Gå til innhold

Klikker etter hilsing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunden min(hannhund, 1 år) elsker å hilse på andre hunder og det går som regel fint. Her vi bor er det veeeldig mange hunder så det er uungåelig å ikke møte på andre hunder på tur. Når han hilser på andre hunder logrer han og det går fint... helt til de skal skilles. Da bjeffer og drar han som en gal etter hunden som går,  noen ganger knurrer han også. Dette skjer ikke med alle hunder og jeg skjønner ikke hvorfor han gjør det bare med noen hunder når selve hilsingen er lik hos alle hundene med logring og lukting. Noen som vet hva det kan være og hva jeg kan gjøre for at han ikke skal oppføre seg slik etter at de har hilst?

At vi skal unngå andre hunder er en løsning men veldig vanskelig her jeg bor, bor også et sted hvor jeg ikke snakker språket skikkelig så å forklare at jeg ikke vil de skal hilse x antall ganger daglig blir vanskelig per dags dato, så vil gjerne ha andre tips til hvordan jeg kan få bort denne uvanen(?).

Anonymkode: 288db...8fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er dessverre ikke så mange andre råd enn å forsøke å unngå hilsing. Kjapp hilsing i bånd på tur er ikke noe som hundene egentlig får så mye ut av. De får ikke brukt språket sitt ordentlig og det er større sjanse for at det blir anspent og konflikt. Den type hilsing øker også forventningene og stressnivået generelt, og jeg tror nok det er en blanding av utrygghet på enkelte hunder og høyt stress som gjør det. Antagelig utløses det av at du strammer båndet for å gå videre (det å stramme båndet er ofte en trigger som fører til at det blir anspent og utløser ting som du nevner - bjeffing, draing, utagering osv).

Så for hundens del så anbefales det å begrense den type hilsing, det er ikke nødvendigvis særlig positivt for dem. De har mye mer nytte av å gå båndturer - eller aller helst løse turer - sammen over tid, sånn at de rekker å bli ordentlig trygg på andre hunder.

Men skal du likevel fortsette å hilse i bånd, så ville jeg gjort følgende: Slipp båndet og gå et par skritt unna. Da får hunden din rom til å bruke språket sitt ordentlig. Når du vil gå videre så rop på hunden (lær inn en god kontaktlyd - lag en lyd, evt "kom" og belønn det kjempebra hver eneste gang du bruker kommandoen for at den skal virke godt) i stedet for å dra i båndet. Vent til hunden er ferdig med innledende hilsing før du lager kontaktlyd/ber om å gå videre. Skal de først hilse så må de få fred og tid til å hilse ordentlig til de er ferdige med hverandre (evt så trygge på hverandre at de vil leke). Så lenge ting er littegrann anspent (stive bein, høye haler, stirrende øyne osv), så bør du IKKE dra i båndet eller rope på hunden. Gå heller unna og vent til de er ferdige og gå så videre etterpå.

Vær obs på at om du fortsetter å hilse i bånd flere ganger per tur på ulike hunder, så kan det føre til økt stress i hilsesituasjoner og slike ting du nevner kan eskalere. Det trenger ikke nødvendigvis gjøre det, men er noe som er verdt å ha i bakhodet som en mulig konsekvens.

• Liker 4
Skrevet
43 minutter siden, Tabris skrev:

Det er dessverre ikke så mange andre råd enn å forsøke å unngå hilsing. Kjapp hilsing i bånd på tur er ikke noe som hundene egentlig får så mye ut av. De får ikke brukt språket sitt ordentlig og det er større sjanse for at det blir anspent og konflikt. Den type hilsing øker også forventningene og stressnivået generelt, og jeg tror nok det er en blanding av utrygghet på enkelte hunder og høyt stress som gjør det. Antagelig utløses det av at du strammer båndet for å gå videre (det å stramme båndet er ofte en trigger som fører til at det blir anspent og utløser ting som du nevner - bjeffing, draing, utagering osv).

Så for hundens del så anbefales det å begrense den type hilsing, det er ikke nødvendigvis særlig positivt for dem. De har mye mer nytte av å gå båndturer - eller aller helst løse turer - sammen over tid, sånn at de rekker å bli ordentlig trygg på andre hunder.

Men skal du likevel fortsette å hilse i bånd, så ville jeg gjort følgende: Slipp båndet og gå et par skritt unna. Da får hunden din rom til å bruke språket sitt ordentlig. Når du vil gå videre så rop på hunden (lær inn en god kontaktlyd - lag en lyd, evt "kom" og belønn det kjempebra hver eneste gang du bruker kommandoen for at den skal virke godt) i stedet for å dra i båndet. Vent til hunden er ferdig med innledende hilsing før du lager kontaktlyd/ber om å gå videre. Skal de først hilse så må de få fred og tid til å hilse ordentlig til de er ferdige med hverandre (evt så trygge på hverandre at de vil leke). Så lenge ting er littegrann anspent (stive bein, høye haler, stirrende øyne osv), så bør du IKKE dra i båndet eller rope på hunden. Gå heller unna og vent til de er ferdige og gå så videre etterpå.

Vær obs på at om du fortsetter å hilse i bånd flere ganger per tur på ulike hunder, så kan det føre til økt stress i hilsesituasjoner og slike ting du nevner kan eskalere. Det trenger ikke nødvendigvis gjøre det, men er noe som er verdt å ha i bakhodet som en mulig konsekvens.

Ja jeg mistenker at det er pga stress som du nevner. Slippe båndet tørr jeg dessverre ikke siden han ikke er 100% lydig ennå og vi lufter han(på de korte turene i nabolaget) hvor det er mye trafikk. Folk her er veldig på og vil at hundene skal hilse noe jeg ikke vil. Vi flytter heldigvis om 2 mnd så jeg får vel bare holde ut så lenge og prøve så godt jeg kan å hilse på andre hunder. Jeg prøver for så vidt å ikke stramme båndet i det hele tatt mens de hilser for å minske stresset. Men skal prøve å ikke rope/dra han bort når den andre hunden går. Takk for råd 😊

Skrevet

Prøve så godt jeg kan å *unngå å hilse på andre hunder skulle det stå.

Skrevet

Si til de andre at hunden din har fått lus eller kennelhoste. :P

• Liker 1
Skrevet
På 26.8.2017 den 8.38, Tabris skrev:

Si til de andre at hunden din har fått lus eller kennelhoste. :P

Haha ja kanskje jeg skal gjøre det 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...