Gå til innhold

Barnehagen var bekymret da barna snakket mye om krangling og kjefting

Anbefalte innlegg

Skrevet

På jobben har alle små barn og forleden i lunchen tok en opp at barnehagen hadde kalt foreldrene (en av kollegaene) til samtale fordi de var bekymret. De var på nippet til å sende bekymringsmelding til Barnevernet.

Barnet (5,5 år) hadde ofte snakket om kjefting og krangling. 

Foreldrene forsto ikke hvor barnet hadde dette fra. Barnehagen var svært bekymret.

Kanskje det foregår krangling og kjefting i mange hjem og da kan jo barn bli redde! Da er det fint at barn forteller om alt i barnehagen! Bedre at det undersøkes enn at et barn må oppleve krangling mellom foreldrene 😥

All skryt til barnehagen! 👍🏻

Anonymkode: dddb8...a0e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snart går det ikke an å leve i dette landet her, alt og alle er under lupen, alt skal være perfekt 110 prosent, hvis ikke er vi alle bekymret.

Jeg har jobber som ped leder i mange år, skal ikke uttale meg om sak, men for meg som menneske og for alle trygge gode barn jeg har fulgt opp, så har også krangling vært en del av hverdagen, ofte har jeg ikke stoppet ( kommer an på ) alle har godt av å bryne seg på konfliktløsning. Har også hatt foreldre som har kranglet, det har jeg tatt opp med dem, ikke bv. Det ga oss gode resultater;) er for åpenhet og ærlighet nemlig. Hvis ikke veildening hjelper så kontakter jeg.

Skal inn i bv tjenesten etterhvert og skal ganske kjapt luke vekk "overmistenksomhet".

Når jeg jobbet i barnehage var det ufaglærte fra NAV, og en styrer som satte diagnose på alle foreldre hun virkelig ikke likte.

Skremmende utvikling.

Anonymkode: 1dc75...da0

• Liker 5
Gjest Coolaid
Skrevet

De ansatte i barnehage har meldingsplikt, det vil si at de bryter loven om de ikke melder fra - det bryter også loven dersom de har meldt fra til overordnet og de ikke sjekker at saken er gått videre - man har altså oppfølgingsplikt. Dette syns jeg er positivt, barn har rett til beskyttelse og en trygg oppvekst. 

Et eksempel er seksuelle overgrep mot barn. Vi vet at statistikken viser at mange barn blir utsatt, da trenger de beskyttelse fra de voksne som mistenker at noe er galt. 

Her fra Redd Barna: 

"Norske studier har vist at omtrent 20 prosent av alle jenter og i litt under 10 prosent av alle gutter utsettes for seksuelle overgrep i barndommen.

Ut fra de to undersøkelsene fra 2012 og 2014 kan man si at mellom 20 % og 36 % av norske kvinner og mellom 7 % og 13 % norske menn er blitt utsatt for seksuelle overgrep som barn."

Barnehage og skolen senere, er viktige institusjoner som ivaretar barn og unges sikkerhet. Jeg syns absolutt meldeplikt er på sin plass, det er bedre å melde fra en gang for mye enn en gang for lite. 

Skrevet
9 minutter siden, Coolaid skrev:

De ansatte i barnehage har meldingsplikt, det vil si at de bryter loven om de ikke melder fra - det bryter også loven dersom de har meldt fra til overordnet og de ikke sjekker at saken er gått videre - man har altså oppfølgingsplikt. Dette syns jeg er positivt, barn har rett til beskyttelse og en trygg oppvekst. 

Et eksempel er seksuelle overgrep mot barn. Vi vet at statistikken viser at mange barn blir utsatt, da trenger de beskyttelse fra de voksne som mistenker at noe er galt. 

Her fra Redd Barna: 

"Norske studier har vist at omtrent 20 prosent av alle jenter og i litt under 10 prosent av alle gutter utsettes for seksuelle overgrep i barndommen.

Ut fra de to undersøkelsene fra 2012 og 2014 kan man si at mellom 20 % og 36 % av norske kvinner og mellom 7 % og 13 % norske menn er blitt utsatt for seksuelle overgrep som barn."

Barnehage og skolen senere, er viktige institusjoner som ivaretar barn og unges sikkerhet. Jeg syns absolutt meldeplikt er på sin plass, det er bedre å melde fra en gang for mye enn en gang for lite. 

Jeg er klar over det, og vi skal også melde ved behov, har også gjort det, men det finnes et MEN.

Jeg har jobbet med mange uten utdannelse og særlig erfaring, noen behersker heller ikke norsk språk så godt. Har også opplevd styrer som setter tunge alvorlige diagnoser på foreldre hun ikke liker.

Så det blir litt slik: de som melder og blir overbekymret, hvilke bakgrunn har de?... har de nok erfaring til kartlegging eller liker de ikke vedkommende? Det er litt av hvert der ute, og hvis dere tror at de som arbeider i barnehage alltid er bedre, tar dere feil, jeg har korrigert mange gjennom årene, fordi barn er det kjæreste vi har.

Viktig å få fakta ut.

Anonymkode: 1dc75...da0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...