Illuminatum Skrevet 26. august 2017 #21 Skrevet 26. august 2017 11 timer siden, Horten Market skrev: Men her er det da ikke kontrakten som er ugyldig på grunn av dens innhold, men signaturen er satt av en person i NAV som ikke hadde fullmakt. Er det husleieloven som regulerer dette da? Kontrakten er ikke ugyldig, men signert av en person som ikke kan binde NAV. Man må alltid på forhånd forsikre seg om at den som signerer på vegne av noen, har fullmakt til dette. Når det har gått så lang tid som 2 år, så virker det som om NAV har lett med lys og lykte etter en måte å komme seg ut av kontrakten på når flyktningekrisen ikke ble så voldsom som antatt. Det lukter litt av saken. Den er vel ugyldig uansett om vedkommende hadde fullmakt eller ikke. Jeg finner i alle fall ikke hjemmel til å ha uoppsigelige kontrakter i husleieloven.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #22 Skrevet 27. august 2017 17 timer siden, Illuminatum skrev: Den er vel ugyldig uansett om vedkommende hadde fullmakt eller ikke. Jeg finner i alle fall ikke hjemmel til å ha uoppsigelige kontrakter i husleieloven. § 9-2.Tidsbestemte leieavtaler: (Mine understrekinger, og mine merknader i parentes.) "En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. Ved utleie av bolig må utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid. (Her er hjemmel for uoppsigelig tidsbestemt avtale., i TS' tilfelle er denne på 5 år.) En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum. (Altså: Så lenge det står i avtalen at den ikke kan sies opp, kan den ikke sies opp.) Fortsetter leieforholdet i mer enn tre måneder etter utløpet av den avtalte leietid uten at utleieren skriftlig har oppfordret leieren til å flytte, er leieavtalen gått over til å være tidsubestemt." Anonymkode: 25703...56b
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #23 Skrevet 27. august 2017 Rådfør deg med jurist i utleierett i forkant av møtet, for her er vel problemstillingen som andre påpeker ikke en ulvolig utleikontrakt i seg selv, men at en NAV-ansatt som ikke hadde myndighet til det har skrevet under kontrakten. Spørsmålet blir jo i så fall hvem som må ta konsekvensen av dette, deg eller NAV. Og dette er da typisk juristmat. Rådfør deg med jurst først, slik at du ikke blir overkjørt av NAV. Som Horten sier, så lukter det litt svidd av dette, og du vil bli overrasket av hvor mange som prøver seg på en spansk en når det gjelder å kvitte seg med økonomiske forpliktelser. Selv store bedrifter og det offentlige. Men det gjør det ikke nødvendigvis mer lovlig av den grunn. Anonymkode: d2b64...f5d
Gjest Blondie65 Skrevet 27. august 2017 #24 Skrevet 27. august 2017 Hvordan kan en utleier vite hvem hos NAV som har fullmakt til å signere en leiekontrakt eller ikke? Jeg mener at her prøver NAV seg på en vri. Anbefaler også å rådføre deg med en jurist før du går i møtet - eller eventuelt be NAV dokumentere hvordan de mener du skulle visst om person X har lov å signere kontrakter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå