Gå til innhold

Lite penger de neste månedene-sparetips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig flyttet inn i en billig leilighet jeg leier for 3000kr. måneden. Jeg skal studere sykepleie og denne og neste måned går det MYE penger til uniform, bøker, semesteravgift osv. Jeg har vanligvis et stramt budsjett jeg følger til punkt og prikke. Det har gjort at økonomien akuratt har gått rundt. Men på grunn av utgiftene studiestart medbringer går jeg kraftig i minus denne måneden neste. har allerede brukt 5000 på bøker, ca 1000 på semesteravgift og 500 på uniform. Det er hele inntekten min og litt til. I tillegg til leie betaler jeg strøm. TV har jeg ikke råd til så den utgiften slipper jeg. 

Spørsmålet er: Hvordan kan jeg spare mest mulig? Jeg har ikke varmtvannstank, så jeg tror leia inkluderer varmt vann. Jeg har ikke råd til å bruke så mye strøm, så etter jeg har tatt oppvasken lar jeg det varme vannet stå i vasken slik at det varmer opp litt. Hvilke andre ting kan jeg gjøre for å spare?

Anonymkode: efc30...e76

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen enkle tips som i alle fall har hjulpet meg er; 

- Lage eget brød og fryse ned og kun ta opp ved behov. Dette kan du også bruke til å lage deg matpakke når du skal en plass 
- Ikke driv med småkjøp, det sluker penger. 
- Planlegg handleturer slik at du bare trenger å handle en gang i uken, kjøp hermetiske varer som du kan lage masse mat fra og frys ned så du har til flere ganger.

Skrevet

- Selg noe du ikke trenger på Facebook eller Finn 

- Sjekk om du har penger på Coop- eller Trumf-kort 

- Google "billig middag oppskrifter" og sett opp ukesmeny eller toukersmeny, gjør innkjøp deretter 

- Si opp Spotify, Netflix, Dplay, Viaplay etc. 

- I verste fall, ta en ekstrajobb for en periode 

Skrevet

Rema 1000 selger 5 kg frosne kyĺinglår for 100 kr. Sammen med billigste risen og de billigste grønnsakene du finner blir det endel middager.

Anonymkode: 4769c...b34

• Liker 1
Skrevet

Hva står det i kontrakten din angående varmt vann og strøm? 

Anonymkode: 93ce7...81d

Skrevet

Lev som veggis en liten periode, det sparer man sykt mye penger på.

Anonymkode: ca0cc...559

Skrevet

Nå for tiden er det jo flust av generalforsamlinger og lignende der man kan få gratis mat. Gå på disse, så sparer man plutselig en del middager. 

Men man har jo storstipendet i august. Er det kanskje depositum som har trukket en del fra det, eller hva er de andre store utgiftene? 

Anonymkode: c6124...d06

Skrevet

For sent nå men i fremtiden kan du få bøker billigere brukt, eller gratis ved å låne på biblioteket. Er ikke alle bøkene man bruker i like stor grad, og 5000kr på bøker er svært mye. 

Hvis du har sykkel, så kan du spare mye på transport. 

Mattilbud-appen er god å ha, for å handle mat på tilbud. 

Selge ting du ikke trenger på finn. 

Ellers er jo spørsmålet hva slags utgifter du vanligvis har, og kan endre på? Kan du bytte til billigere mobil abonnement for noen måneder? 

Anonymkode: 8e3d9...be8

Skrevet

Må du ha uniform fra dag en som student forresten? 

Anonymkode: 8e3d9...be8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...