Gå til innhold

Tips til helårstelt jeg bør kjøpe?

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe meg et kvalitetstelt beregnet å kunne bruke hel året som er lett å slå opp og ta sammen for en amatør som meg. Et vanntett telt og fritt for kondens gjerne . Et kvalitetstelt som er ment for å vare. med plass til en max to personer. Så flott om dere har noen tips. Liggeunderlag og sovepose av ypperste kvalitet ønsker jeg også tips om.

Anonymkode: fcafd...e92

Fortsetter under...

Har ikke erfaring med helårstelt. Men for Guds skyld aldri kjøp de enkle liggeunderlagene. Kjøp et som kan blåses opp slik at du får luft mellom deg og bakken, ellers kan jeg love deg kalde netter. 

Du bør ha minst to soveposer, en tykk til vinteren som går ned til 20-30 minus (dette avhenger av hvor du skal telte, i Finnmark ville jeg hatt en som tåler mer kulde), uten glidelås nedover for å unngå trekk. Har også erfart at man bør kjøpe en med god benplass, ikke de som blir smalere nedover, da man gjerne vil ha muligheten til å bevege beina litt og du kan ha sko, votter osv nederst. 

Sommerpose avhenger av hvor du har tenkt til å telte, du trenger ikke en spesielt tykk en hvis du skal telte i lavlandet. Skal du telte på fjellet trenger du en som er lunere siden det ofte kan bli kjølig på fjellet selv på sommeren. 

Kjøp duk som du kan strekke ut over teltet. Da kan du lagre ting utendørs og du kan la teltåpningen være åpen uten fare for at det kommer inn regn. 

Jervenduk er gull verdt! Den kan man bruke til alt mulig. Du kan pakke deg inn i den når du sitter ved bålet, du kan putte hele deg og soveposen i den hvis det blir for kjølig, mange jegere bruker kun den som sovepose for å spare plass. 

Anonymkode: b20d2...fac

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke erfaring med helårstelt. Men for Guds skyld aldri kjøp de enkle liggeunderlagene. Kjøp et som kan blåses opp slik at du får luft mellom deg og bakken, ellers kan jeg love deg kalde netter. 

Du bør ha minst to soveposer, en tykk til vinteren som går ned til 20-30 minus (dette avhenger av hvor du skal telte, i Finnmark ville jeg hatt en som tåler mer kulde), uten glidelås nedover for å unngå trekk. Har også erfart at man bør kjøpe en med god benplass, ikke de som blir smalere nedover, da man gjerne vil ha muligheten til å bevege beina litt og du kan ha sko, votter osv nederst. 

Sommerpose avhenger av hvor du har tenkt til å telte, du trenger ikke en spesielt tykk en hvis du skal telte i lavlandet. Skal du telte på fjellet trenger du en som er lunere siden det ofte kan bli kjølig på fjellet selv på sommeren. 

Kjøp duk som du kan strekke ut over teltet. Da kan du lagre ting utendørs og du kan la teltåpningen være åpen uten fare for at det kommer inn regn. 

Jervenduk er gull verdt! Den kan man bruke til alt mulig. Du kan pakke deg inn i den når du sitter ved bålet, du kan putte hele deg og soveposen i den hvis det blir for kjølig, mange jegere bruker kun den som sovepose for å spare plass. 

Anonymkode: b20d2...fac

Hei og takk for bra svar med mange gode tips. Jeg må spørre,hva mener du med duk til å ha over teltet? At jeg kjøper en presenning eller finnes det duk å få kjøpt til det formålet og hva heter det isåfall?

Jervenduk å pakke seg inn i var lurt og er herved notert.

Skal bruke teltet ganske snart og vet ikke for hvor lenge og da tenkte jeg det var dumt å kjøpe sommertelt,derfor vintertelt.

Dette er i lavlandet. Kanskje lurt å ha noe under luftmadrassen også da kanskje eller,flere lag,og isåafll hva velge tro slik at det ligger stødig tro? Har kikket litt på Fjellsport og mye bra anmeldelser ser jeg men vanskelig å velge,derfor forhører meg litt her først..

Noen som vet hvordan det fungerer å leie plass på campingplass? Tenker å gjøre det først for å bli litt fortrolig med hvordan dette er..

Hvis jeg bare leier teltplass hvordan er det med strøm,å få ladet mobilen,hvordan gjør jeg det der?Er det stikkkontakt som hører med til teltplassen?

Jeg trenger å komme meg bort fra hjemmet mitt en stund,litt sliten av å bo så tett på familie ,derfor vil jeg prøve dette. Og greit å bo rimeligst mulig og da tenkte at jeg like gjerne kunne investere i ordentlig utstyr fremfor å betale i dyre dommer for å leie en hytte.

Derfor glad for alle tips om camping

Anonymkode: fcafd...e92

Jeg anbefaler iallfall kuppeltelt uansett. Takhøyde er gull verdt når du skal oppholde deg i teltet en del og ikke bare sove der. 

Du finner en del telt her  (test fra 2014, men lett å google etter kuppeltelt)

Her er anbefalte liggeunderlag (bruk gjerne et skumunderlag under) 

Jeg har Exped downmat og er veldig fornøyd, varm, god og passe myk  å sove på, du kan også kjøpe chairkit som gjør om liggeunderlaget til en behagelig stol. Bruker et Bamse skumunderlag under som ekstra forsikring mot å punktere Exped-underlaget. Skumunderlaget er også supert å sitte på i teltet og ute ved bålet om kveldene. Jeg drar aldri på tur uten det, litt ekstra vekt, men savnet det veldig den ene turen jeg lot det ligge igjen hjemme. 

Dunsovepose er varmt og godt å sove i, men pass på å lufte den godt etter bruk for å unngå fukt i posen. 

Selv har jeg denne og den har holdt meg god og varm i iskald vind og -2 grader ute (høst) og jeg er en skikkelig frysepinne.

Jeg anbefaler ikke presenning som "tak" ute, kjøp en tarp istedet. Den er dyrere, men bråker ikke så sinnsykt i vind som en presenning gjør. 

Gode telt er dyre, men du kan finne flotte telt pent brukt på Finn.no. 

Anonymkode: 3063d...20a

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...