Gå til innhold

Nykastrert hund som kaster opp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

min lille chihuahua ble kastrert på torsdag. Allmenntilstanden har vært fint etter operasjonen, han virker ikke til å vondt, aksepterer kragen rundt halsen fint osv. 

I dag har han kastet opp etter hvert måltid og er i tillegg veldig løs i magen. Er dette tilfeldig eller kan det være pga operasjon? Jeg har prøvd å Google, men finner ikke noe. Formen virker fin altså. 

Noen med erfaring? Oppsøker selvfølgelig veterinæren igjen om han virker dårlig, men lurer bare på om dette kan være en normal bivirkning.

Anonymkode: ef144...6a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det være infeksjon?

Anonymkode: d06b4...162

Skrevet

Hvordan ser såret ut? 

Anonymkode: c07e6...254

Skrevet

Ts her,

såret er helt fint, ingen hevelse eller infeksjon

Skrevet

Med tanke på at han er nyoperert ville jeg tatt en telefon til dyrlegen (Det skal være en vaktordning i helgene)og spurt, Bare for sikkerhets skyld! 

Skrevet
6 minutter siden, Oktnxbye skrev:

Med tanke på at han er nyoperert ville jeg tatt en telefon til dyrlegen (Det skal være en vaktordning i helgene)og spurt, Bare for sikkerhets skyld! 

Joda, gjør selvfølgelig det med en gang jeg blir engstelig. Som tidligere nevnt så er han helt topp i formen, så jeg lurte bare på om det var en vanlig bivirkning. Vet at mennesker kan bli kvalm etter narkose, men klarte ikke finne noe på nettet om hunder

Skrevet

Hvis det er rosa/rødt rundt stingene er det infeksjon. Da må han få antibiotika. Det trenger ikke være puss/gørr. Jeg regner med at han får smertestillende? Følger du anbefalingen som står i forhold til fòr, om medisinen skal gis til/utenom/etter måltid? Har hunden din feber? Sjekk dette og deretter ring veterinær nå i kveld. Det koster ikke penger å ringe. 

Anonymkode: 14848...2fc

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er rosa/rødt rundt stingene er det infeksjon. Da må han få antibiotika. Det trenger ikke være puss/gørr. Jeg regner med at han får smertestillende? Følger du anbefalingen som står i forhold til fòr, om medisinen skal gis til/utenom/etter måltid? Har hunden din feber? Sjekk dette og deretter ring veterinær nå i kveld. Det koster ikke penger å ringe. 

Anonymkode: 14848...2fc

Takk! Ingenting rødt, han får smertestillende ja til punkt og prikke, men det er kun en pille til dagen. Den han fikk i dag tidlig fikk han, som avtalt med veterinær, sammen med måltid. Han kastet ikke opp før nesten tre timer etter det, sånnen skal nok ha fått virke. Han har ikke feber, han er rett over 38 grader, noe som ikke er feber hos hund og i hvert fall ikke hos chihuahua som er en veldig varm hund. Det er ikke pengene det står på om jeg skal kontakte veterinær altså, jeg er såpass glad i hunden min at han skal få den hjelpen han trenger, men sånn som han er nå så ser jeg det ikke som akutt. Det var kun et spørsmål om det faktisk var en bivirkning..

for å sette det i perspektiv; jeg hadde ikke ringt legevakten om det var barnet mitt som var i samme tilstand. Dette er noe som kan sees an. 

Skrevet

Herregud kan du ikke bare ta en telefon til veterinærvakt og høre hva de sier? Det koster da ikke ei krone å bare snakke med dem over telefon. Ikke tar det deg lange tiden heller. 

Anonymkode: c07e6...254

Skrevet (endret)

Hvis du er bekymret, så ring veterinæren. Jeg vet ikke om kvalme og oppkast er en vanlig bivirkning. Men sjekk papiret på smertestillende hva slags bivirkninger hunden kan få av det. 

Endret av ForestRun
Skrevet

Hunder kan bli kvalme av narkosen dersom det er brukt gassanestesi (og de ikke har fått kvalmestillende forebyggende)- men dette kommer ofte umiddelbart døgnet etterpå. Nsaids, som er den type smertestillende jeg regner med han står på, kan gi gastrointestinale bivirkninger (magesår etc). 

Skrevet

Ring dyrlege. 
Det kan være infeksjon. Enten i såret eller blodet, slik at du ikke ser det på såret. 

Anonymkode: c65bd...509

Skrevet

http://dyrehospital.com/kastrering-av-hannhund/

Står at de kan være kvalme første dagen etter operasjon, så om hunden er i fin form ellers og ikke viser tegn til noen av faresignalene der så ville jeg sett det an.

Sitat

Begynner såret å væske, blø, hovne opp, lukte vondt eller hunden blir i dårlig form må hunden selvfølgelig inn til en kontroll så raskt som mulig.

Om du ringer sier de alltid at du må inn uansett fordi de vil tjene penger på det, det er iallefall min erfaring uansett hvor lite problem det er. Spør heller når du skal til sjekk.

Anonymkode: e4a25...1c6

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

http://dyrehospital.com/kastrering-av-hannhund/

Står at de kan være kvalme første dagen etter operasjon, så om hunden er i fin form ellers og ikke viser tegn til noen av faresignalene der så ville jeg sett det an.

Om du ringer sier de alltid at du må inn uansett fordi de vil tjene penger på det, det er iallefall min erfaring uansett hvor lite problem det er. Spør heller når du skal til sjekk.

Vel. Har erfaring med kasterte hunder og hadde absolutt oppsøkt veterinær.

Ts har skrevet at hun IKKE er en fattigfrans eller gjerrig så jeg tipper hun tar rette valg.

Anonymkode: 04d21...e63

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel. Har erfaring med kasterte hunder og hadde absolutt oppsøkt veterinær.

Ts har skrevet at hun IKKE er en fattigfrans eller gjerrig så jeg tipper hun tar rette valg.

Anonymkode: 04d21...e63

Om hunden hadde kastet opp random ja, men når hunden kun kaster opp etter måltid blir det annerledes. Noen ganger er det også mer stress/kvalme for dyret å kjøre og dra tilbake til dyrlegen enn det er å hvile seg hjemme. Har vel ikke noe med penger å gjøre dette her da, om TS mistenkte at noe var galt etter operasjonen hadde hun nok dratt til dyrlegen istedetfor å sitte her, men når det er null tegn til infeksjon, feber eller nedsatt allmentilstand, hvorfor dra til dyrlegen bare pga oppkast etter måltid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...