Gjest C.Tramell Skrevet 28. august 2017 #21 Skrevet 28. august 2017 16 minutes ago, AnonymBruker said: Det ville vært flott De lefsene jeg kjenner til, heter Bfree, koster ca femtilappen og har 4 i pakken. Anonymkode: 256b2...18a Jeg har ikke funnet igjen oppskriften, men jeg vet at jeg har den et sted. Bruker den ikke så ofte, for det blir enklere å kjøpe ferdige maislefser... Skal huske på denne tråden og komme tilbake når jeg finner den!
Vera Vinge Skrevet 28. august 2017 #22 Skrevet 28. august 2017 14 timer siden, Anonymus Notarius skrev: Cøliaki er en alvorlig sykdom. Man kan da ikke gå rundt å ha det hele livet uten å vite det før man blir voksen? Alle jeg vet om med det har fått diagnosen som babyer. Man kan fint få det som voksen, ja. Det kan skyldes alt fra at man har vent seg til plagene til at man har en variant med lite symptomer. Til ts, vil jeg anbefale å lage mest mulig mat selv og basere deg mindre på ferdige glutenfrie produkter. De inneholder ofte lite næring, men typisk mye ris- eller maismel og kan være litt søte. Jeg ville mao. heller gått for salat, havregrøt (hvis du kan spise glutenfri havre) eller middagsrester (f.eks. til lunsj) enn å spise mange brødmåltider hver dag. Og så er glutenfri gjærbakst ganske vanskelig, men veldig gøy når man endelig får det til. Jeg satte meg som mål å bli flink til å bake glutenfrie boller, fordi min cøliaki-mann har savnet søt gjærbakst veldig etter han fikk diagnosen. Og vendepunktet kom da vi fikk en sånn stor kjøkkenmaskin, vi har en Kenwood. Da bruker jeg en egen glutenfri bolledeig-oppskrift og lar den elte i 10-15 min. Da blir bollene luftige og fine. Og det beste brødresultatet får jeg når jeg bruker den eltefrie metoden. Da kjører jeg samme prinsipp som du kan Google deg fram til. Bare blander fint og grovt mel med frø, salt, litt fiberhusk, en t-skje tørrgjær, kaldt vann og en dæsj appelsinjuice. Rører det kjapt sammen til konsistensen er som en grøt og lar det stå under plast natta over. Steker det i en form med lokk etter ca 12 timer. Dette kan du finne mye om på nett, hvis du er interessert. Jeg syns hvertfall disse brødene og rundstykkene blir mye bedre enn andre måter jeg har bakt glutenfritt brød på, og du kan gjøre dem sunnere enn kjøpebrød.
Gjest C0smos Skrevet 28. august 2017 #23 Skrevet 28. august 2017 Veldig enkelt å leve glutenfritt, alt kan jo lages glutenfritt - er bare litt tilvenningstid. Send meg pm om du vil ha noen tips, har hatt cøliaki hele livet
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 28. august 2017 #24 Skrevet 28. august 2017 3 timer siden, C.Tramell skrev: Jo, det kan man faktisk. Jeg har trolig hatt det hele livet, men det var først da jeg i begynnelsen av trettiårene mistet øynebryn, vipper og en god del av hodehåret det ble oppdaget. Da hadde det gått så langt at kroppen var tappet for viktige vitaminer og mineraler. Når man har hatt mageplager hele livet og ikke kjenner til noe annet kan det føre til at man slår seg til ro med at det bare er sånn man er. Jeg var slank men ikke direkte avmagret. Jeg antok derfor at det ikke kunne være cøliaki, for hver gang jeg hørte om sykdommen ble det gjort en nummer av hvor magre de som hadde den ble etterhvert som tarmtottene ble slitt ned. Jeg tenkte at jeg i så fall burde sett ut som et vandrende skjelett, og det gjorde jeg altså ikke. Jeg hadde heller ikke kronisk diaré, for jeg hadde etter så mange år funnet fram til mat som fikk meg til å fungere noenlunde bra. Jeg var sikker på at jeg bare hadde sensitiv tarm. OK, så fint det ble oppdaget til slutt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå