Cecilie_G Skrevet 25. august 2017 #1 Skrevet 25. august 2017 Hei hei! Ny her Lurer på om noen har erfaringer med lege-hjemmebesøk? Ble tipset om Hjemmelegene av en venninne som hadde hatt lege hjemme når datteren var syk, men ser at noe som heter Legevisitt også tilbyr noe lignende. Tror det bare er i Oslo ennå… anyone??
EvaLena Skrevet 25. august 2017 #2 Skrevet 25. august 2017 Før så var jo det helt vanlig at legen kom hjem. Det var nesten koselig. De dår jo ikke tatt noe særlig med blodprøver, crp etc, men de kan evt skrive resept hvis de vet hva som feiler deg. Hvordan det virker i dag vêr jeg ikke noe om, men jeg skulle ønske disse hjemmelegene kom tilbake. Er ikke så forbanna gøy å kjøre bil med feber og smerter fra en annen verden.
Cecilie_G Skrevet 25. august 2017 Forfatter #3 Skrevet 25. august 2017 24 minutes ago, EvaLena said: De dår jo ikke tatt noe særlig med blodprøver, crp etc, men de kan evt skrive resept hvis de vet hva som feiler deg. Jeg vet de tar CRP i hvert fall. Det står i hvert fall på hjemmesiden deres. Som du sier så kom jo legen hjem når jeg ver ung
EvaLena Skrevet 25. august 2017 #4 Skrevet 25. august 2017 2 minutter siden, Cecilie_G skrev: Jeg vet de tar CRP i hvert fall. Det står i hvert fall på hjemmesiden deres. Som du sier så kom jo legen hjem når jeg ver ung Prøv det da og gi tilbakemelding her 😊
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #5 Skrevet 25. august 2017 1 time siden, Cecilie_G skrev: Hei hei! Ny her Lurer på om noen har erfaringer med lege-hjemmebesøk? Ble tipset om Hjemmelegene av en venninne som hadde hatt lege hjemme når datteren var syk, men ser at noe som heter Legevisitt også tilbyr noe lignende. Tror det bare er i Oslo ennå… anyone?? Hvis legen ser noe mistenkelig kan hen rutinemessig sende en bekymringsmelding på barn, uvasket bolig osv. Bedre med en undersøkelse for mye enn for lite! 👍🏻 Anonymkode: 37858...5c1 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #6 Skrevet 25. august 2017 32 minutter siden, Cecilie_G skrev: Jeg vet de tar CRP i hvert fall. Det står i hvert fall på hjemmesiden deres. Som du sier så kom jo legen hjem når jeg ver ung Den gang DA du var ung - eller mener du "hver gang NÅR du var ung"? Anonymkode: 37858...5c1 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #7 Skrevet 25. august 2017 Er en alvorlig syk og ikke klarer å komme til fastlegen sin, så skal legen komme på hjemmebesøk. Sånn er det med legene på legevakta også. De kommer hjem hvis det ikke er mulig å få pasienten til legevakta med drosje eller ambulanse. Alltid best å komme til et kontor pga av mulighetene til div prøver. Anonymkode: 9cfdd...f87 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #8 Skrevet 25. august 2017 1 time siden, EvaLena skrev: Før så var jo det helt vanlig at legen kom hjem. Det var nesten koselig. De dår jo ikke tatt noe særlig med blodprøver, crp etc, men de kan evt skrive resept hvis de vet hva som feiler deg. Hvordan det virker i dag vêr jeg ikke noe om, men jeg skulle ønske disse hjemmelegene kom tilbake. Er ikke så forbanna gøy å kjøre bil med feber og smerter fra en annen verden. Det er null problem å ta blodprøver og CRP hjemme, hjemmesykepleien gjør jo dette. Problemet med blodprøver er at de skal leveres innen hvis tid til laben. Kanskje de ikke har avtale med noen lab. De jobber vel mer akutt. Er ikke dette egentlig ganske dyrt? Men absolutt et bra tilbud. Anonymkode: 3ae66...189
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #9 Skrevet 25. august 2017 Skulle ønske de kunne tilby psykologer hjem også. De fleste plager folk har nå er jo psykiske.. Anonymkode: 9473e...113 1
Cecilie_G Skrevet 25. august 2017 Forfatter #10 Skrevet 25. august 2017 Ja det koster jo, men akkurat nå har Hjemmelegene faktisk gratis for barn 0-12 år! Mulig det er en kampanje, men det er jo et veldig bra tilbud spør du meg. Om jeg slipper venterommet med barnet og flere timer fri fra jobb, så er dette en glimrende løsning
Cecilie_G Skrevet 25. august 2017 Forfatter #11 Skrevet 25. august 2017 52 minutes ago, AnonymBruker said: Er en alvorlig syk og ikke klarer å komme til fastlegen sin, så skal legen komme på hjemmebesøk. Sånn er det med legene på legevakta også. De kommer hjem hvis det ikke er mulig å få pasienten til legevakta med drosje eller ambulanse. Alltid best å komme til et kontor pga av mulighetene til div prøver. Anonymkode: 9cfdd...f87 Tror ikke dette trenger å handle om alvorlig sykdom, men at man ikke har anledning til å ta med seg 2 barn gjennom byen om det ene er sykt… at det er enklere å få legen hjem. Kommer ikke til å slutte å gå til fastlegen min, som er kjempeflink, men dette er veldig praktisk ved noen tilfeller.
Cecilie_G Skrevet 27. august 2017 Forfatter #12 Skrevet 27. august 2017 On 8/25/2017 at 8:36 PM, EvaLena said: Prøv det da og gi tilbakemelding her 😊 Vi bestillte en time hos Hjemmelegene og er kjempefornøyde! Superflink lege som kom på døra samme dag (noen timer etterpå) og tok seg tid med problemstillingen De har en kampanje nå som gir barn 0-12 år gratis lege, så vi betalte NULL.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #13 Skrevet 27. august 2017 På Friday, August 25, 2017 den 20.08, EvaLena skrev: Før så var jo det helt vanlig at legen kom hjem. Det var nesten koselig. De dår jo ikke tatt noe særlig med blodprøver, crp etc, men de kan evt skrive resept hvis de vet hva som feiler deg. Hvordan det virker i dag vêr jeg ikke noe om, men jeg skulle ønske disse hjemmelegene kom tilbake. Er ikke så forbanna gøy å kjøre bil med feber og smerter fra en annen verden. For å kvalitets sikre og effektivisere legenes jobb, ble hjemmebesøk nedlagt. Man har ikke samme tilgang til utstyr og vurdering/hjelpemidler i en legekoffert som på et legekontor. At noen nå ser ut til å finne en måte å tjene penger på folks sykdom ved å gå tilbake til hjemmebesøk, ser jeg negativt på. Å komme seg opp og ut når man er syk, kan være et tiltak, men samtidig så vil dette vise hvor syk man er i forhold til hvor syk man kan føle seg liggende i en seng. Er en for syk til å komme seg til lege på egenjånd, så er drosje eller ambulanse et langt bedre alternativ enn å støtte opp om "hjemmeleger" og å betale en liten formue for å få en lege hjem som ringer ambulanse for en, dersom en er så syk, eller forteller deg at du må kontakte fastlegen for å få tatt blodprøver påfølgende dag. Barn er i tillegg en prioritert gruppe på legevakt og legekontor. Så hjemmeleger er ikke noe jeg vil støtte opp om. (De får heller ikke refusjon fra Helfo og koster dermed ganske mye.) Anonymkode: cba0f...f7e
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #14 Skrevet 27. august 2017 På Friday, August 25, 2017 den 21.12, AnonymBruker skrev: Det er null problem å ta blodprøver og CRP hjemme, hjemmesykepleien gjør jo dette. Problemet med blodprøver er at de skal leveres innen hvis tid til laben. Kanskje de ikke har avtale med noen lab. De jobber vel mer akutt. Er ikke dette egentlig ganske dyrt? Men absolutt et bra tilbud. Anonymkode: 3ae66...189 Hjemmesykepleien går ikke på hjemmebesøk til andre enn sine egne pasienter. Har pasienten hjemmesykepleie så har de ikke behov for "private hjemleger". På Friday, August 25, 2017 den 20.08, EvaLena skrev: Før så var jo det helt vanlig at legen kom hjem. Det var nesten koselig. De dår jo ikke tatt noe særlig med blodprøver, crp etc, men de kan evt skrive resept hvis de vet hva som feiler deg. Hvordan det virker i dag vêr jeg ikke noe om, men jeg skulle ønske disse hjemmelegene kom tilbake. Er ikke så forbanna gøy å kjøre bil med feber og smerter fra en annen verden. Kjører du bil i den tilstanden du beskriver i siste avsnitt, så fyller du ikke lovens helsekrav til billjøring og blir fratatt førerkortet om politiet stopper deg. Før i "gamle dager" når legene drev med hjemmebesøk var ikke blodprøvespekteret like stort og effektivt som i dag. CRP var ikke tatt i bruk. Den kom til vanlige legekontor tidlig på 1990 tallet. Men den kostet mye, var dårlig mht å avlese tall på og krevde nøyaktighet både ved utførsel og ved blodprøvetagning. Anonymkode: cba0f...f7e
AnonymBruker Skrevet 27. august 2017 #15 Skrevet 27. august 2017 Har en råd til det så hvorfor ikke. Det var veldig dyrt hvertfall. Da holder jeg heller ut til akutt time hos en lege hvis nødvendig når jeg er syk Anonymkode: bbf2a...b95
Cecilie_G Skrevet 27. august 2017 Forfatter #16 Skrevet 27. august 2017 8 hours ago, AnonymBruker said: For å kvalitets sikre og effektivisere legenes jobb, ble hjemmebesøk nedlagt. Man har ikke samme tilgang til utstyr og vurdering/hjelpemidler i en legekoffert som på et legekontor. At noen nå ser ut til å finne en måte å tjene penger på folks sykdom ved å gå tilbake til hjemmebesøk, ser jeg negativt på. Å komme seg opp og ut når man er syk, kan være et tiltak, men samtidig så vil dette vise hvor syk man er i forhold til hvor syk man kan føle seg liggende i en seng. Er en for syk til å komme seg til lege på egenjånd, så er drosje eller ambulanse et langt bedre alternativ enn å støtte opp om "hjemmeleger" og å betale en liten formue for å få en lege hjem som ringer ambulanse for en, dersom en er så syk, eller forteller deg at du må kontakte fastlegen for å få tatt blodprøver påfølgende dag. Barn er i tillegg en prioritert gruppe på legevakt og legekontor. Så hjemmeleger er ikke noe jeg vil støtte opp om. (De får heller ikke refusjon fra Helfo og koster dermed ganske mye.) Anonymkode: cba0f...f7e I Sverige har lignende tjenster begynt å få refusjon fra tilsvarende som Helfo. Dette fordi det offentliges kapasitet er sprengt og fordi det er en tung båt å snu. Med referanse til 'fastlegekrisen' man kunne lese om i avisen idag… Hjemmelegen som var hos oss jobbet på sykehus i tillegg og mente at det var svært mange av problemstillingene man får på et fastlegekontor man kan løse i hjemmet. Jeg hadde vært langt mer skeptisk til tjenester der man skal bli "behandlet" over telefon/Facetime…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #17 Skrevet 16. august 2023 Noen som har erfaring med disse? Har et familiemedlem som er veldig plaget med en kronisk sykdom og store vansker med å sitte på fastlegens venterom i 1-2 timer pluss reise frem og tilbake. Så å få legen til å komme hjem hadde vært supert, men det spørs jo hvor god hjelp man får. Er liksom ikke så mye vits hvis man bare får beskjed om at kroniske sykdommer må man ta opp med fastlegen og at disse hjemmelegene kun tar akutt sykdom. Anonymkode: 00c1b...d25
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå