AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #1 Skrevet 25. august 2017 Hei, Jeg skal overta en border collie valp på 17 uker om noen uker. Har lest side opp og side ned i forskjellige forum hvor eiere får refs for å ha en bc i leilighet(generelt ikke på gård). Er det virkelig så ille å ha en bc i en leilighet?? Kjenner at dette skremmer meg, jeg ønsker jo det beste for hunden. Jeg har planer om å dra på agilty kurs, sporingskurs o.l etter vi har blitt kjent med hverandre. Skal trene hunden både mentalt og fysisk. Men kjenner at disse forumene skremte meg. Står at en bc fort blir aggressiv hvis den bor i leilighet?? Er det noen med bc her som kan fortelle litt? Mvh skremt meg Anonymkode: d9c1c...2ee
Ruccula Skrevet 25. august 2017 #2 Skrevet 25. august 2017 Hvor bikkja bor betyr ingen verdens ting, det som betyr er hvor mye trening og stimuli du gir den. Du må nok belage deg på å ihvertfall sette av ihvertfall 2 timer til trening med denne hunden hver dag. Og her er den mentale treningen viktigere enn den fysiske. En understimulert ung bc i leiligheten kan klikke i hodet ja, men det er ikke pga leiligheten 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #3 Skrevet 25. august 2017 4 minutter siden, Ruccula skrev: Hvor bikkja bor betyr ingen verdens ting, det som betyr er hvor mye trening og stimuli du gir den. Du må nok belage deg på å ihvertfall sette av ihvertfall 2 timer til trening med denne hunden hver dag. Og her er den mentale treningen viktigere enn den fysiske. En understimulert ung bc i leiligheten kan klikke i hodet ja, men det er ikke pga leiligheten Det er det jeg også mener. Hvor hjemmet er burde jo ikke spille noen rolle? Planen er som sagt mye mental trening. Ved dårlig vær, blir det søk av godbiter i hjemmet.. Jeg tror, og håper, at planen min for lille tassen er bra nok i utgangspunktet, men ble litt skremt av alle de forumene jeg var på, hehe. Takk for svar! TS Anonymkode: d9c1c...2ee
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #4 Skrevet 25. august 2017 Hvor den bor har ingentin å si. Men den trenger MYE hjernetrim. En BC kan løpe og løpe og løpe, og enda være klar for mer. Så hjernetrim er alfa omega for denne rasen. Men man må også passe på så den ikke blir overstimulert, da får du en hund som ikke lærer seg å slappe av. Anonymkode: 9530f...bf4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #5 Skrevet 25. august 2017 Det er ikke noe galt med leilighet i seg selv, men det er heller hele pakka med leilighet, flere barn med sine aktiviteter som tar tid og korte turer som passer dårlig overens med rasen. Dessverre synes mange de er søte og vil ha en smart hund, men setter seg ikke godt nok inn i hva en så intelligent hund krever. Kjenner meg igjen i bekymringene dine. Har selv BC uten å bo på gård og overhører jo de som mener at det er rene dyremishandlinga. Selv om de har et poeng klarer de fleste seg uten gjeting, så lenge de får masse stimuli. Det er generelt krevende hunder og du må være forberedt på at den blir hovedpersonen i huset. Den gode nyheten er at du kommer til å ende opp med verdens beste hund så lenge du legger nok innsats og arbeid i det. Anonymkode: c11ae...5c2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #6 Skrevet 25. august 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke noe galt med leilighet i seg selv, men det er heller hele pakka med leilighet, flere barn med sine aktiviteter som tar tid og korte turer som passer dårlig overens med rasen. Dessverre synes mange de er søte og vil ha en smart hund, men setter seg ikke godt nok inn i hva en så intelligent hund krever. Kjenner meg igjen i bekymringene dine. Har selv BC uten å bo på gård og overhører jo de som mener at det er rene dyremishandlinga. Selv om de har et poeng klarer de fleste seg uten gjeting, så lenge de får masse stimuli. Det er generelt krevende hunder og du må være forberedt på at den blir hovedpersonen i huset. Den gode nyheten er at du kommer til å ende opp med verdens beste hund så lenge du legger nok innsats og arbeid i det. Anonymkode: c11ae...5c2 Her i hus er det bare bølla som blir barnet, er enslig uten barn, så har massevis av tid til mosjon for kropp og hjerne heldigvis! Jeg har lest meg opp på rasen og er inneforstått med at bc trenger masse(!) hjernestimulering, så jeg føler jeg har en aning om hva jeg går til. Godt å høre det ikke bare er jeg som kjenner på dette. Jeg mener jo så lenge hunden får nok av det den trenger, er det jo ett fett hvor den bor? Takk for svar! :-) TS Anonymkode: d9c1c...2ee
Tabris Skrevet 25. august 2017 #7 Skrevet 25. august 2017 Som andre sier har det jo ingenting å si hvor hunden bor - inne skal den jo være rolig uansett. Den må bare få det den har behov for i hverdagen. Faktisk kan det noen ganger være bedre å ha en krevende hund i leilighet, for da blir eier mer bevisst på å aktivisere hunden. Bor man på gård/stor eiendom hvor hunden bare kan gå fritt, så er det mange som tenker at det er nok og bruker dermed mindre tid på hunden i det store og hele.
Gjest Taiko Skrevet 2. mars 2018 #8 Skrevet 2. mars 2018 Ikke la deg skremme av forumet, det kommer helt an på hver enkelt hund tenker jeg. Fikk en border collie som var min første hund da jeg var 12, tok ham med meg på internatskole og greier. Men han trivdes like godt, fikk være med i stallen, drev mye med lydighetstrening og triks. Så han hadde en tydelig av-knapp da han kom inn Snill som dagen var lang, eneste uvanen som jeg også ser andre har slitt med er gjeting av biler. Klarte aldri la vær med det der, av hesten fikk han seg et lite spark og lærte seg til å ikke gjete dem, men heller holde avstand. Vil si at border collie er nesten selvlærte i det meste og lette og oppdra. Så lenge dem får det de trenger av mental og fysisk stimuli så er de helt fantastiske hunder!
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #9 Skrevet 2. mars 2018 Border Collier er flotte hunder, men de trenger MYE trening. Hadde de fått lov hadde de kunnet sprunget rundt hele dagen, det er liksom utømmelig med energi i de. Anonymkode: 97558...bd7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå