AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #1 Skrevet 25. august 2017 Kan jeg plukke, tørke, bruke? Anonymkode: a9f46...a8f
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #2 Skrevet 25. august 2017 Er ikke det der rødhyll? (som er giftig - ikke spis) Pepper vokser uansett ikke utenfor tropiske strøk. Anonymkode: 99fda...834
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #3 Skrevet 26. august 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ikke det der rødhyll? (som er giftig - ikke spis) Pepper vokser uansett ikke utenfor tropiske strøk. Anonymkode: 99fda...834 Nei, det likner ikke det minste på rødhyll. (Bortsett fra at bærene er røde og bladene grønne, da.) Men at pepper ikke vokser her har du helt rett i. Ikke likner det det minste på pepper heller - hva får deg til å tro det er pepper, TS? Anonymkode: 0a616...cb1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #4 Skrevet 26. august 2017 Har sett bilder av kinesisk pepper som skal kunne vokse på tempererte steder. Skogen vår har "superbonitet" stemplet over seg av fagfolk, så det skal kanskje kunne gå. Anonymkode: a9f46...a8f
Perelandra Skrevet 26. august 2017 #5 Skrevet 26. august 2017 Du får heller dra dit pepper'n gror... Uansett hva slags bær det er, vokser treet i Norge et det garantert ikke pepper.
Perelandra Skrevet 26. august 2017 #7 Skrevet 26. august 2017 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har sett bilder av kinesisk pepper som skal kunne vokse på tempererte steder. Skogen vår har "superbonitet" stemplet over seg av fagfolk, så det skal kanskje kunne gå. Anonymkode: a9f46...a8f Kinesisk pepper, eller rettere sagt sichuan pepper, er ikke ekte pepper. Planten vokser i fjellområder så det godt mulig den også kan klare å vokse i Norge, men da er den i så fall plantet. Du finner ikke viltvoksende pepper av noe slag i Norge.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #8 Skrevet 26. august 2017 Sa ikke den var viltvoksende - er en hyttehage til en hytte som aldri er i bruk. Har selv prøvd å få det til fra frø, men funka ikke for meg. Anonymkode: a9f46...a8f
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #9 Skrevet 26. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sa ikke den var viltvoksende - er en hyttehage til en hytte som aldri er i bruk. Har selv prøvd å få det til fra frø, men funka ikke for meg. Anonymkode: a9f46...a8f Uansett hvordan klimaet er der du befinner deg eller om planten er viltvoksende eller plantet: Det likner fortsatt ikke det minste på en pepperplante, så jeg sliter fortsatt med å forstå hvordan du kom på den tanken. Anonymkode: 0a616...cb1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #10 Skrevet 26. august 2017 Jeg var usikker og spurte her; fikk jo hjelp. Noen som er helt trygg på hva det er da? Anonymkode: a9f46...a8f
Gjest Margit Spat Skrevet 26. august 2017 #11 Skrevet 26. august 2017 (endret) Jeg er ikke helt trygg på hva det er, men synes det kan likne på bladene og bærene til slyngsøtvier. I så fall er hele planten giftig. For øvrig tenker jeg det samme om bær som jeg gjør om sopp og andre planter: de er giftige inntil det motsatte er bevist. Jeg spiser aldri noe jeg ikke er 100% sikker på hva er. Endret 26. august 2017 av Margit Spat
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #12 Skrevet 26. august 2017 4 minutter siden, Margit Spat skrev: For øvrig tenker jeg det samme om bær som jeg gjør om sopp og andre planter: de er giftige inntil det motsatte er bevist. Jeg spiser aldri noe jeg ikke er 100% sikker på hva er. Ja, helt enig. For dét er jo slike fora som det her helt ypperlige. Enig i at detkan ligne på slyngsøtvier, men det er nok et ordentlig tre. Anonymkode: a9f46...a8f
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #13 Skrevet 26. august 2017 Kan det være en mispel av noe slag, f.eks. bulkemispel? Ta flere bilder av hele busken/treet og av fruktene, og legg ut på hageforumet Hagegal. Anonymkode: bd99c...569
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå