Gå til innhold

Spareribs av hvilket dyr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøpte en svær marinert spareribs i Sverige for en stund siden. Når jeg nå tok den opp av frysa ser jeg at det ikke står hvilke dyr det er. Det står bare spareribs og en haug med diverse krydder. Det gjør meg litt skeptisk.. Er det en selvfølge at det er svinekjøtt? Eller er det stor sjangse for at det er hest liksom?

Anonymkode: c2d30...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan enkelt finne det ut ved å måle lengden på beina. :) 
Og fargen på kjøttet. Hest er ikke lyst kjøtt så vidt jeg vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøpte en svær marinert spareribs i Sverige for en stund siden. Når jeg nå tok den opp av frysa ser jeg at det ikke står hvilke dyr det er. Det står bare spareribs og en haug med diverse krydder. Det gjør meg litt skeptisk.. Er det en selvfølge at det er svinekjøtt? Eller er det stor sjangse for at det er hest liksom?

Anonymkode: c2d30...691

Hvilken butikk og hvilken produsent?

Anonymkode: dac13...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Drakan said:

Du kan enkelt finne det ut ved å måle lengden på beina. :) 
Og fargen på kjøttet. Hest er ikke lyst kjøtt så vidt jeg vet. 

Er ca 20 cm på hvert bein. Kjøttet er ikke så mørkt heller. Så da er nok ikke hest :)

Anonymkode: c2d30...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AnonymBruker said:

Hvilken butikk og hvilken produsent?

Anonymkode: dac13...29a

Allmans, trur det var på Eurocash

Anonymkode: c2d30...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Allmans, trur det var på Eurocash

Anonymkode: c2d30...691

Jeg ville kontaktet produsenten og spurt:

" Kontakta oss

Välkommen att kontakta oss om du har frågor om våra produkter, matlagning, funktioner på webbportalen eller något annat. Vi tar också tacksamt emot dina tips och synpunkter.

Allmans AB
Lamellgatan 10
504 62 Borås
 
Telefon: +4633 48 72 00
Fax: +4633 13 81 84
Mail: info[at]allmans.se

http://www.allmans.se/recept/bbq-marinerade-ribs/

http://www.allmans.se/kontakt/

 

Anonymkode: dac13...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er med overveldende sannsynlighet gris.

 

Anonymkode: a2452...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva det er, så er det nok ikke farlig å spise. :-)

Hest er heller ikke farlig. Hest har fått mye dårlig oppmerksomhet pga. den ene saken hvor det var kommet hestekjøtt i findusprodukter eller hva det var, og hvor hestekjøttet var medisinert med noe som kunne være farlig. Etter dette har folk nærmest begynt å tro at hest er farlig kjøtt som ikke er menneskeføde. Men det er feil, og her har folk misforstått hele problemstillingen. Ordentlig deklarert hestekjøtt er ikke farlig, og er helt vanlig i mange produkter. Mørke varianter av spekepølser som f.eks. haugpølse inneholder ofte hest. Mulig noen typer mørpølse inneholder det også. Det er bare å se på innholdet neste gang man er i butikken. :-)

Men ja.. tilbake til tema.. Det er nok 99% sikkert at det er svinekjøtt du har kjøpt. Svinekjøtt er jo noe av det rimeligste kjøttet man får, og jeg ser ingen grunn til at de skulle brukt hest, lam, okse, hund eller annet, og samtidig prøvd å legge skjul på det. Alt annet er jo mer "eksotisk" og dyrere enn svin, så da ville de nok ha opplyst om det, og produktet ville ha kostet mer. Det eneste som kan måle seg prismessig er jo kylling, og det tviler jeg sterkt på at det er, da kylling ikke ha så store ribber. :-)

Anonymkode: 62192...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Saturday, August 26, 2017 den 17.18, AnonymBruker skrev:

Kjøpte en svær marinert spareribs i Sverige for en stund siden. Når jeg nå tok den opp av frysa ser jeg at det ikke står hvilke dyr det er. Det står bare spareribs og en haug med diverse krydder. Det gjør meg litt skeptisk.. Er det en selvfølge at det er svinekjøtt? Eller er det stor sjangse for at det er hest liksom?

Anonymkode: c2d30...691

Normalt så er det gris man lager spareribs av. Hest er ikke noe som blir brukt på denne måten. Hestene går til pølser. 

Anonymkode: 2e523...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett hva det er, så er det nok ikke farlig å spise. :-)

Hest er heller ikke farlig. Hest har fått mye dårlig oppmerksomhet pga. den ene saken hvor det var kommet hestekjøtt i findusprodukter eller hva det var, og hvor hestekjøttet var medisinert med noe som kunne være farlig. Etter dette har folk nærmest begynt å tro at hest er farlig kjøtt som ikke er menneskeføde. Men det er feil, og her har folk misforstått hele problemstillingen. Ordentlig deklarert hestekjøtt er ikke farlig, og er helt vanlig i mange produkter. Mørke varianter av spekepølser som f.eks. haugpølse inneholder ofte hest. Mulig noen typer mørpølse inneholder det også. Det er bare å se på innholdet neste gang man er i butikken. :-)

Men ja.. tilbake til tema.. Det er nok 99% sikkert at det er svinekjøtt du har kjøpt. Svinekjøtt er jo noe av det rimeligste kjøttet man får, og jeg ser ingen grunn til at de skulle brukt hest, lam, okse, hund eller annet, og samtidig prøvd å legge skjul på det. Alt annet er jo mer "eksotisk" og dyrere enn svin, så da ville de nok ha opplyst om det, og produktet ville ha kostet mer. Det eneste som kan måle seg prismessig er jo kylling, og det tviler jeg sterkt på at det er, da kylling ikke ha så store ribber. :-)

Anonymkode: 62192...e8c

Jeg tolker det heller som at det er mange som ser på hest som et kjæledyr, og at de derfor velger å ikke spise det. Det er hvertfall den begrunnelsen jeg har fått når jeg har spurt andre om hestekjøtt. 

Anonymkode: 02c7c...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tolker det heller som at det er mange som ser på hest som et kjæledyr, og at de derfor velger å ikke spise det. Det er hvertfall den begrunnelsen jeg har fått når jeg har spurt andre om hestekjøtt. 

Anonymkode: 02c7c...15c

Åh, jeg trodde at det var dette med medisiner som hestene får, og som er skadelig for mennesker. Det sto skrevet mye om dette i media for en tid tilbake.

Anonymkode: dac13...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...