Threekids Skrevet 25. august 2017 #1 Skrevet 25. august 2017 Hei! Mellomste på 2 har fått juniorseng, og ikke uventet er ikke legging fullt så enkel nå. Han nyter friheten og vil helst bare tulle. Det skaper litt trøbbel med minstemann som er urolig på denne tiden sv døgnet. Storebror legger seg relativt bra, iallefall roligere. Er det noen som har gode tips ved legging av flere små samtidig? Det er mye lyd og uro, og jeg tenker med gru på når minstemann skal legge seg tidligere om dette fortsetter. Vi har samme rutiner hver kveld, men det blir likevel styre. Gode tips mottas med takk!
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #2 Skrevet 25. august 2017 Min fikk seng med frihet til å ramle rundt på samme alder. Det var spennende i en uke. Nå har vi laget regel på at det er kun lov å gå ut av senga for å hente seg en ny bok. Mamma og pappa roper man på, også ligger man I senga og leser til mamma eller pappa kommer og slikker lyset. Det går svært bra. Litt tydelige regler og lov til litt. Jeg har ikke sagt noe på at det dukker opp noen leker i senga.. Bare rydder de bort når han sovner. Friheten skal jo smakes på. Det blir det selvstendige unger av. Anonymkode: e06c2...609
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #3 Skrevet 25. august 2017 Kortversjon av mitt tips: gjør det som trengs for at de ligger rolige I sengene sine. Ikke ha som mål at de skal sove, ha som mål at de skal ligge rolig i hver sin seng. Det er et mer overkommelig mål, og de sovner etterhvert. Anonymkode: e06c2...609
Threekids Skrevet 25. august 2017 Forfatter #4 Skrevet 25. august 2017 Tusen takk for svar! Da lurer jeg bare på... hva når de løper ut av rommet og roper høyt, slik at der forstyrrer de andre? Når de synes det er morsomt å bli snakket strengt til, og da gjør mer av det? Huff, føler meg rådvill!
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #5 Skrevet 25. august 2017 2 minutter siden, Threekids skrev: Tusen takk for svar! Da lurer jeg bare på... hva når de løper ut av rommet og roper høyt, slik at der forstyrrer de andre? Når de synes det er morsomt å bli snakket strengt til, og da gjør mer av det? Huff, føler meg rådvill! Hadde bytta tilbake til sprinkelseng jeg. Rett og slett. Er tydeligvis ikke klar for "friheten" vanlig seng gir. Anonymkode: 9e029...ab0 5
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #6 Skrevet 25. august 2017 Min også løp ut og tøyset de første dagene, opp til en uke (?) når vi byttet til juniorseng. Han var 1,5 år da men det går vel for det samme. Vi var bare konsekvent hver gang han kom ut fra rommet og leide ham tilbake, pakket ham inn igjen i senga og repeterte at nå er det natt, nå skal alle sove. Om og om og om igjen til han skjønte det. Vi lot han rote rundt på rommet sitt og i gangen og latet som vi ikke merket at han var ute av senga før han ropte eller kom inn på stua for å ikke lage kjempe mye styr av det. Ikke le, ikke kos og ikke tøys når han lager rabalder, vært kort, lei tilbake, legg og repeter at nå må han sove også går du ut igjen. Tilslutt er det ikke morsomt eller spennende lengre og da slutter de. Nå sitter han pal i sengen og roper på oss om det er noe han trenger, gjerne når han våkner om morgenen. Går aldri ut av sengen alene lengre. Anonymkode: f6643...2b8
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #7 Skrevet 25. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Min fikk seng med frihet til å ramle rundt på samme alder. Det var spennende i en uke. Nå har vi laget regel på at det er kun lov å gå ut av senga for å hente seg en ny bok. Mamma og pappa roper man på, også ligger man I senga og leser til mamma eller pappa kommer og slikker lyset. Det går svært bra. Litt tydelige regler og lov til litt. Jeg har ikke sagt noe på at det dukker opp noen leker i senga.. Bare rydder de bort når han sovner. Friheten skal jo smakes på. Det blir det selvstendige unger av. Anonymkode: e06c2...609 Hvor gammel er barnet ditt nå når dere introduserte den regelen? Anonymkode: 75266...6be
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #8 Skrevet 25. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er barnet ditt nå når dere introduserte den regelen? Anonymkode: 75266...6be Litt over to år. To år og nesten tre måneder, for å være helt nøyaktig. Det tok endel geleiding og repetering til. Målet er at det kun er myke kosedyr og bøker som er lov. Men ser litt gjennom fingrene med at barnet stjeler seg til å leke litt. Vi kommer og ser til ved lyder og bråk, så han har lært seg å lese/leke stille I sengen. Anonymkode: e06c2...609
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #9 Skrevet 25. august 2017 Her skiftet vi ikke seng før 3 års dagen, og overgangen gikk som smurt. Så kanskje litt tidlig med 2 år? Anonymkode: 44526...073 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #10 Skrevet 25. august 2017 Skifta heller ikke før ved 3 år. Min har faktisk aldri gått ut av senga anna enn for å gå en tur på do og er nå 5. Alt anna steiler hun på og bryter alle regler , så jeg tror at å bytte seinere var smart. Anonymkode: b4551...c11
Vera Vinge Skrevet 25. august 2017 #11 Skrevet 25. august 2017 Min eldste hadde behov for mye nærhet ved legging da han var rundt to og lillebroren da var baby. Det var vanskelig å gå ut av rommet til 2-åringen fordi det ble så mye grining. Løsningen ble da å putte babyen i bæresele om jeg var alene med dem. Enten tok han seg ofte en blund da og etter hvert sovns han og så la jeg ham over i senga si etter hvert. Typisk da stod jeg i rommet til 2-åringen og gynget på babyen mens jeg sang. Når lillebroren byttet til juniorseng var han 1,5 og det var litt tull helt i starten, men de skjønte begge ganske fort at de måtte ligge fint i sengene hvis de ville ha synging (noe de elsker). Da satt jeg i gangen mellom rommene deres.
Threekids Skrevet 4. september 2017 Forfatter #12 Skrevet 4. september 2017 Akkurat slik har vi det nå. Baby er våken, han er i bæresele og blir gynget på. Jeg går mellom rommene til 2,5åringen og storebror, mer og mer utslitt etter hvert som de tøyer grensene 🙈 "Jeg vil ikke sOve, jeg vil bare tulle", "gå ut, mamma, jeg vil tulle". Hva gjør en da?? Jeg er så sliten om kveldene, og det ender opp med at jeg kjefter og er lite av den mammaen jeg ønsker å være. Jeg avslutter alltid med å dinar jeg er glad i de og at de må sove godt, så jeg tror de vet det godt, meeeen, jeg har ikke lyst til at legging skal være så negativt, dagen ender så dumt! I en periode da legging var veldog problematisk introduserte Vi lydbok for eldstemann. Det fungerte veldog bra, men nå bruker han en time og to med tulling i senga. Jeg tenker at vil m å kutte den, selv om han elsker å høre på den. Mellomste ble vant til å høre på nattamusikk. Egentlig ville jeg ikke bruke noen hjelpemidler når de skulle leggest, men det er rart med det, alt en gjør annerledes likevel når dagene blir for slitsomme. Tusen takk for gode tilbakemeldinger på innlegget! Jeg er fremdeles glad for innspill!
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #13 Skrevet 4. september 2017 5 minutter siden, Threekids skrev: Akkurat slik har vi det nå. Baby er våken, han er i bæresele og blir gynget på. Jeg går mellom rommene til 2,5åringen og storebror, mer og mer utslitt etter hvert som de tøyer grensene 🙈 "Jeg vil ikke sOve, jeg vil bare tulle", "gå ut, mamma, jeg vil tulle". Hva gjør en da?? Jeg er så sliten om kveldene, og det ender opp med at jeg kjefter og er lite av den mammaen jeg ønsker å være. Jeg avslutter alltid med å dinar jeg er glad i de og at de må sove godt, så jeg tror de vet det godt, meeeen, jeg har ikke lyst til at legging skal være så negativt, dagen ender så dumt! I en periode da legging var veldog problematisk introduserte Vi lydbok for eldstemann. Det fungerte veldog bra, men nå bruker han en time og to med tulling i senga. Jeg tenker at vil m å kutte den, selv om han elsker å høre på den. Mellomste ble vant til å høre på nattamusikk. Egentlig ville jeg ikke bruke noen hjelpemidler når de skulle leggest, men det er rart med det, alt en gjør annerledes likevel når dagene blir for slitsomme. Tusen takk for gode tilbakemeldinger på innlegget! Jeg er fremdeles glad for innspill! Gir klar beskjed om at nå er det kvelden og natt for små barn, og ikke noe mer tull. Responderer du på tull med å gi etter for alle ønsker som en "tjener" så et jo dette utsettelse og underholdning og helt greit for de små å holde på med. Ser du ikke den selv? Anonymkode: 68907...26d 2
Threekids Skrevet 4. september 2017 Forfatter #14 Skrevet 4. september 2017 Takk for svar, men syns den siste kommentaren var unødvendig. Ja, jeg ser den, men det er som jeg nevner ikke lett når en er sliten og ikke har overskudd til å ta kampene, særlig med to på en gang. Dubhar kanskje ikke vært der selv, heldig du da.
Vera Vinge Skrevet 4. september 2017 #15 Skrevet 4. september 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gir klar beskjed om at nå er det kvelden og natt for små barn, og ikke noe mer tull. Responderer du på tull med å gi etter for alle ønsker som en "tjener" så et jo dette utsettelse og underholdning og helt greit for de små å holde på med. Ser du ikke den selv? Anonymkode: 68907...26d Det er alltid så herlig med de som tenker at det bare er å si natta og ikke noe mer tull, og så vil leggingen raskt gå som en lek. Da tenker jeg at man ikke har hatt barn som er krevende å legge... Det ene er at det er ikke alle barn som gjør som man sier med det første selv om man er konsekvent, og det andre er at det ikke alltid er like enkelt å kjøre den harde linjen når man har andre barn som styrer på, og kanskje man også har litt dårlig samvittighet for de små storesøsknene som har fått livet snudd på hodet med et nytt småsøsken. Jeg er enig i at man etter beste evne bør prøve å være konsekvent og ikke opptre som en "tjener", men det er ikke gitt at alt løser seg likevel.
Hactar Skrevet 4. september 2017 #16 Skrevet 4. september 2017 53 minutter siden, Threekids skrev: Takk for svar, men syns den siste kommentaren var unødvendig. Ja, jeg ser den, men det er som jeg nevner ikke lett når en er sliten og ikke har overskudd til å ta kampene, særlig med to på en gang. Dubhar kanskje ikke vært der selv, heldig du da. Så sant mellomste ikke klatrer ut av sprinkelsenga og skader seg, ville jeg ventet med å bytte til juniorseng. Jeg tenker denne overgangen blir lettere når mellomste er litt modnere og baby ikke så liten. Det er vanskelig å opprettholde gode, konsekvente kjøreregler når du har tre småbarn på en gang som lager spillopper på hvert sitt vis. Fort gjort at den ene ser sitt snitt til å finne på noe tull mens du tar deg av den andre. Hva med å gjenintrodusere sprinkelsenga, og fokusere på å få storebror tilbake i god rutine først? Lydbok er helt fint, det, på betingelse av at han ligger i ro. Hvis mellomste er "fanget" i sprinkelsenga, blir det lettere for deg å faktisk ta deg av storebror om han ikke holder avtalen. Om mulig, ville jeg ventet med å ta mellomste tilbake i juniorsenga til babyen har begynt å få kveldsrutine, slik at du i en overgangsperiode kan fokusere på mellomste ved leggetid. Lettere for ham å komme i god rutine om de andre er rolige, og du er fri til å leie ham tilbake i seng med en gang han finner på noe tull.
Threekids Skrevet 5. september 2017 Forfatter #17 Skrevet 5. september 2017 23 timer siden, Hactar skrev: Så sant mellomste ikke klatrer ut av sprinkelsenga og skader seg, ville jeg ventet med å bytte til juniorseng. Jeg tenker denne overgangen blir lettere når mellomste er litt modnere og baby ikke så liten. Det er vanskelig å opprettholde gode, konsekvente kjøreregler når du har tre småbarn på en gang som lager spillopper på hvert sitt vis. Fort gjort at den ene ser sitt snitt til å finne på noe tull mens du tar deg av den andre. Hva med å gjenintrodusere sprinkelsenga, og fokusere på å få storebror tilbake i god rutine først? Lydbok er helt fint, det, på betingelse av at han ligger i ro. Hvis mellomste er "fanget" i sprinkelsenga, blir det lettere for deg å faktisk ta deg av storebror om han ikke holder avtalen. Om mulig, ville jeg ventet med å ta mellomste tilbake i juniorsenga til babyen har begynt å få kveldsrutine, slik at du i en overgangsperiode kan fokusere på mellomste ved leggetid. Lettere for ham å komme i god rutine om de andre er rolige, og du er fri til å leie ham tilbake i seng med en gang han finner på noe tull. Takk for godt svar! Det høres ut som en god plan... jeg skal sette igang fra i kveld av...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå