Chiquita Skrevet 2. august 2002 #1 Skrevet 2. august 2002 Hei... Jeg har i det siste blitt veldig int i gamle "Kjerringråd", og derfor er jeg int i å høre om det er noen her inne som har noen "fornuftige" (og virksomme) råd å komme med.... Jeg er int i å høre råd mot alt mulig; oljeflekker, forkjølelse, skrubbsår, eller hva som helst...... Jeg kan (som en god regel) starte med å gi et selv: Stearinflekker på duk: Bruk motorvask på stearinen, la det "virke" litt, og vask deretter duken som vanlig i vaskemaskin. Stor klem fra Chiquita
nirvana Skrevet 9. august 2002 #2 Skrevet 9. august 2002 Disse gjelder bare matlaging da... Aner ikke om de virker, men jeg husker dem ennå :D - Legg en klinkekule i kasserollen så koker ikke melken over! - Strø litt sukker på løk før den stekes, da blir den bedre i smak og den får en finere brunfarge! - Legg en rå potetskive i brødboksen, så holder du muggen borte! Oldemødre er gode å ha
Gjest Qlio Skrevet 9. august 2002 #3 Skrevet 9. august 2002 Zalo - mot flekker på klær - oljete hender - vindusvask (kombinert med Salmiakk om viduene er "inngrodde")
Bettie Skrevet 9. august 2002 #4 Skrevet 9. august 2002 Har noen råd mot diare: Gulrot: Kok gulrøtter til de blir som grøt. Gulrotpure virker stoppenede og kan brukes av både store og små. Kanel: Spis en teskje tørr kanel. Svelg den gjerne med vann. Hjelper både mot kvalme og diare. Skrapet, oksydert eple: Riv et eple med råkostjern, og la det oksydere (bli brunt). Spis dette teskjevis. NB! er ikke eplet oksydert kan det virke mot sin hensikt! Eplesidereddik: Drikk et glass vann iblandet 1 teskje eplesidereddik. Særlig virksomt hvis du har spist noe du ikke har tålt. Kan også brukes forebyggende hvis du skal spise noe du er i tvil om du tåler.
Charmina Skrevet 11. august 2002 #5 Skrevet 11. august 2002 Her er noen far meg Kviser : Pudre på potetmel og la virke over natten Vorter : Bruk innsiden på bananskallet, legg dette direkte på vorten og surr en bandage eller lignende rundt.La virke over natten og gjenta behandlingen noen dager så forsvinner den -Charmina
Gjest Anonymous Skrevet 13. august 2002 #6 Skrevet 13. august 2002 Jeg har et tips for sesongen: Blir du stukket av veps når du er ute i skogen, se om du finner tyttebær. Klem tyttebæret på stikket, og det vil lindre. (Det er fordi tyttebæret inneholder en syre eller noen enzymer som virker nøytraliserende. Visstnok.)
SuperNova Skrevet 13. august 2002 #7 Skrevet 13. august 2002 Det var jeg som skrev det forrige innlegget. Rett skal være rett!
Chiquita Skrevet 14. august 2002 Forfatter #8 Skrevet 14. august 2002 Tykt hår: Ta to greiner fra einebærbusker og kok i flere timer. Sil og avkjøl dette. Bruk siden avkoket i siste skyllevann nåt du vasker håret... (Da får du visstnokk tykt hår) Bilvask: Bruk Zalo... Diaréplager: drikk et glass vann/saft med 1-2 ts potetmel Forstoppelse: spis et par kiwi Belegg i kaffekanna: Ha i en teskje Sun Ultra og fyll kanna med varmt vann... Etter 5-10 min har belegget løsnet, og kanna skal være "som ny" Rengjøring av oppvaskbørste: Vask den i oppvaskmaskinen Halsbrann og sure oppstøt: Drikk et glass vann med 1 ts natron kl 10:00 og 16:00, og ev rett før du legger deg... Det skal også hjelpe om du alltid ligger på venstre side når du sover... Forkjølelse: Bland 6 dråper eukalyptusolje i 10 ml vegetabilsk blandingsolje (feks søt mandelolje, jojobaolje eller ferskenkjerneolje) Eukalyptusblandingen kan masseres inn i hele kroppen og i ansiktet. Det du ikke bruker kan oppbevares i en lystett flaske i kjøleskapet. Mot sukkerhunger: Ta 2 tabletter Solaray krom fra helsekosten om morgenen, og 2 kl 14:00 i 2-3 uker.. Det vil balansere ditt behov for søtt og gjør at kroppen din vil fordøye søtt bedre... Gjenta prosedyren i 2-3 dager dersom sukkerhungeren vender tilbake. Halsbetennelse: Gurgle munnen med Oraldene munnskyllevann fra apoteket i 60 sekunder 4-6 ganger den første dagen du merker begynnende halsvondt. De neste dagene kan du trappe gradvis ned. For å løse opp slim: Drikk et glass varmt vann med saften av en 1/2 sitron før frokost... Garanterer ikke for noen av rådene, men det skader jo ikke å prøve
Mailin Skrevet 6. september 2002 #9 Skrevet 6. september 2002 Her finn du ein del, og kan kome med nye sjølv: http://www.anis.no/sub/55.asp
koldbruna Skrevet 21. oktober 2002 #10 Skrevet 21. oktober 2002 ZALO bør ikke brukes til å vaske bilen,dette fordi Zalo innholder stoffer som til slutt vil ødlegge lakken på bilen. Det er bedre å kjøpe produkter som er egnet til bilvask enn å måtte lakkere bilen på nytt. Erfaring over lengre tid med å bruke Zalo til Bilvasken...så vet hva jeg snakker om.
Crazee Skrevet 22. oktober 2002 #11 Skrevet 22. oktober 2002 Blåbær (4-5 om dagen): Mot rennande auge. Kanel: Ei (te?)skei for dagen, skal òg hjelpe mot sukkersjuke (den du kan få som gammal.) Det skal forresten vera ein ting til som hjelper mot rennande auge, trur det var oppkok av linser, men hugsar ikkje heilt. Nokre som veit? (Blåbær har ikkje hjelpt meg enno...)
Ann Forup Skrevet 26. oktober 2002 #12 Skrevet 26. oktober 2002 hei morsomt det her jeg har også en godt råd dette er imod mellemørebetændelse og jeg ved det virker led af det som barn ta et fed hvitløg og skær en lille bit av pak det ind i bommuld og put det i øret og sov med det, dagen efter er betendelsen trukket ud og så lindre det, men fy hvor man lukter grimt men pyt det virker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå