Gå til innhold

Blir vi mindre empatiske av internet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ifølge en rekke studier har vi sett en skarp nedgang i empati hos befolkningen. Mange undrer seg nå om sosiale medier og internet er årsaken. Folk blir stadig frekkere og mindre medfølende. Er det et resultat av at vi blir opplever en teknologisk desensitivisering? På nett er folket stadig frekkere og styggere imot hverandre. Det nye trenden er å være så ekkel mot folk som bare mulig.

Denne adferden smitter over til det virkelige livet. Som f.eks en episode i Oslo for en tid tilbake hvor en schizofren mann stod på toppen av en høy bygning å truet med at han ville hoppe ned for og ta livet sitt. Under han samlet det seg en menneskeflokk så alle ropte i takt "hopp da din pingle! hopp! hopp!" mens de stod å filmet med mobilen sin i håp om og score en scoop som de kunne legge ut som en viralvideo. 

Selv personlig gremmes jeg over denne utviklingen da jeg er et følelsesmenneske. Hvor blir det av menneskeverden, respekten og toleransen? Hvor blir det av moralsk ansvar og etiske grenser for hvordan man omtaler og behandler hverandre? Er normal folkeskikk endel av en døende kultur? Isåfall - hvordan kan vi snu denne trenden? 

Om vi ønsker leve i et sivilisert og harmonisk samfunn så har vi ikke nå annet valg enn å gjøre det vi kan for og snu trenden. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, WubWub skrev:

Ifølge en rekke studier har vi sett en skarp nedgang i empati hos befolkningen. Mange undrer seg nå om sosiale medier og internet er årsaken. Folk blir stadig frekkere og mindre medfølende. Er det et resultat av at vi blir opplever en teknologisk desensitivisering? På nett er folket stadig frekkere og styggere imot hverandre. Det nye trenden er å være så ekkel mot folk som bare mulig.

Denne adferden smitter over til det virkelige livet. Som f.eks en episode i Oslo for en tid tilbake hvor en schizofren mann stod på toppen av en høy bygning å truet med at han ville hoppe ned for og ta livet sitt. Under han samlet det seg en menneskeflokk så alle ropte i takt "hopp da din pingle! hopp! hopp!" mens de stod å filmet med mobilen sin i håp om og score en scoop som de kunne legge ut som en viralvideo. 

Selv personlig gremmes jeg over denne utviklingen da jeg er et følelsesmenneske. Hvor blir det av menneskeverden, respekten og toleransen? Hvor blir det av moralsk ansvar og etiske grenser for hvordan man omtaler og behandler hverandre? Er normal folkeskikk endel av en døende kultur? Isåfall - hvordan kan vi snu denne trenden? 

Om vi ønsker leve i et sivilisert og harmonisk samfunn så har vi ikke nå annet valg enn å gjøre det vi kan for og snu trenden. 

Kildehenvisning, takk.

Anonymkode: a3073...8dc

• Liker 2
Skrevet

Tror nok heller at Internet viser sannheten. Det er en andel feige, ondskapsfulle, uærlige stakkarer der ute, som skjuler hvordan de egentlig tenker, og på Internet har de muligheten til å uttrykke seg selv. 

Anonymkode: 92e66...222

• Liker 2
Gjest NotNaomi
Skrevet
3 timer siden, WubWub skrev:

Bra innlegg synd jeg! Skal få lest hele tråden når jeg får tid.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette "en rekke studier"?

Det er en av mange. For oss som er litt oppe i åra så ser vi et klart skille i dagens samfunn og det samfunnet vi vokste opp i. 

Forklaringen kan være et teknologi gjør oss mindre medmenneskelige og antisosiale

Skrevet
Akkurat nå, WubWub skrev:

Det er en av mange. For oss som er litt oppe i åra så ser vi et klart skille i dagens samfunn og det samfunnet vi vokste opp i. 

Forklaringen kan være et teknologi gjør oss mindre medmenneskelige og antisosiale

Det der er anekdotisk bevisførsel. Dersom du faktisk ønsker en seriøs og skikkelig diskusjon, og viser til "en rekke studier", bør du kunne klare å hoste opp noen.

• Liker 2
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der er anekdotisk bevisførsel. Dersom du faktisk ønsker en seriøs og skikkelig diskusjon, og viser til "en rekke studier", bør du kunne klare å hoste opp noen.

Jeg forstår. Du ville bare benytte anledningen til å fremheve deg selv som et følelsemenneske? 

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår. Du ville bare benytte anledningen til å fremheve deg selv som et følelsemenneske? 

Det er bare å google "internet and empathy" så får du flere tusen svar på det samme som jeg har observert. 

Skrevet
15 minutter siden, WubWub skrev:

Det er bare å google "internet and empathy" så får du flere tusen svar på det samme som jeg har observert. 

Igjen; dersom du ønsker en seriøs diskusjon, hvorfor legger du ikke ved disse linkene? Når man henviser til "en rekke studier", er det den som henviser som har ansvaret for bevisførselen. Kan ikke tro annet enn at denne tråden var et forsøk på å fremstille deg selv i godt lys. Billig.

