Gå til innhold

Vanskelig å få kontorjobb uten sertifikat (klasse B)?

Anbefalte innlegg

Dere som jobber i yrker som saksbehandler, jurist, økonomi, regnskap/revisjon, bank/finans o.l yrker.

Er det et problem å ikke ha lappen? Møter dere ofte på oppgaver, arbeidsgivere- eller steder som krever lappen enten i selve jobben eller for å komme seg dit? Eller kan man greie seg med offentlig transport?

Ønsker å jobbe innen en av disse yrkene, men vil/kan ikke ta sertifikatet.

Fortsetter under...

Som regel ikke, men noen jobber jo som konsulent, kunderådgiver med utstrakt besøk hos kunder osv. Da kan det være at arbeidsgiver stiller krav om at man kan kjøre for å spare tid. 

Anonymkode: 95b0f...744

• Liker 1
3 minutter siden, JackIost skrev:

Hvorfor skulle man trenge lappen i noen av disse yrkene? :)

Vet ikke. Besøke kunder/klienter, levere ting og ikke minst komme seg til og fra jobb. Ser for meg at de fleste jobbene er sentrumsnært med godt kollektivtilbud, men kanskje ikke?

Noen hevder at mange av disse yrkene vil bli mer automatisert fremover, og at rådgivning blir viktigere. Da kan man se for seg at arbeidsgiver ønsker at ansatte har bil. Oppsøke kunden for å pleie relasjoner.

Endret av straamann

Åh du straamann jeg får helt vondt av deg, har lest mange av trådene dine her under karriere og utdanning, og svart i mange av de. Du må velge den retningen du har lyst til, det du brenner for, du kan ikke helgardere deg mot absolutt alt - i noen jobber må man ha sertifikat, men da kan du søke en annen, slike ting ordner seg av seg selv.

Om du har jobber du har virkelig lyst til å prøve, er det best å ta kontakt med firma direkte for å høre om du kan være med en halv dag eller noe, da får du sett så mye bedre hvordan det fungerer. Innen regnskap og bioingeniør finnes det massevis av muligheter, så du bør rett og slett velge det du har mest lyst til. Siden du har en skade, så kan nok arbeidsplass også tilrettelegge for deg, så her må du se på muligheter og ikke begrensninger.

Jeg utdanner meg innen arkiv selv, og også her er det massevis av retninger, noen er det lett å få jobb i, andre ikke, noen steder må man gjøre noe fysisk arbeid, andre steder kan man sitte i ro hele dagen, enkelte steder bør man ha bil mens på andre steder kan man ta buss til jobb og hjem igjen.

Jeg kjenner to som jobber med regnskap/økonomi, de tar tog og buss og har ikke sertifikatet (er over 40 år begge to), og en annen jobber som rådgiver hos nav, han sykler til jobb men kan også ta buss (han har sertifikat men det er upraktisk å kjøre i rushtrafikk til byen). Om de skal på møter eller andre steder, tar de bussen eller 4 fra jobb tar en taxi sammen.

Anonymkode: 79808...480

• Liker 6

Si meg, har du aldri hatt en jobb før? Arbeidsgiver bryr seg ikke om hvordan du kommer deg til jobb, så lenge du er der når du skal.

Det pleier også å stå i stillingsannonsen om det er nødvendig med sertifikat og bil. Sjekk Finn, så får du svaret. Er det en kontorjobb og det ikke står noe om lappen, så trenger du den ikke.

• Liker 5

Annonse

Jobber som saksbehandler/rådgiver i det offentlige og har ikke lappen. Her er det heller ikke lagt opp til at alle skal ta med seg sin private bil til jobb.

Anonymkode: 6858a...ffc

• Liker 2

Jeg har min tredje kontorjobb (á la de du nevner) på snart 20 år. Jeg har bodd på landet hele tiden, og jobb nr. 1 var i byen, nr. 2 på landet og nr. 3 på landet. Lappen tok jeg ikke før etter å ha jobbet noen år i jobb 3. Lappen hadde gjort enkelte ting enklere for meg noen ganger, men det gikk helt fint uten også. :) 

Anonymkode: 35db7...b1e

• Liker 2

Har aldri hatt noe annet enn kontorjobb, har virkelig aldri trengt lappen i jobbsammenheng. Det er fullstendig irrelevant, som om du skulle spørre om man må kunne svømme eller lage mat.

• Liker 2
19 minutter siden, Lou Salome skrev:

Har aldri hatt noe annet enn kontorjobb, har virkelig aldri trengt lappen i jobbsammenheng. Det er fullstendig irrelevant, som om du skulle spørre om man må kunne svømme eller lage mat.

Det kan fort være relevant i enkelte kontorjobber (ut og møte kunder, hente/levere bilag (som kan veie litt)), men da vil det nok stå i utlysningen. 

• Liker 1
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan fort være relevant i enkelte kontorjobber (ut og møte kunder, hente/levere bilag (som kan veie litt)), men da vil det nok stå i utlysningen. 

Jeg gjør de tingene du beskriver der.  Har ikke lappen engang. 

Anonymkode: 5e6f6...965

Hvis det kun er en vanlig kontorjobb, er det sikkert ikke nødvendig med førerkort. Dvs. med mindre den ligger så usentralt til at det ikke finnes kollektivtilbud du kan bruke. Sånt pleier uansett å oppgis i utlysningsteksten.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, var det jeg tenkte også.

For tunge forsendelser har man jo gode budbilordninger i byene hvertfall. Koster mindre enn å sende en kvalifisert ansatt ut i arbeidstiden.

Dersom man ikke skal møte kunder i tide og utide, kan man uansett ta taxi. Er billigere å bruke 20-30 000 i året på taxi enn å ha bil.

Annonse

2 timer siden, straamann skrev:

Ja, var det jeg tenkte også.

For tunge forsendelser har man jo gode budbilordninger i byene hvertfall. Koster mindre enn å sende en kvalifisert ansatt ut i arbeidstiden.

Dersom man ikke skal møte kunder i tide og utide, kan man uansett ta taxi. Er billigere å bruke 20-30 000 i året på taxi enn å ha bil.

Poenget mitt var mest at det ikke var fullt så irrelevant som svømming eller matlaging, som ble nevnt. Det hender faktisk at krav om førerkort står i utlysningen. Men i de aller, aller fleste kontorjobber vil det ikke være noe problem at du ikke har lappen, så lenge du klarer å komme deg på jobb. :) 

• Liker 1

Jeg har et av yrkene du nevner i HI, og jeg er avhengig av førerkort/tilgang på bil for å reise ut til klienter, noe som er en viktig del av jobben min.

Jeg jobber i en mellomstor norsk by, og kontoret jeg jobber ved har nedslagsfelt i hele fylket, så her er taxi uaktuelt pga avstander, men jeg vet at ved Oslo-kontoret er bruk av taxi vanlig.

30 minutter siden, Eliza Doalot skrev:

Jeg har et av yrkene du nevner i HI, og jeg er avhengig av førerkort/tilgang på bil for å reise ut til klienter, noe som er en viktig del av jobben min.

Jeg jobber i en mellomstor norsk by, og kontoret jeg jobber ved har nedslagsfelt i hele fylket, så her er taxi uaktuelt pga avstander, men jeg vet at ved Oslo-kontoret er bruk av taxi vanlig.

Hm ja. Vi kan vel kanskje konkludere med at sertifikat er en fordel i de fleste yrker. Men at innen kontor er det nok av stillinger som ikke krever bil.

Noe verre om man jobber i hjemmesykepleien eller som sjåfør og ikke har lappen..

Annonse
På 26.8.2017 den 20.20, penny_ skrev:

Si meg, har du aldri hatt en jobb før? Arbeidsgiver bryr seg ikke om hvordan du kommer deg til jobb, så lenge du er der når du skal.

Liten avsporing; jeg har blitt spurt på intervju hvor lang tid jeg bruker fra jeg går ut døra til jeg står på arbeidsplassen. De noterte å spurte hvordan jeg trives å ta tog. Skjønner siste er med motivasjon å gjøre. Men tebker også at arbeidsgiver ikke bryr seg, men her noterte de nøye! Glad jeg ikke fikk den :)

Anonymkode: c60c5...e86

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Liten avsporing; jeg har blitt spurt på intervju hvor lang tid jeg bruker fra jeg går ut døra til jeg står på arbeidsplassen. De noterte å spurte hvordan jeg trives å ta tog. Skjønner siste er med motivasjon å gjøre. Men tebker også at arbeidsgiver ikke bryr seg, men her noterte de nøye! Glad jeg ikke fikk den :)

Anonymkode: c60c5...e86

Skjønner ikke dette. Ønsket de at du skulle ta bil istedet for tog? Dersom vi snakker hovestaden, går det som oftest raskere med tog og t-bane enn med bil.

Jobber i offentlig forvaltning i Oslo, og ingen trenger bil i jobben (arbeidsplass med over tusen ansatte). Arbeidsgiver har aldri noe med hvordan man kommer seg til jobb, men parkeringsplasser er redusert med uttalt ønske om færre bilister. Skal vi på noe møter eller noe, tar vi kollektivt/taxi, også de som har bil.

Anonymkode: 192ea...134

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...