Gå til innhold

PCèn på eller av om natta??

Charmina

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på en ting....er det anbefalt å slå av datamaskinen om natta eller er det bedre at den står på hele tiden? Har hørt en del ulike svar her! Noen sier det er bedre for maskinen om den ikke blir slått av og på hele tiden!1

Hva sier dere???

-Charmina :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av og til må man skru av maskinen, men man trenger ikke... vet ikke om det er skadelig å skru for ofte av og på, men det er i alle fall ikke skadelig å la den stå på. Om du da ikke har den på et soverom osv... strålingen kan nemlig være usunt i lengden, i tillegg til at mange pcer bråker veldig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skru av og på PC-en skal korte ned livet til dei elektroniske komponentane, så den står på døgnet rundt, som oftast. (Det skal vera dei sterke impulsane akkurat i det straumen blir skrudd på som gjer det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dataekspertkompisen min sier den har best av å stå på hele tiden men er litt redd for brann jeg så jeg skrur av om natten likevel., særlig med det spaghettiledningkaoset vi har her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også maskina på stort sett. Av den grunn at jeg aldri husker på å slå den av...

Forresten, er det brannfarlig å ha ting oppå maskina? Har en meter med papirer og diverse på min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hørt at maskinen har godt av å stå på, men jeg ville anbefale overspenningsvern uansett. Å starte maskinen på nytt en gang i blandt er heller ikke dumt.

Det eneste jeg kan tenke meg slites litt ekstra er vifta.

Pass på at det er nok rom rundt maskinen til at den får skikkelig kjøling.

Det ble nevnt litt om papirer og sånt her.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dataekspertkompisen min sier den har best av å stå på hele tiden men er litt redd for brann jeg så jeg skrur av om natten likevel.' date=' særlig med det spaghettiledningkaoset vi har her..[/quote']

Det er helst skjermen som kan vera ei kjelde til brann; Støv samlar seg inni lettare enni PC-en, og blir (så vidt eg har fått med meg) antent lettare òg.

Eg må innrømme det: Skjermen slår eg oftast av - og reiser i alle fall ikkje frå han når han er på.

Og - når eg tenker meg om: Veit at ein ledning som vart surra som ein spole smelta og skapte kortslutning på eit datatreff ein gong - surra slik vart det ein sterk elektromagnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender den står på over natta, hos meg. Har en del cron-jobs gående da.

Jeg tror jeg ville forsikret meg om at kvaliteten på cpu-vifta er sånn noenlunde, før jeg lot pesen stå på døgnet rundt, hadde jeg vært dere. Gjerne en litt stor og god kjøleribbe og en bra kulelagret vifte, på den igjen. Har vært borti billige cpu-vifter til ca 100 lappen, og en slik "skar seg" for meg en gang. Det ble en dyr fornøyelse - hele cpu'n brant opp og tok med seg hovedkortet i samme slengen. Skal ikke mange sekundene til, uten kjøling på cpu, før ting går galt.

Skaff dere litt ordentlig kjøling på cpu først (det skal jeg)!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nathalie

Hos meg så settes Pc-en på når jeg står opp om morgenen, og slår den av når jeg legger meg om kvelden/natta.

Vi har overspenningsvern, men jeg synes nå Pc-en har godt av å hvile litt innimellom slagene :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bærbar, og der følger jeg instrusjonsboka. Slå av maskinen om det er ei stund til neste gang du skal bruke den.

Men så er jo bærbar noe annet enn stasjonær pc da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min bærbare slås på om morran, og skrus av om natten. Passer bare på at ingenting sperrer for vifta så det ikke brenner seg. Skriver og høytalere og ekstra utstyr slås på ved bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Har brukt PC veldig lenge å de tar ikke skade av å stå på. Min laptop er alltid på dag å natt, men så jobber jeg nesten 16 timer i døgnet også. Kan være lurt å renske den Vifta før støv av å til på både stasjonær og bærbar da det sammler seg en del der. Har sett PC'er med 0.5 CM støv mellom viftebladene så det er sikkert ingen fare for dere :D

Mvh

Viva

orixstudio.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Pc`n på 24 timer i døgnet,bruker og restarte en gang i blant.

Slår av skjermen,når jeg ikke bruker maskina.

Drar vi bort står den også på,så fremt det ikke er snakk om dager.

Da bruker jeg og slå den den av.

Jeg har forholdsvis ganske ny PC og ett hovedkort som takler at maskina står på døgnet rundt,ble også litt bedre da vi skiftet fra windows 98 SE til XP home.

Bruker maskina masse så det er enklere å la den stå på enn å slå den av og på hele tiden.

*koldbruna* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår PC'n på når jeg skal bruke den og når jeg er ferdig slår jeg den av. Dettte har jeg gjort i alle år og min nå fem år gamle slitar har ikke sviktet meg noen gang. Jeg gjør det samme med kaffetrakter, TV, stereoanlegg og lignende. Jeg har angst for å la elektriske artikler stå på når jeg sover eller ikke er hjemme om jeg så bare er ute i 10 minutter - tenker da på brannfaren. Alt som er tilkoblet en stikkontakt er en potensiell brannfare, spesielt når det ikke er helt slått av. Paranoid vil noen si - egensikring sier jeg.

Når sjekket du røyksvarsleren din sist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille meg2

Jeg også skrur den på når jeg bruker den, og av etterpå. men lar den gjerne stå på om ettermiddagen og kvelden hvis jeg er hjemme. Er redd for at lynet skal slå ned og ødelegge noe inni den ,eller at det skal begynne å brenne eller noe. Drar til og med ut alle kontakter og internettledning hver gang. Håper ikke det forkorter levetiden da...men våger ikke å la den stå på.

Lille meg2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om den jobber med noe eller ikke. Min, som også står i samme rom som vi sover blir som oftest slått av, eller den setter seg i vente/hvilemodus. Sambo sine står stort sett på 24 timer i døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...