Norre Skrevet 26. august 2017 #1 Skrevet 26. august 2017 I denne tråden vil jeg diskutere rehabilitering av kriminelle. Jeg tror ikke man kan kurere ondskap. Vi hører med jevne mellomrom om kriminelle som slippes løs etter endt behandling i fengselet, for så å begå ny faenskap ute i samfunnet. Psykiaterne er alltid svært forbauset. Dersom en fyr har begått ni voldtekter - hvordan er det mulig å bli forbauset når han voldtar kvinne nr.10?? Pedofile folk får komme tilbake i samfunnet etter å ha "gjort opp for seg". Psykiaterne forteller stolt at de har snakket med vedkommende, og at han har lovet å ikke bli kåt på flere fireåringer. Psykiatere kan ikke trylle! La oss tenke at DIN personliighet og seksuelle legning plutselig ble forbudt. Du måtte gå til samtaler med en psykiater for å forandre "hele deg". Aldri mer får du lov å gjøre "dine ting". Det er forbudt! Den eneste måten du kan slippe fri på, er å love at du skal forandre personlighet og seksuelle preferanser. Det er jo ikke mulig?! Jeg gjentar: Det er IKKE mulig for psykiatrien å forandre folks personlighet! Derfor må gjengangsforbrytere og pedofile låses inne til de dør. Hva mener dere?
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #2 Skrevet 26. august 2017 Problemet med kriminelle er at de kommer rett ut i samme miljøet, og så er det påan igjen. Voldtektsforbrytere og pedofie er je egentlig enig med deg om...😡 Anonymkode: 46373...ef3
Norre Skrevet 26. august 2017 Forfatter #3 Skrevet 26. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet med kriminelle er at de kommer rett ut i samme miljøet, og så er det påan igjen. Voldtektsforbrytere og pedofie er je egentlig enig med deg om...😡 Anonymkode: 46373...ef3 Takk for enighet! 👍🏻 Men hva skal man gjøre med gjengangskriminelle da? Omplassere dem til et nytt miljø, slik man gjør med dyr?
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #4 Skrevet 26. august 2017 Jo, alle mennesker kan forandre personligheten sin. Mange med god hjelp fra psykiatri og terapi. Det som derimot ikke like lett lar seg forandre er sinnsykdom og feil i hjernen. En serievoldtektsmann og notorisk pedofil har feil i hjernen, ikke personligheten. Et fåtall pedofile som kun har foregrepet seg en gang eller to kan forandre seg når de får jobbet med sine egne problemer. Mange er pedofile fordi de selv har blitt misbrukt og de tror pga sin egen oppvekst at det er normalt, at det er et tegn på å vise omsorg, selvom samfunnet forteller de noe annet. Men mange av de har empati og greier å innse hvor skadelig tankegangen dems er for andre, og trener seg vekk fra den tankegangen over tid. De som er notorisk pedofile gjengangere og tenner på det faktum at det er ulovlig og skadelig for offeret derimot har manglende empati og samfunnsforståelse og er alvorlig sinnssyke i hjernen, jeg er enig i at de som tilhører den kategorien burde bures inne for alltid. Anonymkode: 0b9cc...942 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #5 Skrevet 26. august 2017 16 minutes ago, Norre said: Takk for enighet! 👍🏻 Men hva skal man gjøre med gjengangskriminelle da? Omplassere dem til et nytt miljø, slik man gjør med dyr? Det kreves mye bedre ettervern og tilbud for andre kriminelle som kommer fra et kriminelt miljø. (pedofile og voldtektsmenn henger som regel ikke i noe "kriminelt miljø" foruten disse pedoringene som er blitt avslørt men det gjelder langt fra alle, så de jeg snakker om i dette innlegget er andre gjengangskriminelle) For mange så er det de eneste miljøet de har og kjenner, og for å unngå at de havner tilbake i det må de få tilbud om ikke bare bolig på et helt annet sted men også jobb og aktiviteter, og sosiale grupper og oppfølging på et helt annet sted. Nå så er det sånn når et gjengmedlem kommer ut fra fengsel har han ikke bolig eller jobb, og må sove hos venner inntill han har fått seg bolig. Da er det som oftest de vennene man kjenner fra det kriminelle miljøet som er de nærmeste man har. Man har ikke penger til bolig og får tilbud om å tjene litt ulovlige penger og har inget annet alternativ enn å si ja. Så er man på'n igjen på nytt. Samme miljø, samme kriminalitet. Ettervernet er elendig og jeg er sikker på at om