Gå til innhold

Hvilke rettigheter har jeg på NAV?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ei jente som nettopp har gått gjennom en psykiatrisk utredning, og det kom frem at jeg har kompleks PTSD etter langvarige traumer (omsorgssvikt i tidlig alder, brutalt revet fra de biologiske osv). For 8 år siden ble jeg diagnostisert med Asperger, men det mistenkes at jeg ikke har diagnosen lengre så jeg har blitt henvist til habiliteringstjenesten for en ny utredning her. Foreldrene mine er redde for at den eventuelle støtten jeg kan få fra NAV faller bort om jeg mister aspergerdiagnosen.

Jeg er foreløpig bare student, men per dags dato har jeg ikke mulighet til å jobbe ved siden av studiene. Jeg er veldig ustabil psykisk, er konstant trøtt og sliten og hvis jeg presser meg for mye spyr jeg. Så det er vurdert (kommuner og barnevernet) til at det er best at jeg studerer også heller får meg en jobb etter endt utdanning. Fallhøyden kan være for stor, og hvis jeg velger å jobbe likevel kan jeg bli enda mer ustabil, skade meg enda oftere, og spy mye av utslitthet. Så det er bedre å være føre-var. 

Ettersom at kompleks PTSD egt ikke er en diagnose i systemet deres (selvom den psykiatriske sykepleieren sa at utfordringene mine kunne forklares utfra kompleks PTSD), lurer jeg på om jeg likevel har noen muligheter til å få støtte? Jeg tenker liksom hvis jeg skal flytte ut og samtidig studere, men ikke klarer å jobbe? Det er ikke at jeg ikke vil, men hvis flere instanser+ psykiatrien ser at jeg ikke har sjanse så lurer jeg på hvilke muligheter jeg har? Noen som vet?

Ps, jeg er ikke en snylter. Hadde jobbet om jeg hadde hatt jobb og klart det psykisk. Og ja, jeg er gira på å finne en jobb når jeg er ferdig utdannet. For jeg ønsker virkelig å bidra og bli frisk

Anonymkode: 6bb9e...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går du på høyskole eller videregående?

Går du på høyskole, så får du stipend og studielån, og ved dokumentert sykdom, kan du få ca 4000 kr ekstra i stipend i måneden, fordi du er for syk, til å jobbe ved siden av studier.

Anonymkode: 2ddbf...51e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går du på høyskole eller videregående?

Går du på høyskole, så får du stipend og studielån, og ved dokumentert sykdom, kan du få ca 4000 kr ekstra i stipend i måneden, fordi du er for syk, til å jobbe ved siden av studier.

Anonymkode: 2ddbf...51e

Tusen takk for svar. Går første år på universitetet. 

Lurer på om kompleks PTSD kan dokumenteres som sykdom hvis det ikke er en fastsatt diagnose enda? 

Har ukentlige timer hos koordinator, og vi søkte om et ekstrastipend på ca. 3000kr. Der trengte bare lege,psykiatri eller enhet for livssmestring krysse av for at jeg ikke var i stand til å jobbe. De noterte ingenting om hva jeg slet med. 

Er det vanlig at en konkret sykdom må oppgis? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar. Går første år på universitetet. 

Lurer på om kompleks PTSD kan dokumenteres som sykdom hvis det ikke er en fastsatt diagnose enda? 

Har ukentlige timer hos koordinator, og vi søkte om et ekstrastipend på ca. 3000kr. Der trengte bare lege,psykiatri eller enhet for livssmestring krysse av for at jeg ikke var i stand til å jobbe. De noterte ingenting om hva jeg slet med. 

Er det vanlig at en konkret sykdom må oppgis? 

Nei er ikke vanlig at en konkret sykdom må oppgis. Er bare en signatur fra lege de trenger.

Anonymkode: 7406f...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei er ikke vanlig at en konkret sykdom må oppgis. Er bare en signatur fra lege de trenger.

Anonymkode: 7406f...080

Okei, tusen takk for svar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må du ha nav penger om du bor hjemme og er student?

Anonymkode: 76577...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...