AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #1 Skrevet 26. august 2017 Mange som mener de uføre har det for godt. http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/opp-i-røyk-1.1015939?fref=gc Sitat «Men røyken? Den har du råd til oppi alt dette?» Slik lyder en typisk kommentar på Dagsavisens Facebook-side etter at vi skrev om Ragnhild Elisabeth Stensholt. Hun er én av 70.000 uføre på minstesats. Hver eneste dag merker hun innstrammingene i trygda på kroppen. Hennes anliggende var å fortelle hvor hardt kuttene rammer for enslige uføre. Hun har råd til middag én dag i uka. Den siste kinofilmen hun så med datteren var «Avatar» i 2009. Frisør har hun ikke råd til. Hun bruker barbermaskin i stedet. Stensholt hører ofte at de uføre er «giddaløse snyltere» når hun er ute blant folk. Til Dagsavisen sa hun at «man hører ting som «Jasså, du er ute og koser deg, du har råd til det?»». Randi Sejer, som står bak Facebook-gruppa «Uføreopprøret», forteller at «det er utrolig mye stygt som skrives om uføre. Jeg har selv fått erfare det når jeg har ytret meg i offentligheten. All hetsen bidrar til å stigmatisere de uføre ytterligere. Det er helt vanvittig hva folk får seg til å skrive». I Dagsavisens sak er Stensholt fotografert mens hun røyker. En filtersigarett, til og med. Huttetu. Vi i avisen kunne sikkert ha droppet bildet. Men det er vanskelig å forstå hvorfor man skal pynte på virkeligheten for å tekkes raseriet til fordomsfulle moralister. Ja, fattige folk røyker. Det er knapt noen sensasjon. Karakterbristen ligger ikke i Stensholts bruk av nikotin, men hos dem som mener de har rett til å sette seg til doms over folk som er mer utsatt enn dem selv. De som føler seg berettiget til å synse om hva de aller fattigste i samfunnet gjør med de få kronene de rår over. Hva hvis Stensholt hadde hatt et kjæledyr? Eller spiste sjokolade? Dersom hun hadde arvet et smykke, ville hun ha rett til å beholde det, enn si bære det? Er det i orden at hun drikker vin, drar på ferie eller kjører bil? I det hele tatt: Hvor vondt og stusslig må en trygdemottaker ha det før smerten er på et akseptabelt nivå, og hun slipper å få pekefingre rettet mot seg? De nedlatende og hånlige reaksjonene på Stensholts sigarett gjør at enda færre av dem som går på trygd tør å ytre seg offentlig. Dermed blir en marginalisert gruppe ytterligere marginalisert. Vi risikerer at den virkeligheten de lever i ikke blir en del av den virkeligheten vi diskuterer, ikke engang når det er valgkamp og en av de viktigste sakene er de økende forskjellene. Anonymkode: e179b...90e 6
WubWub Skrevet 26. august 2017 #2 Skrevet 26. august 2017 Jeg har også reagert på reaksjonene vedkommende fikk, ikke bare i media men også her på KG. 10
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #3 Skrevet 26. august 2017 Prioriteringene kan nok diskuteres, men at uføre på minstesats har lite er ikke til å legge under en stein - selv om de har mer enn en fulltidsstudent. Saken er at satsene sannsynligvis er utarbeidet med et effektivt hensyn. Det er ikke plass til sløsing i et slikt regnestykke - og unødvendigheter som røyk/snus er unektelig sløsing innenfor en gitt ramme. Anonymkode: 25dc6...0c6 15
Drakan Skrevet 26. august 2017 #4 Skrevet 26. august 2017 Reagerte selv på det innlegget jeg så her på kg. Glad andre synes det ikke er greit. 7
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #5 Skrevet 26. august 2017 Mange røykere med lite penger, skjærer hardt ned på andre utgifter som er en selvfølgelighet for de fleste (som f.eks frisørbesøk, ferieturer, tannlegebesøk, helseutgifter, matvarer, kafe, kino, avisabbonnement, forsikring), for å kunne unne seg de sigarettene som de uheldigvis er avhengige av. Anonymkode: 4ace2...568 8
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #6 Skrevet 26. august 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prioriteringene kan nok diskuteres, men at uføre på minstesats har lite er ikke til å legge under en stein - selv om de har mer enn en fulltidsstudent. Saken er at satsene sannsynligvis er utarbeidet med et effektivt hensyn. Det er ikke plass til sløsing i et slikt regnestykke - og unødvendigheter som røyk/snus er unektelig sløsing innenfor en gitt ramme. Anonymkode: 25dc6...0c6 Sier en som ikke vet forskjell på lån og uføre. Anonymkode: e73ca...a22 9
mikrobe Skrevet 26. august 2017 #7 Skrevet 26. august 2017 Ærlig talt, NOE må man da unne "dem". Om hun her velger å røyke eller velger å ha tv (tusenlappene flyr der og!) eller ta seg en langweekend i Bergen, må da være fullstendig opp til henne selv. Uføre med minsteytelser har ikke rare utbetalingen, så folk som klager på disse menneskene kan gå og pisse på et strømgjerde. Minsteytelse vil si at man har utbetalt mellom 14 og 15k som enslig, og de får enda mindre om de er samboere eller gift. 16
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #8 Skrevet 26. august 2017 14 minutes ago, AnonymBruker said: Prioriteringene kan nok diskuteres, men at uføre på minstesats har lite er ikke til å legge under en stein - selv om de har mer enn en fulltidsstudent. Saken er at satsene sannsynligvis er utarbeidet med et effektivt hensyn. Det er ikke plass til sløsing i et slikt regnestykke - og unødvendigheter som røyk/snus er unektelig sløsing innenfor en gitt ramme. Anonymkode: 25dc6...0c6 Studenter er friske nok til å jobbe etter skolen. Det gjorde jeg i min studietid og vil si alle som klager på lite å leve for som er studenter er for bortskjemte! Skaff en jobb! Uføre derimot er jo ikke friske nok til å jobbe og har dermed ikke noe valg eller annet alternativ til en bedre inntekt. Anonymkode: 58084...5b2 12
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #9 Skrevet 26. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Studenter er friske nok til å jobbe etter skolen. Det gjorde jeg i min studietid og vil si alle som klager på lite å leve for som er studenter er for bortskjemte! Skaff en jobb! Uføre derimot er jo ikke friske nok til å jobbe og har dermed ikke noe valg eller annet alternativ til en bedre inntekt. Anonymkode: 58084...5b2 1. Man er fulltidsstudent. Dette tilsvarer at man har forelesninger hver dag der det kreves at man jobber totalt 40-50 timer i uka med fag. 2. Det finnes ikke deltidsjobber til alle. 3. Dersom du tar en student på et krevende studium, lar vedkommende jobbe 50 timer i uka, og attpåtil en deltidsjobb. Hvordan tror du den mentale helsen kommer til å bli på sikt? Anonymkode: 6c3f3...62f 19
WubWub Skrevet 26. august 2017 #10 Skrevet 26. august 2017 (endret) 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prioriteringene kan nok diskuteres, men at uføre på minstesats har lite er ikke til å legge under en stein - selv om de har mer enn en fulltidsstudent. Saken er at satsene sannsynligvis er utarbeidet med et effektivt hensyn. Det er ikke plass til sløsing i et slikt regnestykke - og unødvendigheter som røyk/snus er unektelig sløsing innenfor en gitt ramme. Anonymkode: 25dc6...0c6 En må huske på at uføre sitter på samme lønnsnivå som 40-50 åring som de gjorde som 20 åring. Snittet av de som er ufør lever på minstepensjon - rundt 200 000 i året. Det er kanskje en grei sum som 20 åring - men når du er godt voksen , har barn, hus, leilighet , bil og andre utgifter så blir det noe helt annet. En student lever kanskje med trang økonomi i noen år mens de studerer men etter utdanningen er over så vil de få en solid lønn som øker jevnt og trutt med årene. De har også muligheten til å jobbe ved siden av studiene slik som jeg gjorde. At røyking er det som det reageres på her blir for meg litt søkt ; "hun er ufør så hun kan jo ikke røyke!" Men nå er det engang slik at nikotin fungerer som beroligende og det er nå engang slik at mange ufør også utvikler alkoholisme da det ikke akkurat er en særlig god følelse å stå utenfor samfunnet samtidig som man blir møtt med en vegg av stigmatisering. Endret 26. august 2017 av WubWub 20
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #11 Skrevet 26. august 2017 Slike reportasjer tar jeg med en stor klype salt.De får jo bostøtte og ofte andre ytelser utenom.Men hvordan bruker de pengene? Den harde sannheten er at mange gjør utrolig dårlige prioriteringer og ikke har økonomisk sans.Ofte fordi de bare er vant til å leve på penger de får uten å jobbe eller yre noe for det. Jeg synes synd på de som virkelig er fattige,men de er det ikke så mange av i Norge.Vi har ordninger i dette landet som man bare kan drømme om i mange andre land. Anonymkode: ccf5c...4cf 8
JackIost Skrevet 26. august 2017 #12 Skrevet 26. august 2017 Alt kommer an på hva landet har råd til. Det er klart at om økonomen blir dårligere vil det bli mindre penger til de som ikke klarer å brødfø seg selv. Det er bare noe man må forholde seg til 1
WubWub Skrevet 26. august 2017 #13 Skrevet 26. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slike reportasjer tar jeg med en stor klype salt.De får jo bostøtte og ofte andre ytelser utenom.Men hvordan bruker de pengene? Den harde sannheten er at mange gjør utrolig dårlige prioriteringer og ikke har økonomisk sans.Ofte fordi de bare er vant til å leve på penger de får uten å jobbe eller yre noe for det. Jeg synes synd på de som virkelig er fattige,men de er det ikke så mange av i Norge.Vi har ordninger i dette landet som man bare kan drømme om i mange andre land. Anonymkode: ccf5c...4cf Fattingdomsgrensen i Norge er 196 000. Snittet av uføretrygdede lever på rundt 200 000 i året - ergo er de fattige. 6
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #14 Skrevet 26. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slike reportasjer tar jeg med en stor klype salt.De får jo bostøtte og ofte andre ytelser utenom.Men hvordan bruker de pengene? Den harde sannheten er at mange gjør utrolig dårlige prioriteringer og ikke har økonomisk sans.Ofte fordi de bare er vant til å leve på penger de får uten å jobbe eller yre noe for det. Jeg synes synd på de som virkelig er fattige,men de er det ikke så mange av i Norge.Vi har ordninger i dette landet som man bare kan drømme om i mange andre land. Anonymkode: ccf5c...4cf NEI, uføre får ikke andre ytelser og de fleste får ikke bostøtte heller fordi den nye trygdereformen der uføre har høyere brutto men samme netto som før fordi de nå skatter gjør at uføre ikke lenger kvalifiserer til bostøtte selv om de har det samme utbetalt. Uføre på minstesats får 14-15000 som enslig, som gift eller samboende er vel rundt 11000 de får. Anonymkode: 1367d...3b9 13
Gjest JesusElskerAlle Skrevet 26. august 2017 #15 Skrevet 26. august 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Studenter er friske nok til å jobbe etter skolen. Det gjorde jeg i min studietid og vil si alle som klager på lite å leve for som er studenter er for bortskjemte! Skaff en jobb! Uføre derimot er jo ikke friske nok til å jobbe og har dermed ikke noe valg eller annet alternativ til en bedre inntekt. Anonymkode: 58084...5b2 Ikke alle studenter er friske nok til å jobbe samtidig som de studerer
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #16 Skrevet 26. august 2017 11 minutes ago, AnonymBruker said: Sier en som ikke vet forskjell på lån og uføre. Anonymkode: e73ca...a22 Jeg vet veldig godt forskjellen på et lån og uføretrygd. Jeg sier bare at dette er to grupper i samfunnet som begge har lite å rutte med - i alle fall om man studerer noe som ikke tillater deltidsjobb, f.eks sykepleie. Likevel, en grunnleggende forskjell på de to gruppene er at den ene har fremtidsutsikter mens den andre ikke. Poenget mitt var likevel ikke å sammenligne de to gruppene, det var mer en tilfeldig observasjon. Uansett, om en ufør velger å røyke eller ikke har jeg ingenting med. Dette bestemmer de selv. Men, å påpeke at dette ikke er en lur prioritering kan vel ingen si noe på. Anonymkode: 25dc6...0c6 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #17 Skrevet 26. august 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: NEI, uføre får ikke andre ytelser og de fleste får ikke bostøtte heller fordi den nye trygdereformen der uføre har høyere brutto men samme netto som før fordi de nå skatter gjør at uføre ikke lenger kvalifiserer til bostøtte selv om de har det samme utbetalt. Uføre på minstesats får 14-15000 som enslig, som gift eller samboende er vel rundt 11000 de får. Anonymkode: 1367d...3b9 De burde få bostøtte,jeg forstår ikke hvorfor de ikke skal få det!Men:Jeg har i full jobb hatt utbetalt 14-15 000 og sittet igjen med under 3500 etter at alle faste utgifter er betalt.Det var stramt budsjett men det gikk.Spiste middag nesten hver dag,men gikk for økonomiske alternativer.Kunne også dra på kino eller cafe en gang i blant,som vanlige folk.Tenkte aldri på meg selv son fattig,bare med dårlig råd.Det er kjedelig å måtte snu på kronestykker hele tiden,men er man litt smart kan man få mye ut av pengene. Anonymkode: ccf5c...4cf 2
Gjest Mass Skrevet 26. august 2017 #18 Skrevet 26. august 2017 Jeg synes satsene til uføre er utrolig lave og tenker at det ikke hjelper på deres psykiske helse at de knapt har råd til noe. Om det er psykisk helse som gjør dem uføre, så blir dem ikke mer arbeidsfør av slike belastninger. Men når det er sagt, så er røyken utrolig dyr, og personlig ville jeg ikke sagt noe om at jeg ikke hadde hatt råd til middag dersom jeg røykte. For da hadde jeg valgt røyken overfor middagen. Jeg må ærlig talt si at uansett om folk er før, ufør, eller hva det måtte være; klager du over at du ikke har råd til noe, men likevel bruker tusenvis av penger på røyk, alkohol og diverse så har du jo tatt et valg.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #19 Skrevet 26. august 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: De burde få bostøtte,jeg forstår ikke hvorfor de ikke skal få det! Nesten ingen som får bostøtte etter uførereformen 01.01.15. Brutto uføretrygd ble økt (også også skatten, slik at netto ble omtrent den samme), men siden grensen for bostøtte (som regnes av brutto inntekt) ikke ble økt, er det få som får nå! 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men:Jeg har i full jobb hatt utbetalt 14-15 000 og sittet igjen med under 3500 etter at alle faste utgifter er betalt.Det var stramt budsjett men det gikk.Spiste middag nesten hver dag,men gikk for økonomiske alternativer.Kunne også dra på kino eller cafe en gang i blant,som vanlige folk.Tenkte aldri på meg selv son fattig,bare med dårlig råd.Det er kjedelig å måtte snu på kronestykker hele tiden,men er man litt smart kan man få mye ut av pengene. Anonymkode: ccf5c...4cf Hva slags fulltidsjobb er det som utbetaler 14-15000 i måneden? Anonymkode: e179b...90e 5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #20 Skrevet 26. august 2017 3 minutter siden, Mass skrev: Jeg synes satsene til uføre er utrolig lave og tenker at det ikke hjelper på deres psykiske helse at de knapt har råd til noe. Om det er psykisk helse som gjør dem uføre, så blir dem ikke mer arbeidsfør av slike belastninger. Men når det er sagt, så er røyken utrolig dyr, og personlig ville jeg ikke sagt noe om at jeg ikke hadde hatt råd til middag dersom jeg røykte. For da hadde jeg valgt røyken overfor middagen. Jeg må ærlig talt si at uansett om folk er før, ufør, eller hva det måtte være; klager du over at du ikke har råd til noe, men likevel bruker tusenvis av penger på røyk, alkohol og diverse så har du jo tatt et valg. Ingen vet hvor mye hun bruker på røyk. Anonymkode: e179b...90e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå