Aires Skrevet 25. august 2017 #1 Skrevet 25. august 2017 (endret) Bear with me jenter (og gutter), Aires har fått seg nytt leketøy. Og nei, ikke den typen leketøy - fy seg! I posten i dag kom nemlig min splitter nye Braun Silk Expert IPL, en duppeditt som etter sigende skal klare det ingen barberhøvel eller krem før har maktet (i lengden) - nemlig å gjøre mine legger silkeglatte! Jeg har hatt lyst til å prøve en sånn duppeditt i noen år nå, men har alltid tenkt at prisen er litt avskrekkende. Disse maskinene går jo for 3500-5000 kroner, noe som er meget mye å betale for noe man ikke er sikker på om kommer til å fungere. Disclaimer: Jeg fikk min maskin noe billigere (2300) for å skrive ærlige omtaler og slikt om den på nettet - dette er IKKE en av de omtalene, de vet jeg nemlig ikke hvor jeg får i oppdrag å skrive enda. Dette er min personlige "Hva i helvete er det jeg har begitt meg utpå nå"-tråd, fordi jeg egentlig ikke har peiling på hvordan dette kommer til å ende. Jeg vil også gjerne øve meg på å skrive omtale-ish, så unna vei, her kommer jeg! Håper andre kan ha nytte av at jeg deler mine erfaringer, også. Førsteinntrykket er jo greit nok, den kommer i en sånn standard elektronikk-duppeditteske med engelsk på, og masse europeiske språk på siden. Innsiden har to bokser til! Dette er altså IPL-maskinen, og en batteridreven rensebørste for ansiktsrensing. Her er altså hele kalaset. Alt innholdet minus en veggledning til britiske stikkontakter. Adapter Veggkabel IPL-maskin Rensebørste Rundt børstehode (skiftes hver 3. måned) Aner-ikke-børste Det skal også sies at boksen inneholder garantibevis og hele to instruksjonsbøker. To nærbilder av duppeditten. Så, dette virker jo vel og bra? Hva tror dere? Blir spennende! Oppdatering 1: Test-område Det første instruksjonsboken ber oss om å gjøre er å barbere et område på ca 2x3 cm.Dette skal være et testområde hvor man skal teste maskinens effekt på huden, i tilfelle man har ekstremt sensitiv hud eller får noen andre skumle reaksjoner. Her har dere et fantastisk vakkert bilde av mine hårete legger (jungel!) med et lite område barbert for test-formål. Her ser dere maskinen påslått og i bruk. Jeg har tydeligvis ekstremt lys hud, siden LED-lysene på siden er på nest høyeste nivå. Selve behandlingen tok bare en brøkdel av et sekund for hvert "flash". Maskinen er veldig enkel å bruke, og man skjønner det ganske intuitivt, selv om instruksjonsboken heller ikke er veldig vanskelig å forstå. Ved flash så fikk jeg en litt brennende følelse i et øyeblikk, og så var det vanlig igjen. Luktet litt merkelig, så tror kanskje jeg kom borti et hår utenfor testområdet. Jeg hadde på det midterste nivået av lysstyrke. Maskinen bråker litt, men ikke noe verre enn en laptop som kjører på full damp.Så må vi bare vente i 48 timer, for å se om jeg kan trygt fortsette eller ei. Endret 26. august 2017 av Aires 1
Forundret.. Skrevet 25. august 2017 #2 Skrevet 25. august 2017 Blir spennende. Hold oss oppdatert da ☺
Aires Skrevet 25. august 2017 Forfatter #3 Skrevet 25. august 2017 3 minutes ago, Forundret.. said: Blir spennende. Hold oss oppdatert da ☺ Oppdaterte bittelitt nå, innså at jeg ikke hadde skrevet ferdig om alle bildene.
Forundret.. Skrevet 25. august 2017 #4 Skrevet 25. august 2017 Får du pengene tilbake om du ikke tåler det? 1
Aires Skrevet 25. august 2017 Forfatter #5 Skrevet 25. august 2017 1 minute ago, Forundret.. said: Får du pengene tilbake om du ikke tåler det? Ja, de har 120 dagers "no questions asked" returperiode.
Forundret.. Skrevet 25. august 2017 #6 Skrevet 25. august 2017 Så bra. Var det også mulig å bruke den i ansiktet? Leste ikke hele HI ..
Aires Skrevet 25. august 2017 Forfatter #7 Skrevet 25. august 2017 (endret) 57 minutes ago, Forundret.. said: Så bra. Var det også mulig å bruke den i ansiktet? Leste ikke hele HI .. Ja, den har en egen precision mode for bruk på vanskeligere områder, og den har normal, sensitiv og ekstra sensitiv innstilling. Så i ansiktet er det anbefalt å bruke nr. 2 eller 3. Det vil da ta lengre tid å bli kvitt alt, men er tryggere. Fungerer dog ikke på lyse hår, kun de med pigment. Eneste område man ikke skal bruke det på er "der nede", dvs kjønnsorganene/anus. (Og hvis man er av hannkjønn - ikke bruke det på skjeggvekst da resultatet kan bli "patchy".) Bikinilinje og venusberg er tydligvis ok, dog. Man må også unngå hårlinjen og pannen/øyenbryn, siden sistnevnte er for nært øynene - og øynene kan ta permanent skade av å få dette lyset direkte på seg. Endret 25. august 2017 av Aires
siwhel Skrevet 25. august 2017 #8 Skrevet 25. august 2017 56 minutter siden, Aires skrev: Eneste område man ikke skal bruke det på er "der nede", dvs kjønnsorganene/anus. (Og hvis man er av hannkjønn - ikke bruke det på skjeggvekst da resultatet kan bli "patchy".) Bikinilinje og venusberg er tydligvis ok, dog. Man må også unngå hårlinjen og pannen/øyenbryn, siden sistnevnte er for nært øynene - og øynene kan ta permanent skade av å få dette lyset direkte på seg. Har du selv prøvd den nå i et av disse områdene. ? Bør det være en vis lengde på håret?? Kan ta det pr. PM om du heller vil det. Vennlig hilsen Siw
Miah Skrevet 25. august 2017 #9 Skrevet 25. august 2017 (endret) 7 minutes ago, siwhel said: Har du selv prøvd den nå i et av disse områdene. ? Bør det være en vis lengde på håret?? Kan ta det pr. PM om du heller vil det. Vennlig hilsen Siw En må barbere de områdene en vil bruke maskinen på før bruk. Ellers vil det bare lukte brent, i tillegg til at mye av energien vil brukes på selve håret istedenfor hårsekken. Har en IPL-maskin selv, og er veldig fornøyd. Merk at effekten vil være lik null eller veldig dårlig på mørkere hudtyper eller lyst hår. Jeg er veldig lys selv, og har mørkebrunt hår all over, så fungerer for meg. Endret 25. august 2017 av Miah
siwhel Skrevet 25. august 2017 #10 Skrevet 25. august 2017 1 minutt siden, Miah skrev: En må barbere de områdene en vil bruke maskinen på før bruk. Ellers vil det bare lukte brent, i tillegg til at mye av energien vil brukes på selve håret istedenfor hårsekken. Har en IPL-maskin selv, og er veldig fornøyd. Merk at effekten vil være lik null eller veldig dårlig på mørkere hudtyper eller lyst hår. Jeg er veldig lys selv, og har mørkebrunt hår all over, så fungerer for meg. Pm...
Miah Skrevet 25. august 2017 #11 Skrevet 25. august 2017 2 minutes ago, siwhel said: Pm... Det følger en bruksanvisning med en slik maskin, og der vil det stå at en må barbere før en bruker maskinen. Det trenger gjerne ikke være rett før - en kan f.eks barbere seg på morgenen, og bruke maskinen på kvelden. Etterhvert som en bruker maskinen vil håret slutte å vokse, eventuelt vokse tilbake i mindre grad (avhengig av hvilken effekt en får), slik at barberingen etter en stund utgår helt eller går mye raskere enn i starten. Maskinen kan brukes på de områdene som Aires har nevnt, i tillegg til i armhulene. Maskinen vil svi mer på områder av kroppen som er mer sensitive - på leggene vil den (eller bør den) f.eks ikke gjøre særlig vondt. På meg gir den bare en litt "varm" følelse på leggene. Kan være greit å bruke solbriller under bruk siden lyset er litt plagsomt.
Forundret.. Skrevet 26. august 2017 #12 Skrevet 26. august 2017 7 timer siden, siwhel skrev: Pm... Kjipt å skrive på privatmelding i denne tråden då.
Aires Skrevet 26. august 2017 Forfatter #13 Skrevet 26. august 2017 (endret) 9 hours ago, siwhel said: Har du selv prøvd den nå i et av disse områdene. ? Bør det være en vis lengde på håret?? Kan ta det pr. PM om du heller vil det. Vennlig hilsen Siw Jeg har altså ikke fått brukt maskinen særlig, siden jeg kun har prøvd den på et lite område slik bruksanvisningen sier jeg bør. Det jeg skrev om hvor den kan brukes er i følge bruksanvisningen - jeg har ikke prøvd det selv. That said, so far so good. Ingen reaksjon på det lille området enda i alle fall. Venter til i morgen før jeg forsøker hele leggen. Som Miah sier så skal man barbere det området man vil bruke IPL på før man setter i gang. Litt av grunnen til at jeg kun barberte 2x3cm var for å illustrere at det kun er et testområde. Jeg går nemlig på medisiner som kan gjøre huden lysfølsom, noe som gjør at jeg tar alle forhåndsregler før jeg setter i gang full behandling. Jeg vet at mange kanskje bare vil hoppe rett til behandling, men jeg syns det er viktig å følge instruksjonene. Endret 26. august 2017 av Aires
Filippa Skrevet 26. august 2017 #14 Skrevet 26. august 2017 Har brukt IPL i 6 måneder, kjempe fornøyd! De første månedene skal man jo bruke den annenhver uke etter barbering, man må barbere seg først for at lyslaseren skal treffe helt ned i hårroten og sinke hårvekst. Jeg lagde en lørdagsrutine ut av det, så til tross for at maskinen lå mange måneder uten å bli prøvd fordi jeg syntes det var så tiltak (og skvatt noe sykt første gang jeg prøvde den når lyset blinket og huden ble varm, for jeg hadde på høyeste styrke uten at huden var vant til det og ble litt skremt ), så ble det når jeg først gikk inn for det, en ganske hyggelig syssel jeg inkluderte i pleiekvelden mens jeg satt med hårkur i håret og så på jenteserier på tv hihi Min maskin skulle man ta leggene på 20 min (11 minutter hver) så det passet perfekt med en episode. Det ble noe helt annet å ta med maskinen til stua og sofakroken enn å stå på badet å gjøre det Bruker på legger, under armene og bikinilinjen. 1
Aires Skrevet 26. august 2017 Forfatter #15 Skrevet 26. august 2017 (endret) 4 minutes ago, Filippa said: Har brukt IPL i 6 måneder, kjempe fornøyd! De første månedene skal man jo bruke den annenhver uke etter barbering, man må barbere seg først for at lyslaseren skal treffe helt ned i hårroten og sinke hårvekst. Jeg lagde en lørdagsrutine ut av det, så til tross for at maskinen lå mange måneder uten å bli prøvd fordi jeg syntes det var så tiltak (og skvatt noe sykt første gang jeg prøvde den når lyset blinket og huden ble varm, for jeg hadde på høyeste styrke uten at huden var vant til det og ble litt skremt ), så ble det når jeg først gikk inn for det, en ganske hyggelig syssel jeg inkluderte i pleiekvelden mens jeg satt med hårkur i håret og så på jenteserier på tv hihi Min maskin skulle man ta leggene på 20 min (11 minutter hver) så det passet perfekt med en episode. Det ble noe helt annet å ta med maskinen til stua og sofakroken enn å stå på badet å gjøre det Bruker på legger, under armene og bikinilinjen. Er det Braun du også har, eller Phillips Lumea? Min maskin skal kunne ta leggene på 8 minutter hver ved vanlig behandling, og den har tre lysstyrker. I følge bruksanvisningen til Braun skal man bruke den svakeste styrken i begynnelsen, og det skal da være trygt å gjøre en behandling per uke. Etter noen uker kan man øke lysstyrken et hakk, og om det går fint kan man etter noen uker igjen gå på full styrke. Det står at det ved en slik fremgangsmåte vil ta lengre tid enn ved full styrke. Komplett behandlingstid er oppgitt som 12 uker ved det jeg antar er full styrke, før man går over på maintenance, så antar at det vil ta kanskje et halvår før jeg får gode resultater hvis jeg øker styrken gradvis. Endret 26. august 2017 av Aires
Filippa Skrevet 26. august 2017 #16 Skrevet 26. august 2017 31 minutes ago, Aires said: Er det Braun du også har, eller Phillips Lumea? Min maskin skal kunne ta leggene på 8 minutter hver ved vanlig behandling, og den har tre lysstyrker. I følge bruksanvisningen til Braun skal man bruke den svakeste styrken i begynnelsen, og det skal da være trygt å gjøre en behandling per uke. Etter noen uker kan man øke lysstyrken et hakk, og om det går fint kan man etter noen uker igjen gå på full styrke. Det står at det ved en slik fremgangsmåte vil ta lengre tid enn ved full styrke. Komplett behandlingstid er oppgitt som 12 uker ved det jeg antar er full styrke, før man går over på maintenance, så antar at det vil ta kanskje et halvår før jeg får gode resultater hvis jeg øker styrken gradvis. Jeg har Phillips Lumea Begynte på den svakeste styrken og nå bruker jeg styrke 3 (av 4) - økte lysstyrken etter ca 2-3 måneder og noen uker etter det økte igjen slik bruksansvisningen sier. Lykke til håper du blir fornøyd du også 1
siwhel Skrevet 26. august 2017 #17 Skrevet 26. august 2017 14 timer siden, Aires skrev: Jeg har altså ikke fått brukt maskinen særlig, siden jeg kun har prøvd den på et lite område slik bruksanvisningen sier jeg bør. Det jeg skrev om hvor den kan brukes er i følge bruksanvisningen - jeg har ikke prøvd det selv. That said, so far so good. Ingen reaksjon på det lille området enda i alle fall. Venter til i morgen før jeg forsøker hele leggen. Som Miah sier så skal man barbere det området man vil bruke IPL på før man setter i gang. Litt av grunnen til at jeg kun barberte 2x3cm var for å illustrere at det kun er et testområde. Jeg går nemlig på medisiner som kan gjøre huden lysfølsom, noe som gjør at jeg tar alle forhåndsregler før jeg setter i gang full behandling. Jeg vet at mange kanskje bare vil hoppe rett til behandling, men jeg syns det er viktig å følge instruksjonene. Lykke til og gleder meg til å høre hvordan det gikk. 😁🍷
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #19 Skrevet 6. september 2017 På Saturday, August 26, 2017 den 11.13, Filippa skrev: Jeg har Phillips Lumea Begynte på den svakeste styrken og nå bruker jeg styrke 3 (av 4) - økte lysstyrken etter ca 2-3 måneder og noen uker etter det økte igjen slik bruksansvisningen sier. Lykke til håper du blir fornøyd du også I løpet av di 6 månedene du har hatt maskinen har du fått noe mindre hårvekst? Er det sånn at du med sikkerhet kan si at du har fått mindre hårvekst etter at du begynte? ☺ Anonymkode: f9d71...786
Aires Skrevet 12. oktober 2017 Forfatter #20 Skrevet 12. oktober 2017 Oppdatering oktober: 7 uker etter behandlingsstart Har hittil behandlet tre områder med IPL en gang i uken; 1. armhuler, 2. legger og 3. øverste del av venusberg. På leggene har jeg brukt full styrke, mens de andre to områdene midterste nivå. Begynner å merke resultater på 2 og 3, men 1 lar vente på seg. Etter siste to runder med behandling har jeg også lagt merke til at nummenheten som oppstår i huden etter behandling (ikke hver gang at dette skjer, men inn i mellom) ikke har avtatt. Hudområdet rundt armhulen på høyre side er numment, og følsomhet er merkbart nedsatt. Dette har vedvart i 3-4 dager, og jeg vil anse dette som en mulig side-effect av behandlingen. Det kan også ha andre årsaker, så det er ikke sikkert at detter er IPL sin feil. Uansett vil jeg ta en pause med behandling på armhuler, for å se om det bare er midlertidig. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå