Gå til innhold

Redusere bidrag ved midlertidig redusert inntekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har det seg slik at jeg skal bytte jobb. Jobbene betaler det samme, men den første måneden får jeg kun halv lønn, siden jeg får 2 uker "fri" før jeg begynner i den nye jobben. Samme måneden har jeg også et mye høyere samvær (20 dager vs normalt 10) pga ferie og at jeg har mulighet til mer samvær.  Legger til at jeg bytter jobb for at det skal bli lettere for begge foreldre i forhold til samvær og å følge opp barna.

Vi har privat avtale, men bruker bidragsveilederen til å regne ut beløpet.

Hva blir mest rettferdig for begge parter med tanke på bidrag den aktuelle måneden?

1. Betale bidrag som før ihht avtalen? 

2. Justere forventet total årslønn og regne ut bidrag på nytt? 

3. Regne ut denne måneden for seg selv med aktuell inntekt og samvær (Kan ikke putte inn mer enn 50% samvær i kalkulatoren)?

Alternativ 1 og 2 gjør dette til en svært tung måned for meg da bidrag vil utgjøre rundt 30% av netto.  Samtidig vil alternativ 3 ikke slå bra ut for bidragsmottaker.

Anonymkode: a9ade...5d0

Skrevet

Nei, for dette er selvvalgt. Bidrag regnes uansett over en lengre periode. Så du får ha det litt trangt. 

Anonymkode: a878c...672

Skrevet

Dvs, du skal følge punkt 1.

Anonymkode: a878c...672

Skrevet

Så lenge du frivillig går ned i lønn, så har det faktisk ikke noe å si på bidraget.

Bidrag regner ut etter innteksEVNE, ikke nødvendigvis den faktiske inntekten.

Pkt 1 blir det rette i denne sammenhengen.

Bidraget og samværsfradrag blir regnet som et gjennomsnitt gjennom hele året, ikke kun en måned.

Dersom det blir endring i samvær på sikt, kan du se om muligheten til å sende på bidraget.

Anonymkode: abb08...bcb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...