Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente i 20-årene som har begynt på et lektorstudium, men jeg er hele tiden usikker på om jeg heller skulle ha valgt rettsvitenskap. Jeg interesserer meg både for litteratur og jus, men det er flere faktorer som gjør det vanskelig å fatte en beslutning. Jeg er blant annet redd for lektorutdannelsen skal gi meg for få og ensidige utfordringer i arbeidslivet ettersom jeg kun kan jobbe som lektor. I tillegg til at jeg frykter de stadige endringene som politikerne kommer med, og er redd for at en slik masterutdannelse vil være lite selvstyrt og bortkastet. Det som frister med lærerutdanningen er jo nettopp friheten til å kunne være hjemme å rette prøver samt en stabil og trygg jobb med en relativt god startlønn (over 500k for lektorer med opprykk). 

Jeg føler at rettsvitenskap vil gi med flere muligheter innen arbeidslivet samt en bedre lønn på sikt ettersom jeg kan gå videre og bli advokat. Likevel føler jeg karakterpresset er høyt, og muligheten for å få meg jobb er langt lavere enn som lektor. 

Håper på at noen kan komme med noen innspill for nå føler jeg at trenger å se dette fra et annet perspektiv enn mitt eget. Gjerne fra andre som er utdannet innenfor en av disse retningene. 

Anonymkode: b1d41...7c8

Skrevet

bump

Skrevet

Hvordan er arbeidskapasiteten din? Liker du å jobbe svært mye i perioder? Jobbe kveld og helg? 

Anonymkode: f3e04...220

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er arbeidskapasiteten din? Liker du å jobbe svært mye i perioder? Jobbe kveld og helg? 

Anonymkode: f3e04...220

Ja, så lenge det er noe jeg synes er interessant. 

Skrevet

Du blir fort låst i et fagområdet innen jussen også. Og når du jobber med det samme dag ut og dag inner det ikke sikkert det er så mye mer spennende. De virkelig bra jobbene henger høyt. Skal du bytte bør du være sikker på at du kan bli passe attraktiv på arbeidsmarkedet med ok+ karakterer og en utadvendt personlighet.

Anonymkode: 536d3...376

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du blir fort låst i et fagområdet innen jussen også. Og når du jobber med det samme dag ut og dag inner det ikke sikkert det er så mye mer spennende. De virkelig bra jobbene henger høyt. Skal du bytte bør du være sikker på at du kan bli passe attraktiv på arbeidsmarkedet med ok+ karakterer og en utadvendt personlighet.

Jeg bør være sikker på at jeg er utadvendt før jeg velger rettsvitenskap? Er introvert, og føler at et yrke som jurist betyr mindre kontakt med mennesker enn det lektoryrket gjør.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bør være sikker på at jeg er utadvendt før jeg velger rettsvitenskap? Er introvert, og føler at et yrke som jurist betyr mindre kontakt med mennesker enn det lektoryrket gjør.

Man kan fortsatt være utadvent selv om man er introvert. Jeg er selv ganske introvert og trives svært godt i eget selskap, men jeg fungerer veldig godt sammen med andre mennesker. Så lenge man ikke er introvert og sjenert gjør ikke det noe. Studerer selv jus.

Anonymkode: 28e50...67b

• Liker 1
Skrevet

Som lektor MÅ du like å kommunisere med elever, kollegaer og foreldre. Du skriver at du vil kunne sitte hjemme og rette i ro og fred, og det får du. Etter at du har fyllt opp tilstedeværelsestiden din. Den er noe lavere enn en normert arbeidsuke, men en arbeidsuke for en lærer er 43 timer. Du har nesten en ekstra arbeidsdag hver uke som du avspaserer i skoleferiene. Det er et veldig artig yrke, men arbeidsmengden er stor og presset større. Du må virkelig være motivert, og med det du oppgir nå tror jeg ikke at det er det rette for deg. 

Anonymkode: 80af7...b32

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstod det sånn at du søker en spennende jobb og ønsker å bli advokat. Da må du kunne stå på, fremme deg selv på en god måte og være god til å argumentere. Synes du det er greit å jobbe som saksbehandler i det offentlige så er det selvfølgelig enklere. 

Men altså, du må jo kunne snakke i forsamlinger og forholde deg til mennesker som lektor også. Ville bare si at juristhverdagen kan være oppskrytt. Ikke alle får de spennende jobbene.

Skrevet

Er fortsatt usikker på hva jeg skal velge. Lektoryrket virker til å ha lite arbeidsledighet med lite karrierejag samt en helt grei lønn på 500 000 ved start, og med et tak på 620 000.

Jussen er derimot langt mer spennende, men med et mer ustabilt arbeidsliv og et stort karakterpress og karrierejag. Jeg er egentlig redd for at det skal ta knekken på meg selv om jeg ønsker meg en jobb som jurist i det private eller som advokat. 

- TS

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er fortsatt usikker på hva jeg skal velge. Lektoryrket virker til å ha lite arbeidsledighet med lite karrierejag samt en helt grei lønn på 500 000 ved start, og med et tak på 620 000.

Jussen er derimot langt mer spennende, men med et mer ustabilt arbeidsliv og et stort karakterpress og karrierejag. Jeg er egentlig redd for at det skal ta knekken på meg selv om jeg ønsker meg en jobb som jurist i det private eller som advokat. 

- TS

Det med karakterpress og karrierejag handler nok like mye om deg selv, som alle andre. Hvis du alltid må sammenligne deg med andre, alltid må være best, og ikke liker at andre er bedre enn deg, så vil du nok oppleve det slik. Hvis du derimot har et litt mer avslappet forhold til deg selv og føler at ditt beste er godt nok, så vil det nok ikke oppleves slik. Det kommer nok også litt an på hvor du studerer. Jeg studerer selv i Tromsø og føler at her er ganske mye mer avslappet enn hva mine venner som studerer i Oslo opplever det. Studiemiljø har mye å si, og hvis man har et godt miljø og et godt forhold til de man studerer med vil man kanskje ikke oppleve det som karakterpress, men heller det at man er med på å gjøre hverandre bedre og å presse frem de gode evnene hos hverandre, og derfor gjør vi hverandre bedre, uten å konkurrere.

Jeg vil ikke si at det er et ustabilt arbeidsliv. Som jurist blir du en slags potet som kan arbeide med utrolig mye, og med mindre du er kresen vil du alltid kunne finne deg en jobb.

Anonymkode: 28e50...67b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...