dommene hadde vært forkortet for å spare mer penger, og disse pengene heller hadde blitt brukt på ettervern og rehabilitering og tilbakestilling til en normal levemåte hadde vært mye mer effektivt enn lange fengselsstraffer og sette folk ut på bar bakke. Anonymkode: 0b9cc...942 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #7 Skrevet 27. august 2017 Nå er det jo flere som er pedofile, som aldri begår overgrep. For de er samtidig fullstendig klar over hvor galt det er. Ja, fantasiene har de, de tiltrekkes av barn, tenner på barn, og fantaserer om barn da de onanerer. Men de rører ikke barn, da de vet hvor galt det er. Men hva man kan gjøre med de, som begår kriminelle handlinger, vet jeg ikke. Men det burde være et bedre tilbud for de, da de slipper ut. Her jeg bor så har de tatt noen rusmisbrukere, som ønsker å komme seg unna rusmiljøet i byen vår, og plassert de i bolig, 15 min unna sentrum. Men bussen går jo hvert 10. minutt. De burde jo vært plassert lenger vekk. Anonymkode: 28f8a...38e 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #8 Skrevet 27. august 2017 Negative personlighetstrekk kan forandres. En psykiater jeg snakket med en gang sa: "mange mennesker med ekstremt vanskelige personlighetstrekk har ved hjelp av psykoterapi blitt kvitt dem". Dette stemmer, bl.a så er personlighetsforstyrrelser mulig å bli kvitt, og de som ikke blir kvitt dem opplever i hvert fall en stor bedring, tatt i betraktning at de går i behandling. Anonymkode: 8cd0a...c49
Norre Skrevet 2. september 2017 Forfatter #9 Skrevet 2. september 2017 På 26.8.2017 den 11.46, AnonymBruker skrev: Jo, alle mennesker kan forandre personligheten sin. Mange med god hjelp fra psykiatri og terapi. Det som derimot ikke like lett lar seg forandre er sinnsykdom og feil i hjernen. En serievoldtektsmann og notorisk pedofil har feil i hjernen, ikke personligheten. Et fåtall pedofile som kun har foregrepet seg en gang eller to kan forandre seg når de får jobbet med sine egne problemer. Mange er pedofile fordi de selv har blitt misbrukt og de tror pga sin egen oppvekst at det er normalt, at det er et tegn på å vise omsorg, selvom samfunnet forteller de noe annet. Men mange av de har empati og greier å innse hvor skadelig tankegangen dems er for andre, og trener seg vekk fra den tankegangen over tid. De som er notorisk pedofile gjengangere og tenner på det faktum at det er ulovlig og skadelig for offeret derimot har manglende empati og samfunnsforståelse og er alvorlig sinnssyke i hjernen, jeg er enig i at de som tilhører den kategorien burde bures inne for alltid. Anonymkode: 0b9cc...942 Men du mener altså at DU kan trenes opp til å bli helt annerledes?
Norre Skrevet 2. september 2017 Forfatter #10 Skrevet 2. september 2017 På 26.8.2017 den 11.51, AnonymBruker skrev: Det kreves mye bedre ettervern og tilbud for andre kriminelle som kommer fra et kriminelt miljø. (pedofile og voldtektsmenn henger som regel ikke i noe "kriminelt miljø" foruten disse pedoringene som er blitt avslørt men det gjelder langt fra alle, så de jeg snakker om i dette innlegget er andre gjengangskriminelle) For mange så er det de eneste miljøet de har og kjenner, og for å unngå at de havner tilbake i det må de få tilbud om ikke bare bolig på et helt annet sted men også jobb og aktiviteter, og sosiale grupper og oppfølging på et helt annet sted. Nå så er det sånn når et gjengmedlem kommer ut fra fengsel har han ikke bolig eller jobb, og må sove hos venner inntill han har fått seg bolig. Da er det som oftest de vennene man kjenner fra det kriminelle miljøet som er de nærmeste man har. Man har ikke penger til bolig og får tilbud om å tjene litt ulovlige penger og har inget annet alternativ enn å si ja. Så er man på'n igjen på nytt. Samme miljø, samme kriminalitet. Ettervernet er elendig og jeg er sikker på at om dommene hadde vært forkortet for å spare mer penger, og disse pengene heller hadde blitt brukt på ettervern og rehabilitering og tilbakestilling til en normal levemåte hadde vært mye mer effektivt enn lange fengselsstraffer og sette folk ut på bar bakke. Anonymkode: 0b9cc...942 Du tenker at tre måneder i fengsel, full bankkonto og litt miljøforandring gjør susen?
Norre Skrevet 2. september 2017 Forfatter #11 Skrevet 2. september 2017 På 27.8.2017 den 6.01, bananbøy skrev: Du mener at jeg prater hundeskit? Har du noe konstruktivt å bidra med?
Norre Skrevet 2. september 2017 Forfatter #12 Skrevet 2. september 2017 På 27.8.2017 den 10.44, AnonymBruker skrev: Nå er det jo flere som er pedofile, som aldri begår overgrep. For de er samtidig fullstendig klar over hvor galt det er. Ja, fantasiene har de, de tiltrekkes av barn, tenner på barn, og fantaserer om barn da de onanerer. Men de rører ikke barn, da de vet hvor galt det er. Men hva man kan gjøre med de, som begår kriminelle handlinger, vet jeg ikke. Men det burde være et bedre tilbud for de, da de slipper ut. Her jeg bor så har de tatt noen rusmisbrukere, som ønsker å komme seg unna rusmiljøet i byen vår, og plassert de i bolig, 15 min unna sentrum. Men bussen går jo hvert 10. minutt. De burde jo vært plassert lenger vekk. Anonymkode: 28f8a...38e Så stor fysisk avstand til problemkilden er nødvendig, tenker du? En øde øy? Kanskje en fengselscelle?
Norre Skrevet 2. september 2017 Forfatter #13 Skrevet 2. september 2017 På 27.8.2017 den 10.49, AnonymBruker skrev: Negative personlighetstrekk kan forandres. En psykiater jeg snakket med en gang sa: "mange mennesker med ekstremt vanskelige personlighetstrekk har ved hjelp av psykoterapi blitt kvitt dem". Dette stemmer, bl.a så er personlighetsforstyrrelser mulig å bli kvitt, og de som ikke blir kvitt dem opplever i hvert fall en stor bedring, tatt i betraktning at de går i behandling. Anonymkode: 8cd0a...c49 Pleide denne psykiateren også å bli forbauset hver gang kriminelle begikk ny kriminalitet? 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #14 Skrevet 2. september 2017 Mennesker er avkom etter sine mest aggressive forfedre. Vi lever her i dag fordi de klsrte å overleve for enhver pris. Mennesker er i dag den aller farligste rasen på jordkloden. Og akkurat som våre forfedre kommer vi oss opp og frem her i verden, ved å slå ut våre konkurrenter. Fra våre forfedre arvet vi reptil-hjernen, hvor alle våre instinkter kommer fra. Etterhvert utviklet menneskene ett limbisk system, noe som gav oss følelser. Og for bare cirka 500 000 år siden utviklet menneskeheten ett tredje hjerne-slag. Neo Cortex. Mellom disse tre veldig forskjellige og motstridende hjernedelene foregår det en konstant drakamp. I løpet av historien har det blitt forsøkt veldig mange forskjellige metoder, for å hindre negativ atferd, blant annet dødsstraff, religion og tildels kraftig medisinering. Men ingenting ser ut til å fungere... Anonymkode: f943e...8ed
Gjest Un nouveau départ Skrevet 2. september 2017 #15 Skrevet 2. september 2017 Jeg hadde forventninger om å lese noe interessant når jeg leste overskriften på dette innlegget, men ble jo skuffet da jeg ramlet inn her og leste da dette ikke var noe konstruktivt. Når det er sagt så er de færreste innsatte i norske fengsler pedofile og voldtektsforbrytere, jeg tror ikke det er så enkelt å rehabilitere dem som har gjort slikt. De fleste sitter i fengsel for helt andre forhold, hva gjelder dem har jeg stor tro på at de kan komme tilbake til samfunnet som lovlydige. Jeg er innforstått med at slik fungerer det ikke i dag, tilbakefallsprosenten er høy og mange havner i fengsel igjen for vinningskriminalitet for eksempel, men det er fordi mange slipper ut igjen til en uverdig hverdag hvor de ikke har noe å gå til og er avhengige av det offentlige. Jeg tenker at tilbakefallsprosenten ville vært mye lavere dersom de slapp ut til noe mer verdig, en jobb å gå til og det å tjene penger å kunne forsørge seg selvstendig. Ergo er jeg for at samfunnet i større grad enn i dag hjelper kriminelle, ikke bare når de soner sine dommer fordi det er den dagen de løslates som er av størst betydning her, å løslate dem til avhengighet av det offentlige uten noe å gå til må medføre at mange havner i fengsel igjen fordi slikt bygger ikke opp mennesker (snarere bryter dem ned).
Norre Skrevet 2. september 2017 Forfatter #16 Skrevet 2. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mennesker er avkom etter sine mest aggressive forfedre. Vi lever her i dag fordi de klsrte å overleve for enhver pris. Mennesker er i dag den aller farligste rasen på jordkloden. Og akkurat som våre forfedre kommer vi oss opp og frem her i verden, ved å slå ut våre konkurrenter. Fra våre forfedre arvet vi reptil-hjernen, hvor alle våre instinkter kommer fra. Etterhvert utviklet menneskene ett limbisk system, noe som gav oss følelser. Og for bare cirka 500 000 år siden utviklet menneskeheten ett tredje hjerne-slag. Neo Cortex. Mellom disse tre veldig forskjellige og motstridende hjernedelene foregår det en konstant drakamp. I løpet av historien har det blitt forsøkt veldig mange forskjellige metoder, for å hindre negativ atferd, blant annet dødsstraff, religion og tildels kraftig medisinering. Men ingenting ser ut til å fungere... Anonymkode: f943e...8ed Kjenner til det du skriver. 🙂 Dermed mener du det samme som jeg gjør? At ondskap ikke går bort med terapi?
Norre Skrevet 2. september 2017 Forfatter #17 Skrevet 2. september 2017 1 time siden, Un nouveau départ skrev: Jeg hadde forventninger om å lese noe interessant når jeg leste overskriften på dette innlegget, men ble jo skuffet da jeg ramlet inn her og leste da dette ikke var noe konstruktivt. Når det er sagt så er de færreste innsatte i norske fengsler pedofile og voldtektsforbrytere, jeg tror ikke det er så enkelt å rehabilitere dem som har gjort slikt. De fleste sitter i fengsel for helt andre forhold, hva gjelder dem har jeg stor tro på at de kan komme tilbake til samfunnet som lovlydige. Jeg er innforstått med at slik fungerer det ikke i dag, tilbakefallsprosenten er høy og mange havner i fengsel igjen for vinningskriminalitet for eksempel, men det er fordi mange slipper ut igjen til en uverdig hverdag hvor de ikke har noe å gå til og er avhengige av det offentlige. Jeg tenker at tilbakefallsprosenten ville vært mye lavere dersom de slapp ut til noe mer verdig, en jobb å gå til og det å tjene penger å kunne forsørge seg selvstendig. Ergo er jeg for at samfunnet i større grad enn i dag hjelper kriminelle, ikke bare når de soner sine dommer fordi det er den dagen de løslates som er av størst betydning her, å løslate dem til avhengighet av det offentlige uten noe å gå til må medføre at mange havner i fengsel igjen fordi slikt bygger ikke opp mennesker (snarere bryter dem ned). Beklager at jeg lokket deg i fella. Jeg valgte en "tabloid" og "populærvitenskapelig" overskrift - nettopp for å få folk til å lese. 🙂 Tolker jeg deg riktig i det følgende: Folk som begår de alvorligste forbrytelsene er umulige å kurere? Men heldigvis er de så få at vi ikke behøver å tenke noe særlig over det problemet? Vinningskriminelle blir sluppet ut på bar bakke, blakke og uten andre venner enn de samme gamle dårlige. Dette er samfunnets skyld og ansvar. Vi burde derfor sørge for bosted, jobb og bankkonto med pluss på, til dem som løslates. Gjerne også samtaleterapi. Forstår jeg deg riktig?
