Gå til innhold

Bleieslutt- men nekter plutselig å bæsje noen andre steder enn hjemme..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min blir snart 3 år, og sluttet med bleier i juni. Det gikk veldig greit, hun hadde selvsagt noen uhell de første par-tre dagene, men etter det gikk det helt strålende. Hun begynte til og med, helt på eget initiativ, å både tisse og bæsje rett på do (altså uten doring) allerede den andre uken som bleiefri. Hun er også bleiefri på natten nå.

Men. Etter at hun var ferdig med sommerferien, og begynte i barnehagen igjen for et par uker siden, begynte hun å nekte å bæsje på NOEN andre doer enn de to doene hjemme. Dette har medført at hun nå har bæsjet på seg flere ganger i barnehagen, og i dag bæsjet hun også på seg da hun ble passet av mine foreldre hjemme hos dem. De hadde satt henne på do mange ganger, men hun greide ikke bæsje- så da gikk det jo tilslutt i trusa.

Vi har tatt med potta hennes til barnehagen i håp om at det kunne hjelpe (hun bruker den jo ikke hjemme lenger), men hun vil ikke bæsje på den heller når hun er i barnehagen. Vi har spurt om hun heller vil bæsje i bleie, men da ble hun veldig fornærmet, for bleie brukte hun jo IKKE! 

Noen som har noen tips til hva vi kan forsøke?? Merker at hun holder seg hele dagen i barnehagen, for de dagene der hun ikke har hatt bæsjeuhell løper hun omtrent inn på do i sekundet vi kommer inn døra (og da er hun ofte allerede blitt litt hard i magen..) Kjedelig at dette plutselig skulle dukke opp som et problem nå, mange uker etter at hun ble bleiefri...

Anonymkode: 700bc...c57

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har vært borti noe lignende før??

TS

• 2 uker senere...
Skrevet

vi hadde det samme problemet, og det gjorde at barnet hadde det vondt og vanskelig i barnehagen, sov dårlig om nettene og generelt hadde det ikke bra. Dette var det en våken helsesøster som fanget opp, samtidig som barnehagen kom på banen og  var ærlig og sa at de ikke visste hva de skulle gjøre. Løsningen ble at vi og barnehagen gikk i møter hos noe het familiekontoret, som er et ressurssenter helsesøsterordningen har, og der fikk vi hjelp til å utarbeide en plan. Det avgjørende tenker jeg, var at 1. helsesøster var tydelig på at det var et problem som er alvorlig og må ordnes, og 2. at barnehagen var med på laget og var villig til å prioritere saken.

Det endte for oss godt da, men jeg tenker at du bør søke hjelp hvis du ikke klarer å løse det selv nokså raskt, for det ødelegger barnets hverdag, og det ødelegger barnets mulighet til å bli integrert i leken i barnehagen.

Anonymkode: db7fe...ec2

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

vi hadde det samme problemet, og det gjorde at barnet hadde det vondt og vanskelig i barnehagen, sov dårlig om nettene og generelt hadde det ikke bra. Dette var det en våken helsesøster som fanget opp, samtidig som barnehagen kom på banen og  var ærlig og sa at de ikke visste hva de skulle gjøre. Løsningen ble at vi og barnehagen gikk i møter hos noe het familiekontoret, som er et ressurssenter helsesøsterordningen har, og der fikk vi hjelp til å utarbeide en plan. Det avgjørende tenker jeg, var at 1. helsesøster var tydelig på at det var et problem som er alvorlig og må ordnes, og 2. at barnehagen var med på laget og var villig til å prioritere saken.

Det endte for oss godt da, men jeg tenker at du bør søke hjelp hvis du ikke klarer å løse det selv nokså raskt, for det ødelegger barnets hverdag, og det ødelegger barnets mulighet til å bli integrert i leken i barnehagen.

Takk for svar!

Det har heldigvis løst seg greit hos oss, bare et par dager etter at jeg skrev innlegget, bestemte hun seg plutselig for at hun ville bæsje i barnehagen likevel. Og når hun først hadde gjort det én gang, og så at det var helt greit, var det plutselig helt greit å bæsje på alle andre doer igjen også :) 

Det var heldigvis heller aldri noe problem ift hennes trivsel i barnehagen, hun har hele tiden storkost seg der og vært en fornøyd og tilfreds jente som aldri har blitt ekskludert fra leken selv om hun en periode nektet å bæsje på do. Vår barnehage er flink til å bestandig integrere alle barna i leken, og jeg må si jeg faktisk synes det er litt spesielt hvis det at et barn nekter å bæsje er nok til at det blir utesluttet fra lek med de andre barna :sjokkert: Da har barnehagen en stor jobb å gjøre mht å forklare barna om "annerledeshet", tenker jeg..

TS

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!

Det har heldigvis løst seg greit hos oss, bare et par dager etter at jeg skrev innlegget, bestemte hun seg plutselig for at hun ville bæsje i barnehagen likevel. Og når hun først hadde gjort det én gang, og så at det var helt greit, var det plutselig helt greit å bæsje på alle andre doer igjen også :) 

Det var heldigvis heller aldri noe problem ift hennes trivsel i barnehagen, hun har hele tiden storkost seg der og vært en fornøyd og tilfreds jente som aldri har blitt ekskludert fra leken selv om hun en periode nektet å bæsje på do. Vår barnehage er flink til å bestandig integrere alle barna i leken, og jeg må si jeg faktisk synes det er litt spesielt hvis det at et barn nekter å bæsje er nok til at det blir utesluttet fra lek med de andre barna :sjokkert: Da har barnehagen en stor jobb å gjøre mht å forklare barna om "annerledeshet", tenker jeg..

TS

Nei nei det var ikke derfor!! Men han gikk ikke på do i barnehagen i det hele tatt, så hverdagen ble preget av at han var dotrengt, og det var ubehagelig så han gikk mest rundt seg selv, og klarte ikke å leke. I tillegg brukte han masse mental energi på problemet, bl.a ved å finne strategier, feks at han nektet å drikke vann for å slippe å bli tissetrengt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...