Nella Skrevet 14. januar 2005 #1 Skrevet 14. januar 2005 Hva kan jeg erstatte tørr hvitvin med i oppskrifter og vil det bli stor forskjell på resultatet/smak?
Arkana Skrevet 14. januar 2005 #2 Skrevet 14. januar 2005 Det kommer helt an på hva slags oppskrifter det gjelder. I noen er det fint å bruke f.eks. eplejuice e.l. Vann eller buljong går uansett bra. Smaken vil selvsagt bli litt annerledes, men den blir like god.
Nilma Skrevet 14. januar 2005 #3 Skrevet 14. januar 2005 Sitron eller hvitvinseddik går også fint, men selvfølgelig i mindre mengder enn om du hadde brukt vin; smak deg frem så det ikke blir for surt.
ashera Skrevet 15. januar 2005 #4 Skrevet 15. januar 2005 Cider kan også brukes - har i nødens stund gjort det både i fiskesuppe og i fondue. Resultatet blir litt mindre syrlig enn ellers, men absolutt brukbart. Den søtlige sidersmaken kan jo kompenseres med en liten dæsj sitron. Syre er forresten en undervurdert komponent i norsk matlagingstradisjon. Vil du ikke bruke vin eller har du ikke vin? Det er jo så klart litt sløsing å åpne en flaske til matbruk hvis du ikke skal drikke resten. Sånn sett er det greit med kartongvin. Ellers selver Smartclub bl.a. matvin (tilsatt salt og pepper og konserveringsmiddel, slik at den ikke blir sur) i skrukorkflasker til 50 kroner literen. Noen jeg kjenner som er avholdsfolk, ville ikke ha fiskesuppa mi som er vin i, men da jeg minte om at alkohol fordamper ved lavere temperatur enn kokepunktet, var det ikke noe problem...
Arkana Skrevet 15. januar 2005 #5 Skrevet 15. januar 2005 Vil du ikke bruke vin eller har du ikke vin? Det er jo så klart litt sløsing å åpne en flaske til matbruk hvis du ikke skal drikke resten. Man kan fint fryse vin. Jeg liker ikke vin annet enn til matlaging, så når jeg har åpnet en flaske fryser jeg den i poser. Ca et vinglass per pose. Det er veldig greit å ha til gryteretter, supper, sauser o.l. Man kan også fryse ned i isbitformer. Ingenting bortkastet.
Nella Skrevet 16. januar 2005 Forfatter #6 Skrevet 16. januar 2005 Hadde ikke vin. Kunne kjøpt , men liker ikke tørr hvitvin satset derfor på et alkoholfritt alternativ. Til fiskegryte.
Karianne Skrevet 16. januar 2005 #7 Skrevet 16. januar 2005 I kokeboka Ung og sulten står det i ei fiskesuppe 3 dl hvitvin, men at dette kunne erstattes med 3 dl vann+1 ss sitronsaft.
Nella Skrevet 16. januar 2005 Forfatter #8 Skrevet 16. januar 2005 Takk for alle tips. Da skal det prøves ut ved første anledning
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå