Gå til innhold

Baby puste utåndet luft

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Babyen vår på 9 uker har klart å legge seg med hodet inntil sengekanten rundt sengen (i stoff) og pustet inn i den. Jeg vet ikke hvor lenge hun har ligget sånn, men hun sjekkes jevnlig.

Med andre ord har hun nok pustet utåndet luft. Jeg vet at dette er skummelt mtp krybbedød. Gjelder dette der og da, og sånn sett kan være dødelig i selve situasjonen, eller kan baby bli skadet av å innånde dette på noe annet vis?

Jeg ville jo tro at det gjelder ifm død der og da, og ikke skadelig på noe annet vis (hjerneskade eller lignende), men trenger at noen forhåpentligvis beroliger en hysterisk førstegangsmor :(

Hun klarer generelt å snu nakken sin og hodet selv. Håper virkelig ikke de kan ta skade av innånding av utåndet luft?

Sengekanten et kastet nå for å si det sånn.

Anonymkode: fc60f...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke hjelpe deg med det du spør om, men jeg brukte ikke sengekant til min når han var så liten :) ser du skriver at du kastet den, men du kan heller se Ann om du trenger det senere. 

Nå er babyen min 10 mnd og jeg vurderer å ta på sengekanten igjen siden han stikker hende ut av og til i søvne. Men ser ikke helt behovet for den kanten rundt sengen... 

Anonymkode: 2dab6...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Sugemerke skrev:

Det gjelder død der og da, ikke skade på sikt. Du trenger ikke uroe deg for senskader. 

Å det var godt å høre. Ble så bekymret :(

Gjelder det generelt mtp utåndet luft, feks om de puster inn i en klut, vognkant osv?

Jeg skal hvertfall passe ekstra godt på uansett. Var ikke en hyggelig følelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan noen i vår tid med all informasjon fortsatt bruker de hersens sengekantene. I senga skal det ikke være noe annet enn baby og sovepose/dyne! 

Anonymkode: ab9bd...3ea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan noen i vår tid med all informasjon fortsatt bruker de hersens sengekantene. I senga skal det ikke være noe annet enn baby og sovepose/dyne! 

Og her viser du jo hvorfor det lett kan skje likevel. Babyer skal nemlig selvsagt heller ikke ha dyne (som de lett får over seg). ;) Bruker ikke de fleste swaddlepose på baby?

Anonymkode: 6d57d...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og her viser du jo hvorfor det lett kan skje likevel. Babyer skal nemlig selvsagt heller ikke ha dyne (som de lett får over seg). ;) Bruker ikke de fleste swaddlepose på baby?

Anonymkode: 6d57d...5b4

Har aldri brukt dyne på min, kun sovepose. Men vet at flertallet gjør det, og akkurat DET er det verre å få folk til å slutte med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er INGEN anbefalinger mot dyne! Hvor får dere det fra? Sett gjerne inn link. 

Anonymkode: 3bb68...26b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke

Hjerneskade oppstår ikke før oksygenopptaket er svært dårlig og du vil da gjerne finne barnet bevisstløst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er INGEN anbefalinger mot dyne! Hvor får dere det fra? Sett gjerne inn link. 

Anonymkode: 3bb68...26b

Trenger du virkelig en anbefaling? Ellers mener du at det er mindre sannsynlig å kveles av en dyne kontra koseteppe/sengekant/bamse/whatever? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Sugemerke skrev:

Hjerneskade oppstår ikke før oksygenopptaket er svært dårlig og du vil da gjerne finne barnet bevisstløst. 

Ok, det var betryggende. Var redd det var skadelige gasser hun pustet inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På helsenorge sine sider nevner de dyne som ting man må ha til babyen, og de nevner også sengekant som en anbefaling til ting man kan skaffe seg ;) Så når myndighetene går ut og anbefaler slike ting, er det vel ikke så rart at folk skaffer seg det... 

Anonymkode: de83e...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, AnonymBruker said:

På helsenorge sine sider nevner de dyne som ting man må ha til babyen, og de nevner også sengekant som en anbefaling til ting man kan skaffe seg ;) Så når myndighetene går ut og anbefaler slike ting, er det vel ikke så rart at folk skaffer seg det... 

Ville fulgt anbefalingene til LUB på dette området. De fraråder sengekant, men ikke dyne, så lenge dyna er lett. Sengekant er mistenkt for å gi dårlig sirkulasjon av oksygen i lufta omkring babyen, selv om babyen ikke ligger inntil, og er i større grad sett i sammenheng med krybbedød enn bruk av dyne. 

Men man må jo bruke litt sunn fornuft. Har ungen en tendens til å havne under dyna bør man unngå dyne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28. august 2017 den 7.49, AnonymBruker skrev:

Som det blir nevnt så må man faktisk bruke sunn fornuft og vurdere opp mot sin egen unge. Jeg har en vilter krabat hvor en dyne aldri ville ligget pent på plass over han, og hvor det er fare for at han kunne dratt den over seg evt sovna oppå den med ansiktet ned. Da sier det seg selv at man bør unngå dyne. Alt som kan gjøre at ungen blir kvalt må jo unngås, og det kan like gjerne være en dyne som noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte sengekant fra ebay i mesh. (gjennomhullet, og svært tynt). Det er omtrent null padding, det er jo bare tynt stoff, og uten snorer. Man sikksakker det rundt sprinkler og festes i enden (ved fotenden). Da er det null støtdemping, men det hindrer armer og bein og smokker mellom sprinklene. Uten fare for å kveles i snøre eller utånding. 

Anonymkode: 34e65...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...