AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #1 Del Skrevet 26. august 2017 Hei! Jeg prøver meg på ostekake for første gang pga et selskap, men det går veldig dårlig. Selskapet er ikke før på søndag, så heldigvis har jeg hele dagen i dag til å prøve. Bunnen er ikke noe problem, men alt annet. Jeg har valgt en enkel variant med kremfløte, Philadelphia og gelé. Der stod at jeg skulle piske fløten først, deretter piske inn Philadelphia. Etter dette så ting normale ut. Så stod det at jeg skulle tilsette geleen i en tynn stråle og røre med en slikkepott. Det var her det skjærte seg skikkelig. Alt ble veldig flytende, og kremen ble bare liggende som noen store klumper oppi geleen. Hva gjør jeg feil? Og er det virkelig slik at gelé-lokket bare havner pent og pyntelig på toppen av kaka, selv om man har blandet den med krem? Anonymkode: ab333...44e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #2 Del Skrevet 26. august 2017 Jeg ser nå at den mengden vann som står i oppskriften bare er halvparten av det som vanligvis brukes til en pakke gelé. Jeg brukte den vanlige mengden vann. Er det her alt har skjært seg? Ts Anonymkode: ab333...44e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 26. august 2017 #3 Del Skrevet 26. august 2017 Ja, det er nok der det skar seg. Hvis du ikke halverer vannmengden er det ikke nok gelatin til å stivne hele røren. Husk også at du må avkjøle geléen før du har den i osterøren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kelsi Skrevet 26. august 2017 #4 Del Skrevet 26. august 2017 Hvis geleen skal blandes inn i selve ostekremen, bruk halvparten mengde vann. Hvis du skal ha et gelelokk oppå kaka, må dette lages ved siden av og påføres etter at ostekremen har stivnet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #5 Del Skrevet 26. august 2017 17 minutter siden, Kelsi skrev: Hvis du skal ha et gelelokk oppå kaka, må dette lages ved siden av og påføres etter at ostekremen har stivnet. Betyr det at geleen må lages i en form som er flat og akkurat like stor som kaka? Hvis man lager lokket ved siden av altså. Ts Anonymkode: ab333...44e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #6 Del Skrevet 26. august 2017 Det er ikke riktig at lokket må lages ved siden av. Når selve ostekaken har stått et par timer på kjøl og stivnet fint, lager du gelelokket. Kok opp vann, like mye det står på pakka, og lag som vanlig. Men nå skal du røre til geleen blir sval i tempratur. Så veldig forsiktig heller du denne geelen oppå kaka, meget forsiktig så du ikke lager hull i ostekaken. Så setter du alt på kjøl. Har laget ostekake i mange år, dette kan jeg. Anonymkode: 7ad53...835 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kelsi Skrevet 26. august 2017 #7 Del Skrevet 26. august 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betyr det at geleen må lages i en form som er flat og akkurat like stor som kaka? Hvis man lager lokket ved siden av altså. Ts Anonymkode: ab333...44e Nei, bare hell den flytende geleen forsiktig over kaka helt til slutt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sugemerke Skrevet 26. august 2017 #8 Del Skrevet 26. august 2017 http://www.detsoteliv.no/oppskrift/ostekake-med-gelelokk idiotsikker oppskrift Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #9 Del Skrevet 26. august 2017 Du gjorde det riktig helt til du blandet I geleen. Bruk halve mengden gelé, og avkjøl den til kroppstemperatur eller kaldere før du blander den med krem og kremost. Ha denne ferdige ostekremen oppå kjeksbunnen og putt I kjøleskapet. Så lager du vanlig gelé (ikke halv mengde vann) og avkjøler denne. Men ikke la den stivne. Etter minst en time (for ostekaka å ha stivnet) om denne geleen er romtemperatur eller nesten, så hell forsiktig dette på toppen og sett kaka tilbake i kjøleskapet et par timer til. Da får du gelé lokk Anonymkode: 8c6f9...8bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå