Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan regnes ut jobbe og uføretrygd.

tenker vis man har 100% trygd 19000,- brutto

og man jobber 50% i den 50% stillingen så har man 10000 brutto

får man da 50% trygd(9500) siden man jobber 50%(10000) så det blir totalt 100%

blir det slik at man ender opp med 19500,- brutto. eller vil man tjene på og jobbe?

dårlig skrevet og forklar av meg men er det noen som skjønner det jeg skal frem til?

Anonymkode: cca4d...7aa

Skrevet

Det er sånn at du kan tjene ekstra penger til en viss grense, er det ikke en 60-70000 pr år eller noe? Du mister ikke noe av trygdeytelser før du har tjent et visst beløp 

Anonymkode: cfd49...965

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sånn at du kan tjene ekstra penger til en viss grense, er det ikke en 60-70000 pr år eller noe? Du mister ikke noe av trygdeytelser før du har tjent et visst beløp 

Nei, på ny uførereform er det bare 37453kr (brutto). (0,4G)

Over det trekkes man.

Anonymkode: fd1d4...d02

Skrevet

Du kan jobbe så mye du vil. Men om det tjener over en viss sum så blir det trekt fra uføretrygden din. 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, på ny uførereform er det bare 37453kr (brutto). (0,4G)

Over det trekkes man.

Anonymkode: fd1d4...d02

Oi ja der bommet jeg stort. Takk for retting.

Skrevet

Så med de tallene jeg har satt opp så lønner det seg bare og jobbe så jeg tjener 37500,- for penger utover dette blir trykket fra trygden.     Tjene 10 000,- brutto trekke fra 10 000 fra trygden? Etter 37500 er tjent?

Skrevet

Leste litt på nav og ble litt klokere. Så man kunne finne ut dette på inntekt planlegger

Skrevet

Du kan jo ikke være så veldig syk om du sitter og vurderer på denne måten.

Anonymkode: 232e0...f4c

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo ikke være så veldig syk om du sitter og vurderer på denne måten.

Anonymkode: 232e0...f4c

Er ikke syk, faka meg til trygd. 😎 tenkte bare og jobbe litt her i Norge når jeg ikke er i Thailand 😎

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Er ikke syk, faka meg til trygd. 😎 tenkte bare og jobbe litt her i Norge når jeg ikke er i Thailand 😎

lol

Anonymkode: d3a18...70b

Skrevet

Du får trekk tilsvarende dekningsgraden. Tjener du la 10.000 blir du ikke trekt 10.000, men rund 6.500 hvis du får vanlig uføre (som er 66%). Det lønner seg å jobbe.

Slutt forresten å provosere ved å lyve om jukset uføretrygd og ditt liv i Thailand.

Anonymkode: 0fd88...6d4

• Liker 1
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Så med de tallene jeg har satt opp så lønner det seg bare og jobbe så jeg tjener 37500,- for penger utover dette blir trykket fra trygden.     Tjene 10 000,- brutto trekke fra 10 000 fra trygden? Etter 37500 er tjent?

Noen kan tjene 60000 på grunn av overgangsregelen. Sjekk på mittnav.no

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du får trekk tilsvarende dekningsgraden. Tjener du la 10.000 blir du ikke trekt 10.000, men rund 6.500 hvis du får vanlig uføre (som er 66%). Det lønner seg å jobbe.

Slutt forresten å provosere ved å lyve om jukset uføretrygd og ditt liv i Thailand.

Det kommer an på dekningsgraden som er forskjellig. Men la oss si at ditt regnestykke stemmer. Da har ts tjent 4500, men må skatte av titusen. Det kan være hun ender opp i null i fortjeneste.

Anonymkode: 5daae...e33

Skrevet

Jeg er uføretrygdet, og er det sant det du TS sier, at du "faket til deg" uføretrygd, er det slike som deg som ødelegger for oss som faktisk er for syke til å kunne stå i ordinært arbeid, men kunne ha jobbet et par dager i uken 3 - 5 timer. Nå er det strammet slik inn på denne muligheten, at jeg for min egen del f eks kun kan ha ett støttekontaktoppdrag, for har jeg to, så kommer jeg over 40% av G, og trekkes 70% av trygden min. De resterende 30% trekkes jeg 30 % skatt av. Det jeg tjener , trekkes det også skatt av. Ergo går jeg i minus. Før kunne jeg ha brukt restarbeidsevnen min til å hjelpe to med behov for støttekontakt, nå tilsier all hoderegning at det ikke har mye for seg økonomisk. Det er veldig trist at det finnes mennesker som deg, som gjør at politikerne finner behov for å stramme inn på en ytelse som hadde som utgangspunkt å gjøre livet lettere for mennesker som meg. I tillegg er det veldig synd for samfunnet at jeg velger bort et støttekontaktoppdrag fordi jeg regelrett taper økonomisk på. Jeg håper noen melder deg til NAV.

Anonymkode: 8fd0d...c12

• Liker 5
Skrevet

Anonym f4c skriver piss, jeg svarer piss. Er du så tett i pappen at du ikke skjønner ironien.  Anonym c12 får inntrykk at du ikke er den skarpeste i skuffen. 

Skrevet

Beklager, stygg svar 😠 fikk en dårlig nyhet istad var ikke meningen det skulle gå utover deg. Beklager

Gjest nath3lie
Skrevet

Tror at hvis du tjener over grensa så justeres utførertrygden ned, men jobber man i tillegg, vil man tjene mer. Er det korrekt? Slik jeg forstod det da jeg snakket med NAV sist.

Skrevet
5 minutter siden, nath3lie skrev:

Tror at hvis du tjener over grensa så justeres utførertrygden ned, men jobber man i tillegg, vil man tjene mer. Er det korrekt? Slik jeg forstod det da jeg snakket med NAV sist.

Stemmer det, men man blir skattet ihjel. 

Anonymkode: 4e036...508

• Liker 1
Gjest nath3lie
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Stemmer det, men man blir skattet ihjel. 

Bedre enn og kjede seg hjemme :)

Skrevet

En kan tjene så mye man vil uten å bli trukket på uføretrygd. Forskjellen er at man må få pengene som kapitalinntekt, ikke som lønnsinntekt.

På lønnsinntekt er grensen 0,4G, på kapitalinntekt ubegrenset.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

En kan tjene så mye man vil uten å bli trukket på uføretrygd. Forskjellen er at man må få pengene som kapitalinntekt, ikke som lønnsinntekt.

På lønnsinntekt er grensen 0,4G, på kapitalinntekt ubegrenset.

Takk for tips. Sikkert mange som har millioner i kapitalinntekt og likevel søker om uføretrygd. :sinna:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...