Gjest Un nouveau départ Skrevet 2. september 2017 #18 Skrevet 2. september 2017 14 minutter siden, Norre skrev: Vinningskriminelle blir sluppet ut på bar bakke, blakke og uten andre venner enn de samme gamle dårlige. Dette er samfunnets skyld og ansvar. Vi burde derfor sørge for bosted, jobb og bankkonto med pluss på, til dem som løslates. Gjerne også samtaleterapi. Forstår jeg deg riktig? Mange kriminelle løslates uten at noe er endret i deres tilværelse ja. Leser man statistikk så er det ikke tilfeldig hvem som blir kriminelle og ikke, for eksempel er sosialklienter og arbeidsledige overrepresentert, overrepresentert er også personer med foreldre som har rusproblemer og skoletapere. Tendensen er så klar at man kan si at kriminalitet i stor grad begås av mennesker i en utfordrende livssituasjon og som i liten grad evner å endre egen situasjon, allerede før de havnet i fengsel så hadde mange av disse problemer med å skaffe seg jobb og å være selvstendig av diverse årsaker og overrepresentert her er personer med rusproblemer. Klart at uten oppfølging og endring i livssituasjonen så ender det dårlig. Det vises også i at langtidsfanger også har bedre prognoser enn korttidsfanger, rett og slett fordi dem får en bedre oppfølging. Ja det må skje en endring i deres livssituasjon sammenlignet med tidligere når de løslates, en jobb å gå til og det å kunne være selvstendig er veldig avgjørende. 37 minutter siden, Norre skrev: Tolker jeg deg riktig i det følgende: Folk som begår de alvorligste forbrytelsene er umulige å kurere? Men heldigvis er de så få at vi ikke behøver å tenke noe særlig over det problemet? Jeg tror ikke man kan kurere en legning, pedofili for eksempel. Voldtekt er derimot ingen legning. Dem som utfører slike handlinger vil jeg alltid anse som en trussel for henholdsvis barn og gruppen de voldtar. Selvfølgelig må man tenke over alle former for kriminalitet, også dem som misbruker barn og voldtar, men i og med at det er enklere å forebygge annen kriminalitet så rettet jeg fokuset mot annet.
Norre Skrevet 2. september 2017 Forfatter #19 Skrevet 2. september 2017 15 minutter siden, Un nouveau départ skrev: Mange kriminelle løslates uten at noe er endret i deres tilværelse ja. Leser man statistikk så er det ikke tilfeldig hvem som blir kriminelle og ikke, for eksempel er sosialklienter og arbeidsledige overrepresentert, overrepresentert er også personer med foreldre som har rusproblemer og skoletapere. Tendensen er så klar at man kan si at kriminalitet i stor grad begås av mennesker i en utfordrende livssituasjon og som i liten grad evner å endre egen situasjon, allerede før de havnet i fengsel så hadde mange av disse problemer med å skaffe seg jobb og å være selvstendig av diverse årsaker og overrepresentert her er personer med rusproblemer. Klart at uten oppfølging og endring i livssituasjonen så ender det dårlig. Det vises også i at langtidsfanger også har bedre prognoser enn korttidsfanger, rett og slett fordi dem får en bedre oppfølging. Ja det må skje en endring i deres livssituasjon sammenlignet med tidligere når de løslates, en jobb å gå til og det å kunne være selvstendig er veldig avgjørende. Jeg tror ikke man kan kurere en legning, pedofili for eksempel. Voldtekt er derimot ingen legning. Dem som utfører slike handlinger vil jeg alltid anse som en trussel for henholdsvis barn og gruppen de voldtar. Selvfølgelig må man tenke over alle former for kriminalitet, også dem som misbruker barn og voldtar, men i og med at det er enklere å forebygge annen kriminalitet så rettet jeg fokuset mot annet. Enig i mye! 👍🏻 Men tre spørsmål: 1. Bør Staten sørge for at bolig, jobb og ny vennekrets er på plass for blind-vold-kjempen når han løslates? 2. Tror du lurifaxer som svindler og stjeler slutter med dette hvis de får alt de peker på? 3. Egentlig holder det bare med dette spørsmålet: Tror du slemme folk kan bli snille? (det tror ikke jeg)
Norre Skrevet 15. september 2017 Forfatter #20 Skrevet 15. september 2017 Trist at denne tråden døde. Er det virkelig ingen som har mer å tilføye her?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå