AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #1 Skrevet 26. august 2017 Hvordan er det å leve glutenfritt? Jeg fikk påvist glutenintoleranse på torsdag og ble henvist til kostholdsveilder, men det er litt ventetid. Siden torsdag har jeg holdt meg til glutenfrie knekkebrød og har unngått brødmat. Men det er mye jeg lurer på. Hvordan lager man foreksempel brun og hvit saus? Kan man bruke samme brødkniv og fjøl som de som spiser vanlig? Finnes det glutenfri pasta og hvor får man kjøpt det? Hvor har de best utvalg? Anonymkode: 5efe1...cd4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #2 Skrevet 26. august 2017 Dette er svar kun legen din vet. For glutenallergikere er ikke alle like allergiske. Noen, feks, tåler produkter der det står "kan inneholde spor av.." og mel merket "glutenfritt" (glutenfritt mel er helt vanlig hvete der 99% av glutenfritt er fjernet og en mengde rare ting er tilsatt) andre igjen er helt allergiske og tåler verken "glutenfritt" mel eller produkter merket med spor av. Dette får du råd om. Det siste griper naturlig nok i mye større grad inn i livet ditt enn det første. Men: det er i dagens samfunn ganske enkelt å leve glutenfritt. Havre, ris, mais, potet og bønner er alle glutenfrie. I kombo erstatter de hvete til perfeksjon i både konsistens og smak i alt bortsett fra gjærbakst (bønnebrovnies er himmelsk!) Siden det finnes nudler og pasta laget av alt fra ris via erter til bokhvete (som er en urt, ikke et korn) så er heller ikke pasta noe du komer til å savne (bokhvetepasta er mye bedre enn vanlig pasta..). Til gjærbakst: det er bare snakk om øvelse og litt googling på engelsk. Til brunsaus bruker du maisenna. Bruker ikke alle maisenna i saus? Eventuelt kan du ha i moste bønner. ps: husk at masse ferdigsauser inneholder hvete. Som soyasaus. Kjøp glutenfri versjon. Anonymkode: c230a...f7e 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #3 Skrevet 26. august 2017 Butikkene har egne fri for-hyller, der finner man pasta og spaghetti blant annet, dette er laget av ris og jeg synes det smaker ganske så likt vanlig pasta. Brød derimot, er tørt og svindyrt. Tacolefser finnes også, men ikke alle butikker har disse. Anonymkode: 256b2...18a 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #4 Skrevet 26. august 2017 Har du tatt biopsi fra tarmen? Den første tiden bør du prøve å holde deg unna all gluten, også hvetestivelse, og laktose, for å gi tarmene dine tid til å heles. Du kan kjøpe glutenfritt havregryn i alle dagligvarebutikker. Jeg bruker Jytte-mel til saus, det får du i større dagligvarebutikker eller helsekost, men det finnes også andre meltyper uten gluten og hvetestivelse. Du må nok bare prøve deg frem og se hvilket mel du liker best. Du kan ikke bruke samme fjøl, smørpakke og slikt som de andre, selvom du kanskje ikke merker det kan en bitteliten smule glutenholdig mat gjøre skade på tarmene dine. Vær nøye med dette! Anbefaler deg å melde deg inn i NCF. Anonymkode: 22bc6...855 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #5 Skrevet 26. august 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: glutenfritt mel er helt vanlig hvete Anonymkode: c230a...f7e Hva er dette for noe tull? Anonymkode: 22bc6...855 7
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 26. august 2017 #6 Skrevet 26. august 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du tatt biopsi fra tarmen? Den første tiden bør du prøve å holde deg unna all gluten, også hvetestivelse, og laktose, for å gi tarmene dine tid til å heles. Du kan kjøpe glutenfritt havregryn i alle dagligvarebutikker. Jeg bruker Jytte-mel til saus, det får du i større dagligvarebutikker eller helsekost, men det finnes også andre meltyper uten gluten og hvetestivelse. Du må nok bare prøve deg frem og se hvilket mel du liker best. Du kan ikke bruke samme fjøl, smørpakke og slikt som de andre, selvom du kanskje ikke merker det kan en bitteliten smule glutenholdig mat gjøre skade på tarmene dine. Vær nøye med dette! Anbefaler deg å melde deg inn i NCF. Anonymkode: 22bc6...855 TS skriver at hun har fått påvist "glutenintoleranse". Dette er ikke det samme som glutenallergi (cøliaki), hvor man får skader på tarmen av å spise glutenholdig mat.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #7 Skrevet 26. august 2017 Har du glutenintoleranse kan du fint bruke brødfjøl og kniv som har vært brukt til glutenholdige matvarer. Det er de med cøliaki som kan bli skikkelig syke av sånt, ikke de med kun intoleranse, så det kan du ta med ro. Du får kjøpt posesaus som er glutenfri, eller du kan lage selv med maisenna. Bernaise er glutenfri. Synes du det er kjedelig med knekkebrød kan du variere med riskaker. Eller spis havregryn med melk. Vi har et narn med glutenintoleranse, og han spiser stort sett det samme som oss. Må bare passe på at f.eks middagspølser, ferdige kjøttkaker/boller, pasta, kjøttpålegg isv er glutenfri, og jeg synes det går greit. Skal vi ha bursdagsfeiring e.l baker vi pavlova eller suksessterte. Gode, naturlig glutenfrie kaker som de fleste er glad i. Anonymkode: 6c094...5d0 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #8 Skrevet 26. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva er dette for noe tull? Anonymkode: 22bc6...855 http://www.toro.no/vaare-produkter/fri-grov-melblanding-glutenfri/ Vilkårlig eksempel på glutenfritt mel. Det er en lite kjent sak at de inneholder hvete, noe som er et problem for hvete-allergikere i og med at når en spør om et produkt er "hvetefritt" så svarer folk ja dersom de har brukt glutenfritt mel. Som altså inneholder hvete, minus (mesteparten av) glutenet. Anonymkode: c230a...f7e
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #9 Skrevet 27. august 2017 11 hours ago, Anonymus Notarius said: TS skriver at hun har fått påvist "glutenintoleranse". Dette er ikke det samme som glutenallergi (cøliaki), hvor man får skader på tarmen av å spise glutenholdig mat. Jeg mente cøliaki. Grunnen til at jeg har fått det mente legen er følgende av en annen sykdom. 11 hours ago, AnonymBruker said: Har du tatt biopsi fra tarmen? Den første tiden bør du prøve å holde deg unna all gluten, også hvetestivelse, og laktose, for å gi tarmene dine tid til å heles. Du kan kjøpe glutenfritt havregryn i alle dagligvarebutikker. Jeg bruker Jytte-mel til saus, det får du i større dagligvarebutikker eller helsekost, men det finnes også andre meltyper uten gluten og hvetestivelse. Du må nok bare prøve deg frem og se hvilket mel du liker best. Du kan ikke bruke samme fjøl, smørpakke og slikt som de andre, selvom du kanskje ikke merker det kan en bitteliten smule glutenholdig mat gjøre skade på tarmene dine. Vær nøye med dette! Anbefaler deg å melde deg inn i NCF. Anonymkode: 22bc6...855 Ja biopsi er tatt. Jeg skal undersøke rundt NCF. Takk for svar. Ts Anonymkode: 5efe1...cd4
Gjest C.Tramell Skrevet 27. august 2017 #10 Skrevet 27. august 2017 12 hours ago, AnonymBruker said: Butikkene har egne fri for-hyller, der finner man pasta og spaghetti blant annet, dette er laget av ris og jeg synes det smaker ganske så likt vanlig pasta. Brød derimot, er tørt og svindyrt. Tacolefser finnes også, men ikke alle butikker har disse. Anonymkode: 256b2...18a De kommer gjerne i pakker med bare to stykker og er vanvittig dyre. Jeg vet jeg har en oppskrift på glutenfrie tacolefser et sted. Kan se om jeg finner den igjen hvis noen er interessert i den.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #11 Skrevet 27. august 2017 4 minutter siden, C.Tramell skrev: De kommer gjerne i pakker med bare to stykker og er vanvittig dyre. Jeg vet jeg har en oppskrift på glutenfrie tacolefser et sted. Kan se om jeg finner den igjen hvis noen er interessert i den. Det hadde vært supert om du fant den, de lefsene de selger er ikke gode. Anonymkode: 92927...2a3 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #12 Skrevet 27. august 2017 4 minutes ago, C.Tramell said: De kommer gjerne i pakker med bare to stykker og er vanvittig dyre. Jeg vet jeg har en oppskrift på glutenfrie tacolefser et sted. Kan se om jeg finner den igjen hvis noen er interessert i den. Jeg er interessert. Det greieste er å fortsette å lage alt fra bunnen av. Hvis noen har en god oppskrift på glutenfri brød er det også bra. Ts Anonymkode: 5efe1...cd4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #13 Skrevet 27. august 2017 Adams matkasse har laktose- og glutenfri kasse. Jeg har cøliaki selv og abonnerer på denne kassa. Dette er middager og maten er kjempegod. Anonymkode: d7762...1c2 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 27. august 2017 #14 Skrevet 27. august 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg mente cøliaki. Grunnen til at jeg har fått det mente legen er følgende av en annen sykdom. Ja biopsi er tatt. Jeg skal undersøke rundt NCF. Takk for svar. Ts Anonymkode: 5efe1...cd4 Cøliaki er en alvorlig sykdom. Man kan da ikke gå rundt å ha det hele livet uten å vite det før man blir voksen? Alle jeg vet om med det har fått diagnosen som babyer.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #15 Skrevet 27. august 2017 45 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Cøliaki er en alvorlig sykdom. Man kan da ikke gå rundt å ha det hele livet uten å vite det før man blir voksen? Alle jeg vet om med det har fått diagnosen som babyer. Man kan gå i mange år uten å vite det, fordi symptomene er ulike, og hos noen mer vage enn hos andre. Jeg kjenner en som fikk diagnosen som tenåring, og en som fikk densom voksen. Hvis du googler finner du fort ut at det kan ta lang tid å forstå at man er syk, og å endelig få en diagnose. Anonymkode: 6c094...5d0 5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #16 Skrevet 27. august 2017 Jeg har cøliaki og tåler spor av gluten som mange andre, så kan bruke samme brødfjøl og vaffeljern osv om jeg vasker den. Dog er brødfjølene jeg bruker når jeg er hos mine foreldre laget av plast sånn at de er enkle å gjøre veldig godt ren. Jeg bruker også samme smørpakke som andre når jeg er hjemme uten at jeg merker noe nevneverdig fra magen. Å lage brun saus er veldig enkelt og noe mange gjør naturlig glutenfri fordi de bruker Maizena jevner. Hvit saus lager jeg aldri, så det har jeg ikke tenkt på hvordan jeg gjør den glutenfri, men da er det vel bare å bruke lys Maizena. Når jeg lager f.eks pølse og pastaform i ovn så bruker jeg fløte og melk og ikke noe mel. Alle dagligvarebutikker har fri for-hylle. Nesten alle spisesteder har glutenfrie alternativ. Pizzabakeren har glutenfri pizza. Bakeri pleier også å ha glutenfrie baguetter på lager som de kan ta opp og smøre på. Mange med cøliaki tåler faktisk litt vanlig øl fordi det er så lite gluten, men den sjansen tar ikke jeg, så jeg kjøper Rignes Lite som er glutenfri og har glutenfrimerket. Å leve glutenfritt er helt uproblematisk i dagens samfunn. Det var annerledes da jeg var barn. Anonymkode: 46913...dd1 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #17 Skrevet 28. august 2017 11 hours ago, Anonymus Notarius said: Cøliaki er en alvorlig sykdom. Man kan da ikke gå rundt å ha det hele livet uten å vite det før man blir voksen? Alle jeg vet om med det har fått diagnosen som babyer. Årsaken i mitt tilfelle var i følge legen at cøliaki er en følgesykdom til en annen sykdom jeg har. Det ble oppdaget da jernverdiene var for lave. Ts Anonymkode: 5efe1...cd4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #18 Skrevet 28. august 2017 11 timer siden, Anonymus Notarius skrev: Cøliaki er en alvorlig sykdom. Man kan da ikke gå rundt å ha det hele livet uten å vite det før man blir voksen? Alle jeg vet om med det har fått diagnosen som babyer. Selv om man har anleggene for cøliaki, behøver den ikke bryte ut før voksen alder, hvis den i det hele tatt bryter ut. Til trådstarter. Som cøliaker må du huske på at selv om du ikke får symptomer ved inntak av gluten, vil tarmtottene dine få skader uansett. Og ubehandlet cøliaki er absolutt ikke bra. Så selv om du føler at du tåler greit å bruke samme skjærefjøl og smør som resten av husstanden, er det ikke sikkert at tarmen din er enig i dette. Jeg gjorde et lite forsøk for noen år siden for å finne ut hvor lite gluten (hvetestivelse) som var tillatt i glutenfri kost. (Den gangen var det litt høyere godkjente verdier enn det er i dag) Jeg fant ut at en brødsmule som veide 1/28 gram inneholdt mer gluten enn det som var tillatt i glutenfri kost. Så lite skal det altså til før du risikerer å få skade på tarmtottene dine. Ellers må du være oppmerksom på gluten i krydderblandinger og i diverse pålegg. Heldigvis har merkingen blitt såpass mye bedre nå enn den var før, og allergener skal stå med uthevet tekst. Det gjør det hele mye lettere. Anonymkode: 63ddd...c31 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2017 #19 Skrevet 28. august 2017 22 timer siden, C.Tramell skrev: De kommer gjerne i pakker med bare to stykker og er vanvittig dyre. Jeg vet jeg har en oppskrift på glutenfrie tacolefser et sted. Kan se om jeg finner den igjen hvis noen er interessert i den. Det ville vært flott De lefsene jeg kjenner til, heter Bfree, koster ca femtilappen og har 4 i pakken. Anonymkode: 256b2...18a
Gjest C.Tramell Skrevet 28. august 2017 #20 Skrevet 28. august 2017 11 hours ago, Anonymus Notarius said: Cøliaki er en alvorlig sykdom. Man kan da ikke gå rundt å ha det hele livet uten å vite det før man blir voksen? Alle jeg vet om med det har fått diagnosen som babyer. Jo, det kan man faktisk. Jeg har trolig hatt det hele livet, men det var først da jeg i begynnelsen av trettiårene mistet øynebryn, vipper og en god del av hodehåret det ble oppdaget. Da hadde det gått så langt at kroppen var tappet for viktige vitaminer og mineraler. Når man har hatt mageplager hele livet og ikke kjenner til noe annet kan det føre til at man slår seg til ro med at det bare er sånn man er. Jeg var slank men ikke direkte avmagret. Jeg antok derfor at det ikke kunne være cøliaki, for hver gang jeg hørte om sykdommen ble det gjort en nummer av hvor magre de som hadde den ble etterhvert som tarmtottene ble slitt ned. Jeg tenkte at jeg i så fall burde sett ut som et vandrende skjelett, og det gjorde jeg altså ikke. Jeg hadde heller ikke kronisk diaré, for jeg hadde etter så mange år funnet fram til mat som fikk meg til å fungere noenlunde bra. Jeg var sikker på at jeg bare hadde sensitiv tarm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå