Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flyttet inn i en leilighet for 2 år siden. I oktober i fjord ble huset solgt og nye eiere har flyttet inn. Jeg har fått ny jobb og vidriver nå å flytter ut. 

Dreiv å tok ned garderobeskapet vårt og så kom huseier og lurte på hvorfor vi pakket ned garderobeskapet for det tilhørte han. I tillegg mete han at skoskapet i gangen er hans. Han hadde fått beskjed om da han kjøpte huset at garderobeskap og ting som er festet til veggen tilhører huset. Han ble sint og sa han krevde at dette er han sitt. Og at han krever i så fall penger for det om jeg tar det med meg. 

Jeg vet om en slik regel, men den gjelder da for helvete ikke i en utleieleilighet som var umøblert da vi kom hit? Garderobeskapet kjøpte vi nytt til over 7000 kr.

Hva gjør jeg nå ? Og hvor langt kommer han med dette? 

Anonymkode: e9f54...029

Skrevet

Vet ikke helt reglene, men for meg virker det logisk slik du tenker. Om huseier likevel solgte "med forbehold om at møbler i utleiedel var inkl", så burde huseier opplyst deg og spurt deg om dette og betalt deg for disse møblene. 

Finnes det ikke en forening for de som leier? Ring de og hør!

• Liker 5
Gjest førstedamen
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Flyttet inn i en leilighet for 2 år siden. I oktober i fjord ble huset solgt og nye eiere har flyttet inn. Jeg har fått ny jobb og vidriver nå å flytter ut. 

Dreiv å tok ned garderobeskapet vårt og så kom huseier og lurte på hvorfor vi pakket ned garderobeskapet for det tilhørte han. I tillegg mete han at skoskapet i gangen er hans. Han hadde fått beskjed om da han kjøpte huset at garderobeskap og ting som er festet til veggen tilhører huset. Han ble sint og sa han krevde at dette er han sitt. Og at han krever i så fall penger for det om jeg tar det med meg. 

Jeg vet om en slik regel, men den gjelder da for helvete ikke i en utleieleilighet som var umøblert da vi kom hit? Garderobeskapet kjøpte vi nytt til over 7000 kr.

Hva gjør jeg nå ? Og hvor langt kommer han med dette? 

Om tingene sto i leiligheten før du flyttet inn er de huseier sine. Har du kjøpt og montert det er det ditt. Merkelig huseier må jeg si. 

Skrevet

Huseier prøver seg bare på noe skit. Le vedkommende opp i trynet og ta med deg møblene dine.

Skrevet
Akkurat nå, førstedamen skrev:

Om tingene sto i leiligheten før du flyttet inn er de huseier sine. Har du kjøpt og montert det er det ditt. Merkelig huseier må jeg si. 

Akkurat nå, happiest skrev:

Vet ikke helt reglene, men for meg virker det logisk slik du tenker. Om huseier likevel solgte "med forbehold om at møbler i utleiedel var inkl", så burde huseier opplyst deg og spurt deg om dette og betalt deg for disse møblene. 

Leiligheten var helt tom da vi flyttet inn så alle møbler er våre. 

Skrevet

Dersom selger ikke har spesifisert i salgsprospektet at fastmonterte ting, innkludert skap, ikke følger med i handelen, så har ny eier kjøpt hus/boligen med skap og lamper. Sånn er regelen. 

Her er det selger du må gå mot, dersom du ikke har kvitteringer eller kontoutskrifter på at du har kjøpt og betalt det som naturlig skal følge med boligen ved salg. 

Anonymkode: 68de6...86e

• Liker 7
Skrevet

Herregud. Om du selv har kjøpt disse møblene, så er det ikke relevant hva huseier har fått fortalt.

Drit i hva han sier. Ta med deg møblene dine! Hva ska han liksom gjøre? :P

Kanskje du evt. kan ta kontakt med megleren som solgte huset?

• Liker 15
Skrevet (endret)

Da har huseier gått på en blemme. Du får be ny eier om å kontakte gammel eier. Det er ikke ditt problem. Selvfølgelig greit om du kan dokumentere kjøp med kvitteringer eller bankutskrift. Tidligere huseier kan selvfølgelig ikke selge ditt inventar. 

Ta kontakt med megler og se hva som stod i prospektet. Har tidligere eier ikke spesifisert at utleiedel var tom  så har han gjort en tabbe.

Endret av pressplay
  • Liker 7
Gjest førstedamen
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da er møblene dine!

Skrevet

Ting som er festet til veggen, (med unntak av f.eks bokhyller som ofte er festet med en sikkerhetsanordning i toppen) må stå igjen, og er huseiers eiendom.

Om nåværende huseier mener seg utsatt for et tap når du tar med skapet er tidligere huseier rett person for ny huseier å rette kravet mot. Du er leietager, og tidligere huseier kan ikke disponere over dine ting. 

Anbefaler å melde deg inn i leietagerforeningen. 

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, happiest skrev:

Skal man ha råd og veiledning fra ulike interesseforerninger så krever dette medlemskap. Ingen sitter og rådgir gratis over telefon før medlemskontigenten er betalt. 

Anonymkode: 68de6...86e

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere har ikke tilfeldigvis dokumentasjon på dette, f.eks kvittering? 

Skrevet
2 minutter siden, happiest skrev:

Leiekontrakten pleier å spesifisere om leiligheten er møblert eller umøblert. 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, happiest skrev:

Jeg har nok kasta kvittering, men har en melding med tidligere eier av huset der jeg har spurt om skapet som stor der tilhørte leiligheten eller ikke. ( med tanke på om vi måtte ha eget eller ikke) Der huseier svarte at det er tidligere leietaker sitt. 

I kaoset her er det ikke lett å finne igjen kvitteringer nå, men nesten sikker på at vi kastet den. Ikke noe er festet til veggen. Og det kan da ikke gjelde utleieenheten den regelen der? Faen altså! Siste jeg trenger i alt kaoset. 

Skrevet

Møblene er dine😃

Anonymkode: 7a4fd...5a8

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har nok kasta kvittering, men har en melding med tidligere eier av huset der jeg har spurt om skapet som stor der tilhørte leiligheten eller ikke. ( med tanke på om vi måtte ha eget eller ikke) Der huseier svarte at det er tidligere leietaker sitt. 

I kaoset her er det ikke lett å finne igjen kvitteringer nå, men nesten sikker på at vi kastet den. Ikke noe er festet til veggen. Og det kan da ikke gjelde utleieenheten den regelen der? Faen altså! Siste jeg trenger i alt kaoset. 

Kvitteringer kan du be butikken om. De har det på dataen.

Anonymkode: 64319...bbf

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, Fjompen skrev:

Leiekontrakten pleier å spesifisere om leiligheten er møblert eller umøblert. 

Leiekontrakten selvfølgelig! Der står det også at leiligheten er umøblert ! 

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Leiekontrakten selvfølgelig! Der står det også at leiligheten er umøblert ! 

Da er det bare å pakke med seg skapet. 

• Liker 7
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Dine møbler, det er jo du som har kjøpt og betalt de. 

Skrevet

Denne regelen ham huseieren sikter til gjelder kun for salg av bolig og ikke leie .dvs dersom du eide boligen og solgte den skal slike fastmonterte møbler som gardinstenger og garderobeskap følge med dersom ikke annet er avtalt.  Du leier og har kjøpt disse møblene og de er selvsagt dine til odel og eie. Be huseier ryke og reise, ta med deg møblene dine og flytt. Han har ingen sak her. 

Anonymkode: 8b319...79b

• Liker 15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...