Skrevet

Først kan man vel knekke myten om at empati er noe utelukkende positivt... Læren om at empati fungerer som et slags instinktivt moralsk kompass som slår inn uten bevisst tankegang mener jeg er destruktiv og må forkastes. Fornuft, moral, etikk, selvdisiplin, det å holde seg selv til en høyere standard enn å la seg lede av empati eller mangel derav er løsningen, og tydeligvis hva som har forsvunnet, for empati for alle har ALDRI vært naturlig iboende egenskap hos mennesket, internett eller ei. Hvis alt man har er empati i fri dressur... Vel, det har lavtstående villdyr også...

Skrevet

Kommer an på hva man bedriver tiden sin med på internettet ;)

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo det perfekte eksemplet WubWub henviser til, tok du deg nær av innlegget?

Anonymkode: 25a2b...eac

Skrevet
På 27.8.2017 den 3.51, AnonymBruker skrev:

Igjen; dersom du ønsker en seriøs diskusjon, hvorfor legger du ikke ved disse linkene? Når man henviser til "en rekke studier", er det den som henviser som har ansvaret for bevisførselen. Kan ikke tro annet enn at denne tråden var et forsøk på å fremstille deg selv i godt lys. Billig.

Det var vel heller mer et forsøk på å invitere til en filosofisk debatt rundt teknologi og dets virkning på det psykososiale klimaet i en befolkningen. Er teknologi med på å gjøre oss mer tilknyttet sosialt slik Facebook hevder eller gjør det oss faktisk mindre sosiale? 

Jeg har sett store endringer i samfunnet siden jeg var ung og det er hovedsakelig internet som er årsaken bak de største sosiale endringene. Det er mange som undrer seg over om forandringene er til det bedre eller til om det er snakk om negative endringer. 

Om man blir hetset på sosiale og man klager på dette så får man ofte svar "det er internet! om du ikke tåler hets så får du logge deg av. her skal du ha hard hud" - men jeg skjønner ikke hvorfor man skal tåle hets bare fordi det er internet og hvorfor man skal bli herdet av mobbing? Fenomet "cyberbullying" har eksplodert i omfang de siste 5 årene og det kan for individet som blir rammet ha enorme konsekvenser, tilogmed i noen tilfeller fatale. 

Istedetfor å gripe inn når man ser noen blir hetset på internet så slenger man seg heller på å blir med, som en flokk hyener. 

I virkeligheten vil samme mennesker si de er "imot mobbing", men siden det er internet så teller ikke mobbingen deres. Jeg tror ikke det er slik - jeg tror at internet er med på å skape desensitivisering til ondskap og at det kan gjøre en apatisk ovenfor andre mennesker. 

Jeg kunne selvfølgelig gitt deg veldig mange linker om emnet og tilogmed bøker du kunne lest men det her er KG og jeg vet av erfaring at det er ingen som leser linkene man deler. 

Skrevet (endret)
På 27.8.2017 den 12.05, Tillion skrev:

Først kan man vel knekke myten om at empati er noe utelukkende positivt... Læren om at empati fungerer som et slags instinktivt moralsk kompass som slår inn uten bevisst tankegang mener jeg er destruktiv og må forkastes. Fornuft, moral, etikk, selvdisiplin, det å holde seg selv til en høyere standard enn å la seg lede av empati eller mangel derav er løsningen, og tydeligvis hva som har forsvunnet, for empati for alle har ALDRI vært naturlig iboende egenskap hos mennesket, internett eller ei. Hvis alt man har er empati i fri dressur... Vel, det har lavtstående villdyr også...

Empati har vært selve glidemiddelet i den menneskelige sosiale flokken. Uten empati ville vi klubbet hverandre ihjel eller sultet ihjel for 200 000 år siden. 

Vi har opp til moderne tid vært helt avhengig av andres empati for å overleve selv her i vesten. Nå som staten har tatt seg av oppgaven å sørge for menneskets overlevelse er det dog litt mindre behov for denne egenskapen i samfunnet.

Før var man avhengig av at venner og familie stelte deg, matet deg å lånte deg penger til husleie når du ble syk - nå har du NAV og helsevesenet om du skulle bli syk så man er ikke lenger like avhengig av enkelt individets gavmildhet og omsorg. 

Endret av WubWub
Skrevet
På 31.8.2017 den 21.06, WubWub skrev:

Empati har vært selve glidemiddelet i den menneskelige sosiale flokken. Uten empati ville vi klubbet hverandre ihjel eller sultet ihjel for 200 000 år siden. 

Vi har opp til moderne tid vært helt avhengig av andres empati for å overleve selv her i vesten. Nå som staten har tatt seg av oppgaven å sørge for menneskets overlevelse er det dog litt mindre behov for denne egenskapen i samfunnet.

Før var man avhengig av at venner og familie stelte deg, matet deg å lånte deg penger til husleie når du ble syk - nå har du NAV og helsevesenet om du skulle bli syk så man er ikke lenger like avhengig av enkelt individets gavmildhet og omsorg. 

Den sosiale flokken, ok, men blind empati på tvers av grupper har aldri vært normen da. Sivilisasjon avhenger av at man behandler hverandre med respekt på tross av fraværende empati, man trenger ikke empatisere med fremmede mennesker for ikke å be dem hoppe fra en høy bygning. Hvis vi har nok med våre egne problemer, eller tror det er innafor sosialt sett å ikke gi empati til visse grupper eller enkeltmennesker, så dropper vi det. Er bare sånn mennesker fungerer, lite å få gjort med det, og da trenger vi andre etiske retningslinjer for hvordan vi skal oppføre oss. Tror det er det som er kraftig undervurdert i dag, og det er jævlig farlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...