AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #1 Skrevet 26. august 2017 Jeg er mann og sliter litt med å forstå hva som bestemmer om en jente er pen når hun har sminke. Selv synes jeg omtrent alle jenter blir pene om de bare sminker seg nok. Noen må kanskje ha festsminke, andre trenger mindre. Enkelte ganger når jeg ser en pen jente og sier det til venninna mi så sier hun "det er jo bare sminke". Det kan sikkert stemme. Problemet er at hun andre ganger kan si "Hun er pen!" om en jente som også har sminke. Selv forstår jeg ingenting. Hva er det egentlig som bestemmer om en jente med sminke er pen eller om det bare er sminke? Jeg har selvsagt prøvd å spørre venninna mi, men hun kommer med svar av typen "gutter forstår ikke sånt". Så er det regler for hvem som er pene og hvem som kun "bare er sminke"? Eller er dette noe bare venninna mi har funnet på? Anonymkode: 71c8f...c4c
bobler Skrevet 26. august 2017 #2 Skrevet 26. august 2017 Beinstruktur, øye/hårfarge kombinasjon (dette er subjektivt), kvalitet på tenner, hud (jo du kan se om en jente har fin hud under sminken), fasong på øyne etc. Kom igjen. 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #3 Skrevet 26. august 2017 Beinstruktur, øyeform og øyebryn. Anonymkode: acc1a...1b4 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #4 Skrevet 26. august 2017 Det er jo verdens letteste ting. Du vet jo a ingen har milelange vipper, gulløyenlokk og glitrer natulig? Ansiktsform, benstruktur, symmetri, smil og utsråling. Anonymkode: b3c06...a6c 7
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #5 Skrevet 26. august 2017 Det er jo helt individuelt hva man anser som pent. Jeg synes det er en uting å argumentere imot et utsagn om at en person er pen. Det er helt vanlig og greit at ulike mennesker har ulike oppfatninger om hva en pen person er. Jeg undrer meg over innlegget ditt. Du klarer vel å se at kvinner ser forskjellige ut til tross for sminke? Det er jo trekkene som avgjør hvordan man ser ut, og også de som avgjør om man vil bli oppfattet som pen eller ikke. Anonymkode: 43b91...921 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #6 Skrevet 26. august 2017 8 minutes ago, bobler said: Beinstruktur, øye/hårfarge kombinasjon (dette er subjektivt), kvalitet på tenner, hud (jo du kan se om en jente har fin hud under sminken), fasong på øyne etc. Kom igjen. Takk for svar. Hvordan ser man egentlig om en jente har fin hud under sminken? Klarer man å se forskjellen på en jente som er gjennomsnittlig og som har veldig fin hud? TS Anonymkode: 71c8f...c4c
bobler Skrevet 26. august 2017 #7 Skrevet 26. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Hvordan ser man egentlig om en jente har fin hud under sminken? Klarer man å se forskjellen på en jente som er gjennomsnittlig og som har veldig fin hud? TS Anonymkode: 71c8f...c4c Du ser om hun har dekket over kviser og "røff" hud på nærhold, da ser huden klumpete og røff ut bare med utjevna fargetone. Gjennomsnittlig hud er litt kviser en gang i blant, ujevne fargetoner, litt tørr eller fet hud etc men ser helt grei og fin ut. ordentlig fin hud har ikke kviser, jevn hudfarge og verken tørr eller fet. Trengs som regel en god del produkter for å oppnå dette da. 3
Perle Skrevet 26. august 2017 #8 Skrevet 26. august 2017 Hvis du ikke evner å se dette selv, er du neppe en som får noen som virkelig er vakker. But, hey! Who cares? DU tror jo selv du har gjort et kupp, og hun et superhappy for å ha kapret "verdens fineste" mann. Alle vinner. 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #9 Skrevet 26. august 2017 Just now, bobler said: Du ser om hun har dekket over kviser og "røff" hud på nærhold, da ser huden klumpete og røff ut bare med utjevna fargetone. Gjennomsnittlig hud er litt kviser en gang i blant, ujevne fargetoner, litt tørr eller fet hud etc men ser helt grei og fin ut. ordentlig fin hud har ikke kviser, jevn hudfarge og verken tørr eller fet. Trengs som regel en god del produkter for å oppnå dette da. Tusen takk! TS Anonymkode: 71c8f...c4c
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #10 Skrevet 26. august 2017 2 minutes ago, Perle said: Hvis du ikke evner å se dette selv, er du neppe en som får noen som virkelig er vakker. But, hey! Who cares? DU tror jo selv du har gjort et kupp, og hun et superhappy for å ha kapret "verdens fineste" mann. Alle vinner. Forstår ikke hvor du vil med denne kommentaren. TS Anonymkode: 71c8f...c4c
Aires Skrevet 26. august 2017 #11 Skrevet 26. august 2017 (endret) 7 hours ago, AnonymBruker said: Forstår ikke hvor du vil med denne kommentaren. TS Anonymkode: 71c8f...c4c Tror poenget er litt "Hvorfor bryr du deg om hva andre syns er pent?"... Hvis du ser en jente/blir kjent med henne og syns hun er pen - hvorfor skal det bety noe om andre jenter subjektivt syns hun er pen? Er det kun på grunn av "status"? I så fall bør du gå i deg selv litt. Hvorfor skal man bry seg om hun er naturlig "objektivt pen" i følge samfunnets standarder så lenge du selv liker henne? (Folk forsøker selvfølgelig å oppnå dette objektivt pene idealet, men veien dit er full av produkter, sminke, og kanskje også fysiske alterasjoner av utseende - boobjob, botox/påfyll i lepper og ansikt osv. Noe som er lett å avsløre/se.) Hvis du spør hvordan man ser hvorvidt noen har "skjult" feil bak sminke og alterations, så er dette i mange tilfeller lett å se - man trenger kanskje bare litt øving. Endret 26. august 2017 av Aires
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #12 Skrevet 26. august 2017 8 hours ago, AnonymBruker said: Beinstruktur, øyeform og øyebryn. Anonymkode: acc1a...1b4 Men nå sminker man jo til seg dette også. Contouring (lage falske linjer ved kinnben og nese osv) er blitt helt vanlig, folk sminker øyeformen anderledes ved hjelp av eyeliner, øyeskygge med cut crease og setter på lange vipper som gir illusjon av dobbelt så store øyne, og maler på seg øyebryn i fasong med pensel istedet for å bare fremheve fargen på de allerede eksisterende brynene. Jeg vil si det som kan hjelpe hvordan man ser om en jente er pen eller ikke er faktisk å bedømme hvor mye sminke hun pleier å gå med. Har hun huden full av sparkel, så har hun sannsynligvis stygg acne eller arrete hud. Har hun alltid leppene fulle av leppestift har hun åpenbart tynnere lepper enn det hun viser uttrykk for meg leppestift. Har hun lange falske fyldige vipper og dådyrøyne har hun åpenbart mindre øyne i virkeligheten når øyesminken og de falske vippene er tatt av. Og maler hun øyebrynene på seg som en klovn så har hun sannsynligvis ihjelnappede og lite synlige øyebryn uten sminke. En pen jente trenger ikke mye sminke . Hun bruker kanskje litt pudder for å gjøre huden matt og jevn i fargen, men ikke for å dekke over stygg hud. Hun bruker litt mascara for å fremheve vippene og børster brynene så hårene legger seg i naturlig fasong i stedet for å tegne de på og skape en fasong hun ikke har. Vet at det er vanskelig for gutter å se hvor mye sminke en jente bruker , spesielt på avstand, men det er kun fordi de er vant til å se tungt sminkede jenter overalt ellers. Så fort de sjekker instagram, overalt på tv, til og med på nyhetene bruker nyhetsankerne tonnevis av sminke. Man tror sminke er den naturlige looken og det er jo her de tar grovt feil og ødelegger assosiasjonene sine til hvordan en naturlig jente ser ut egentlig. Anonymkode: e1925...510 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #13 Skrevet 26. august 2017 Synes det er litt morsomt spørsmål, jeg. Det sier litt om hvor mye sminke forskyver hva man ser på som pent og ikke. Når det er sagt, så er det fortsatt noe variabelt hva man synes er pent. Det er ikke umulig at venninna di har dårlig smak i kvinner. Anonymkode: 250a3...91b 1
Ulla Ullsokk Skrevet 26. august 2017 #14 Skrevet 26. august 2017 (endret) Drit i hva venninna di mener! Jeg lar meg stadig overraske over hvor blinde menn er, min klarer f eks ikke å se om noen har tusjet opp brynene sine unaturlig mye. Det gjør han litt rar og søt i min øyne, litt naiv og lettlurt på en måte. Og det er jo bare en fordel for oss damer, haha! 😄❤️ Endret 26. august 2017 av Ulla Ullsokk
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #15 Skrevet 26. august 2017 3 minutter siden, Ulla Ullsokk skrev: Drit i hva venninna di mener! Jeg lar meg stadig overraske over hvor blinde menn er, min klarer f eks ikke å se om noen har tusjet opp brynene sine unaturlig mye. Det gjør han litt rar og søt i min øyne, litt naiv og lettlurt på en måte. Og det er jo bare en fordel for oss damer, haha! 😄❤️ Samboeren min sier til meg innimellom sånn "du er så utrolig pen, tenk at du er så fin helt naturlig og uten sminke!" Eller noe sånt (husker ikke helt hva han har sagt men noe ala det flere ganger)... Når jeg har på full sminke jeg bare takk, men.. Anonymkode: 34a63...a95 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #16 Skrevet 26. august 2017 8 minutes ago, AnonymBruker said: Men nå sminker man jo til seg dette også. Contouring (lage falske linjer ved kinnben og nese osv) er blitt helt vanlig, folk sminker øyeformen anderledes ved hjelp av eyeliner, øyeskygge med cut crease og setter på lange vipper som gir illusjon av dobbelt så store øyne, og maler på seg øyebryn i fasong med pensel istedet for å bare fremheve fargen på de allerede eksisterende brynene. Jeg vil si det som kan hjelpe hvordan man ser om en jente er pen eller ikke er faktisk å bedømme hvor mye sminke hun pleier å gå med. Har hun huden full av sparkel, så har hun sannsynligvis stygg acne eller arrete hud. Har hun alltid leppene fulle av leppestift har hun åpenbart tynnere lepper enn det hun viser uttrykk for meg leppestift. Har hun lange falske fyldige vipper og dådyrøyne har hun åpenbart mindre øyne i virkeligheten når øyesminken og de falske vippene er tatt av. Og maler hun øyebrynene på seg som en klovn så har hun sannsynligvis ihjelnappede og lite synlige øyebryn uten sminke. En pen jente trenger ikke mye sminke . Hun bruker kanskje litt pudder for å gjøre huden matt og jevn i fargen, men ikke for å dekke over stygg hud. Hun bruker litt mascara for å fremheve vippene og børster brynene så hårene legger seg i naturlig fasong i stedet for å tegne de på og skape en fasong hun ikke har. Vet at det er vanskelig for gutter å se hvor mye sminke en jente bruker , spesielt på avstand, men det er kun fordi de er vant til å se tungt sminkede jenter overalt ellers. Så fort de sjekker instagram, overalt på tv, til og med på nyhetene bruker nyhetsankerne tonnevis av sminke. Man tror sminke er den naturlige looken og det er jo her de tar grovt feil og ødelegger assosiasjonene sine til hvordan en naturlig jente ser ut egentlig. Anonymkode: e1925...510 Tusen takk for svar! Greit å høre fra en kvinne som har forståelse for at det ikke er så lett å se hvem som er pen og hvem som kun har sminket seg til det. Det med mengde sminke til vanlig er kanskje en grei tommelfingerregel ja. Nei, jeg ser ikke alltid hvor mye sminke damene bruker, merker det først om damene endrer utseende veldig. F.eks forskjellen på hvordan hun ser ut til hverdags og fest, da legger jeg jo 2 og 2 sammen. Men om jeg bare ser jenta til hverdags eller bare på fest så forstår jeg det sjeldent. Har en jente på jobben som nylig sluttet å være sminket på jobben og jeg forstod ikke at hun hadde sminket seg før jeg så hvordan hun var uten sminke. 8 minutes ago, AnonymBruker said: Synes det er litt morsomt spørsmål, jeg. Det sier litt om hvor mye sminke forskyver hva man ser på som pent og ikke. Når det er sagt, så er det fortsatt noe variabelt hva man synes er pent. Det er ikke umulig at venninna di har dårlig smak i kvinner. Anonymkode: 250a3...91b Jeg er helt enig i at man kan ha forskjellig smak. Det var mest argumentet "det er bare sminke" jeg tenkte på, ikke hva som faktisk er pent. Synes det er helt greit at jeg og venninna mi har forskjellig smak og det har vi sikkert også. Men greit å vite om "det bare er sminke" er et gyldig argument hvor det er noe objektive vurderingskriterier. Eller om det bare er noe hun kan si om hun har forskjellig smak enn meg. TS Anonymkode: 71c8f...c4c
Ulla Ullsokk Skrevet 26. august 2017 #17 Skrevet 26. august 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samboeren min sier til meg innimellom sånn "du er så utrolig pen, tenk at du er så fin helt naturlig og uten sminke!" Eller noe sånt (husker ikke helt hva han har sagt men noe ala det flere ganger)... Når jeg har på full sminke jeg bare takk, men.. Anonymkode: 34a63...a95 Ja, det er jo bare vakkert! Hvis TS synes en dame er pen, så er hun jo dessuten det! Venninne bestemmer jo ikke hva HAN synes er pent!
Bakepulver Skrevet 26. august 2017 #18 Skrevet 26. august 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo verdens letteste ting. Du vet jo a ingen har milelange vipper, gulløyenlokk og glitrer natulig? Ansiktsform, benstruktur, symmetri, smil og utsråling. Anonymkode: b3c06...a6c Hva?? 😂
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #19 Skrevet 26. august 2017 8 minutes ago, Ulla Ullsokk said: Ja, det er jo bare vakkert! Hvis TS synes en dame er pen, så er hun jo dessuten det! Venninne bestemmer jo ikke hva HAN synes er pent! Nåja, da syntes han hun er pen med mye sminke. Det betyr ikke at han ville syntes det samme om han så hun uten sminke. Såklart bestemmer ikke venninden hva som er pent i hans øyne, men syntes det er helt greit å påpeke at det er fake og ikke sånn hun naturlig ser ut. Blir litt som rumpa til Sofie Elise og Kardashian, når gutter sier de har så perfekt rumpe og midje er det greit å påpeke at det er operert, selvom en operasjon ikke akuratt forsvinner hver kveld når man legger seg slik sminke gjør da! Anonymkode: e1925...510
Ulla Ullsokk Skrevet 26. august 2017 #20 Skrevet 26. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nåja, da syntes han hun er pen med mye sminke. Det betyr ikke at han ville syntes det samme om han så hun uten sminke. Såklart bestemmer ikke venninden hva som er pent i hans øyne, men syntes det er helt greit å påpeke at det er fake og ikke sånn hun naturlig ser ut. Blir litt som rumpa til Sofie Elise og Kardashian, når gutter sier de har så perfekt rumpe og midje er det greit å påpeke at det er operert, selvom en operasjon ikke akuratt forsvinner hver kveld når man legger seg slik sminke gjør da! Anonymkode: e1925...510 Jada, enig i at de kan opplyses litt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå