AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #21 Skrevet 25. august 2017 Tidligere huseier har selvfølgelig ingen rett til å selge dine møbler så her ville jeg gitt skriftlig beskjed til nåværende huseier om at skap osv er dine personlige eiendeler som du har kjøpt og betalt og at dersom tidligere huseier har sagt at de fulgte med er det han som har gjort en feil ikke du, og be han rette kravet mot tidligere huseier. Selvfølgelig skal du beholde skapet du selv har kjøpt. Anonymkode: 00951...585 15
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #22 Skrevet 25. august 2017 Du kan finne igjen din kvittering i butikken evt be om hjelp av banken til å bevise at du har betalt for varene med kortet ditt. Anonymkode: 70f98...853
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #23 Skrevet 25. august 2017 Her har nok huseier drit på draget og glemt å informere ny kjøper om at utleiedelen er umøblert. Det er ikke ditt problem ts og huseier er lite frekk som prøver å stjele møblene dine. For det er det han prøver å gjøre. Ta med deg møblene og flytt. Du kan jo også kontakte megler og forklare situasjonen. Kansje han /hun kan forklare ham hvordan reglene fungerer. Ekstra god sak har du visst du kan dokumentere for kvitteringer og at leiligheten leies umøblert i kontrakten. Anonymkode: 8b319...79b 9
Gjest Springfjær Skrevet 25. august 2017 #24 Skrevet 25. august 2017 Her har tidligere eier driti på draget. Pakk ned tingene dine og reis med god samvittighet. Ny eier har ingen sak, da får han ta det opp med forige eier. Forige eier kan ikke selge dine personlige ting, enkelt og greit. Ville sendt han en melding/ringt og bedt han om å ta kontakt med den nye eieren for å forklare.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #25 Skrevet 25. august 2017 Be han rette kravet mot tidligere eier for kompensasjon, siden det da er tidligere eier som har gjort en feil her. Respekterer han ikke det ber du han ryke og reise, sinne skal du ikke finne deg i. Ta med deg et par sterke kompiser som "vakt" dersom han prøver seg på noe. Et par slag i trynet får de fleste til å dempe seg om de angriper først. Anonymkode: 9be61...4f2 3
Gjest Stille leser Skrevet 25. august 2017 #26 Skrevet 25. august 2017 Du tar med deg tingene dine. Nye eieren høres nesten like gal ut som ene husverten jeg hadde før jeg kjøpte. Han mente jeg ikke kunne ta med meg sofaen min for "Han var sikker på han hadde satt en sofa der en gang". Heller tvilsomt, han eide over 10 bygårder med flere hundre leiligheter.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #27 Skrevet 25. august 2017 Jeg skal gå opp med kontrakten til han og vise han at det står at den er umøblert etterpå. Den tok jeg vare på her et sted.... Anonymkode: e9f54...029 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #28 Skrevet 25. august 2017 Hvis det var et gammelt ræl av et skap så skulle det fått stått her. Men dette er ganske dyrt ( etter min lommebok i alle fall) med speildører og skuffer og greier. Anonymkode: e9f54...029
Gjest Cocosa Skrevet 25. august 2017 #29 Skrevet 25. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal gå opp med kontrakten til han og vise han at det står at den er umøblert etterpå. Den tok jeg vare på her et sted.... Anonymkode: e9f54...029 Fint! La meg høre hvordan det går!
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #30 Skrevet 25. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Leiekontrakten selvfølgelig! Der står det også at leiligheten er umøblert ! Anonymkode: e9f54...029 Skap og skoskap regnes ikke som møbler spesifisert i leiekontrakt. Skal skal naturlig følge med boliger og ikke med leieboerne. Sett dere inn i lovverket ogvær snill og les hi før dere kommer med svar ut fra hva dere tror uten å vite hvordan lovene er på området. Anonymkode: 68de6...86e 1
Fjompen Skrevet 25. august 2017 #31 Skrevet 25. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skap og skoskap regnes ikke som møbler spesifisert i leiekontrakt. Skal skal naturlig følge med boliger og ikke med leieboerne. Sett dere inn i lovverket ogvær snill og les hi før dere kommer med svar ut fra hva dere tror uten å vite hvordan lovene er på området. Anonymkode: 68de6...86e Om leiligheten står utleid som "umøblert" så er den nettopp det, umøblert. Skap er et møbel, med mindre det er stedbygget. Et skap som kjøpes av leietager skal såklart følge med leietager når leietager flytter. Dette er så selvfølgelig at det overrasker meg at du forsøker å bedrevite annerledes. 16
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #32 Skrevet 25. august 2017 4 minutter siden, Fjompen skrev: Om leiligheten står utleid som "umøblert" så er den nettopp det, umøblert. Skap er et møbel, med mindre det er stedbygget. Et skap som kjøpes av leietager skal såklart følge med leietager når leietager flytter. Dette er så selvfølgelig at det overrasker meg at du forsøker å bedrevite annerledes. Les punkt 7 i inventarlisten, så ser du hva som skal følge bolig ved salg se her: http://www.nef.no/forbruker/hva-folger-med-boligen-nar-du-selger-den/ Anonymkode: 68de6...86e
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #33 Skrevet 25. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Les punkt 7 i inventarlisten, så ser du hva som skal følge bolig ved salg se her: http://www.nef.no/forbruker/hva-folger-med-boligen-nar-du-selger-den/ Anonymkode: 68de6...86e Spiller ingen rolle, så lenge mødbler står i utleiedel som står som umøblert i kontrakt, og er innkjøpt av leietager ig ikke utleier. Men du vet nok bedre ennen advokat du Anonymkode: 3c115...7e8 14
Fjompen Skrevet 25. august 2017 #34 Skrevet 25. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Les punkt 7 i inventarlisten, så ser du hva som skal følge bolig ved salg se her: http://www.nef.no/forbruker/hva-folger-med-boligen-nar-du-selger-den/ Anonymkode: 68de6...86e Jeg tenker du er samme type person som krever å få kjøpe epler til samme pris som bananene på tilbud fordi begge deler er "frukt", all den tid du forsøker å argumentere med inventarlister for salg når vi diskuterer leietagers eiendeler..... Som det er nevnt flere ganger, det er høyst sannsynlig at nåværende utleier har krav på dekning av kjøp av nytt skap, men det kravet må i så fall rettes mot tidligere utleier/selger. Selger kan helt soleklart ikke disponere over leietagers møbler og eiendeler. 10
Gjest Springfjær Skrevet 25. august 2017 #35 Skrevet 25. august 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Les punkt 7 i inventarlisten, så ser du hva som skal følge bolig ved salg se her: http://www.nef.no/forbruker/hva-folger-med-boligen-nar-du-selger-den/ Anonymkode: 68de6...86e Men møbler en leietager kjøper selv skal da vitterlig ikke stå igjen når vedkommende flytter. dette er ting Ts har kjøpt selv.
tirben Skrevet 25. august 2017 #36 Skrevet 25. august 2017 Bare ta med deg alt ditt. Du har ikke solgt noen leilighet. Kjøper må gå til selger for å få erstatning for dette. Du har ingenting med hva de to avtalte seg i mellom. Dine møbler er dine! 4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #37 Skrevet 25. august 2017 Dersom det var slik at leietakere måtte sette igjen egenkjøpte møbler i en leid, umøblert boenhet ville ingen ha leid umøblerte boenheter. Fatter ikke hvordan noen kan prøve å argumentere for at dette er i tråd med loven. Anonymkode: 46ea0...c16 8
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #38 Skrevet 25. august 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spiller ingen rolle, så lenge mødbler står i utleiedel som står som umøblert i kontrakt, og er innkjøpt av leietager ig ikke utleier. Men du vet nok bedre ennen advokat du Anonymkode: 3c115...7e8 Jeg uttaler meg på selgers vegne. Tidligere i tråden har jeg vist til at ts må kunne sannsynliggjøre at hun er eier av skapene, enten med kvittering eller ved å få en uttalelse fra tidligere selger. Kan ikke ts det, så er det vanlige regler som gjelder, med forbehold om at selger av boligen har listet opp at skapene i utleiedelen ikke følger med i handelen. Dette kan ts lett undersøke ved å få prospektet fra megler. Å hevde å være advokat uten en gang å kunne henvise til hvilken lovhjemmel ts skal støtte seg til når hun tar skapene med seg hjelper ts lite. Anonymkode: 68de6...86e
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #39 Skrevet 25. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg uttaler meg på selgers vegne. Tidligere i tråden har jeg vist til at ts må kunne sannsynliggjøre at hun er eier av skapene, enten med kvittering eller ved å få en uttalelse fra tidligere selger. Kan ikke ts det, så er det vanlige regler som gjelder, med forbehold om at selger av boligen har listet opp at skapene i utleiedelen ikke følger med i handelen. Dette kan ts lett undersøke ved å få prospektet fra megler. Å hevde å være advokat uten en gang å kunne henvise til hvilken lovhjemmel ts skal støtte seg til når hun tar skapene med seg hjelper ts lite. Anonymkode: 68de6...86e Nei, bevisbyrden ligger ikke på leietaker. Anonymkode: 46ea0...c16 16
Gjest Coolaid Skrevet 25. august 2017 #40 Skrevet 25. august 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Flyttet inn i en leilighet for 2 år siden. I oktober i fjord ble huset solgt og nye eiere har flyttet inn. Jeg har fått ny jobb og vidriver nå å flytter ut. Dreiv å tok ned garderobeskapet vårt og så kom huseier og lurte på hvorfor vi pakket ned garderobeskapet for det tilhørte han. I tillegg mete han at skoskapet i gangen er hans. Han hadde fått beskjed om da han kjøpte huset at garderobeskap og ting som er festet til veggen tilhører huset. Han ble sint og sa han krevde at dette er han sitt. Og at han krever i så fall penger for det om jeg tar det med meg. Jeg vet om en slik regel, men den gjelder da for helvete ikke i en utleieleilighet som var umøblert da vi kom hit? Garderobeskapet kjøpte vi nytt til over 7000 kr. Hva gjør jeg nå ? Og hvor langt kommer han med dette? Anonymkode: e9f54...029 Dette kan han bare drite langt i. Og i leiekontrakten din står det vel ikke noe annet enn at leiligheten er umøblert. Meld deg inn i leieboerforeningen om du skal leie ny bolig. Det bør alle som leier gjøre, da har man et støtteapparat. Han kommer sikkert til å holde igjen depositum, men det er ok, han får ingenting ut der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå