Gå til innhold

Å ta fysikk 1 som privatist uten å ha tilgang til praktiske øvelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg prøver å samle nok poeng til å komme inn på studiet jeg ønsker meg. Jeg valgte i min ungdom dessverre å gå på musikklinja og fikk noen dårlige karakterer. Disse ser jeg det helt tapt å forbedre. Derfor skal jeg bytte ut dem med mattefag og noen andre fag som gir realfagspoeng. Jeg ser på fysikk. 

Det jeg merker meg her er at det er muntlig-praktisk eksamen. Jeg har snakket med den lokale videregående skolen og de har ikke kapasitet til å ta meg inn som hospitant i fysikktimene, jeg er langt fra kursene ulike nettsteder gjør, og jeg synes også det er dyrt med ca. 10 000 for noen øvelser. 

Det jeg lurer på er om det er mulig å gjøre det bra (6-er) i fysikk uten å ha vært igjennom disse praktiske øvelsene før eksamen? 

Setter veldig pris på svar! 

Anonymkode: aca6f...b66

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja, det er mulig. Forsøkene som blir gjort er meget enkle og det finnes mange youtubevideoer som beskriver slike forsøk bedre enn hvordan jeg opplevde disse forsøkene på skolen.

Finnes også mange fine internettsider der du kan få illustrert mange forsøk ved hjelp av bilder og modeller.

Anonymkode: ded13...1d6

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja, det er mulig. Forsøkene som blir gjort er meget enkle og det finnes mange youtubevideoer som beskriver slike forsøk bedre enn hvordan jeg opplevde disse forsøkene på skolen.

Finnes også mange fine internettsider der du kan få illustrert mange forsøk ved hjelp av bilder og modeller.

Tusen takk for svar! 

Jeg følte meg litt lettet av å lese dette. 

Måtte du gjennomføre forsøk på eksamen, eller var det kun å forklare det forsøket som de presenterte? 

Nå har jeg ikke fått tak i læreboken enda, siden jeg fremdeles vurderer hva jeg skal gjøre her, men er alle forsøkene nevnt i læreboken slik at det vil være enkelt å søke seg frem til aktuelle forsøk på internett? 

Tok du fysikk 2 også? 

Jeg ønsker å ta fysikk 1 og 2 fordi det er nok det som gir flest poeng, men jeg vil liksom ikke sette meg selv opp til å feile heller. Er 3 måneder alt for lite til å lære alt stoffet til fysikk 1? 

Beklager, ble mange spørsmål til deg nå!

TS

Anonymkode: aca6f...b66

Skrevet

Jeg har bare fysikk1 frå vgs. Dette er nå over 10 år siden og jeg husker dessverre ikke alle detaljer rundt eksamen.

Hvis du jobber med fysikk hver dag i 3 mnd er jeg sikker på at det vil gå bra, fysikk og matte er modningsfag som krever at du sitter mange timer.

Har gått videre til ingeniørutdanning og føler meg meget trygg på min fysikk men kan desverre ikke svare på hvordan din opplevelse med faget blir og om 3mnd er nok. 

Skrevet

Hvor vanskelig er dette faget for en som ikke har noen forkunnskaper? Da jeg gikk på skolen handlet naturfaget kun om dyr og planter, men synes fysikk høres interessant ut. 

Anonymkode: e4db7...91d

Skrevet

Det er litt vanskelig å svare på hvor vanskelig det er for deg. For mange er det lett, for andre er det umulig og for de fleste noe midt i mellom. Om du er motivert og jobber med faget, så tror jeg det går an å få 5 eller 6 på en eksamen om 3 måneder. Det som da blir viktig er å lære seg matematikken som er viktig for fysikk 1, øve på eksamensoppgaver, og jobbe med det om ikke hver dag så minst 4-5 dager i uka.

Jeg ville ikke bekymret meg for muntlig-praktisk, da du kan se hvordan dette foregår på youtube osv, men jeg ville brukt litt tid på å se på tidligere eksamensforsøk, slik at du får en ide om hva du skal gjøre. Sensorene er som oftest veldig greie, om du kan pensum og vet hvordan det fungerer i teorien, får du ikke mye trekk om du må ha litt hjelp til å bruke utstyr du aldri har håndtert før.

Anbefaler deg å kjøpe en brukt fysikk bok eller låne en på biblioteket, da kan du se på oppgavene etter hvert kapitell og tenke over hvor mye du synes virker vanskelig. Om du ser f.eks på de enkle oppgavene og tenker "om jeg hadde riktig formel greier jeg å løse denne", så går det nok fint med litt jobb :) 

Anonymkode: 5334f...b2b

Skrevet

Jeg tror det kan være vanskelig å klare en 6er på tre måneder om du ikke har kjennskap til faget fra før. Muntlig eksamen er nok noe lettere enn skriftlig, men samtidig skinner det så veldig lett igjennom om forståelsen kun er overfladisk. 

Det er ikke veldig vanskelig matematikk, mest formler. Så du bør øve på regne oppgaver, trene på å sette inn i formler,snu om på formlene og kombinere dem. 

Bruk enhetene, og lær deg å kombinere dem, det gir ofte et hint om hvilke formler som skal brukes. 

Jobb sammen med noen, og forklar hverandre fagstoffet. Ha fokus på hvordan ulike deler av pensum henger sammen 

Sjekk med andre videregående skoler om det er mulig å få utført noen av forsøkene. Tenk igjennom ikke bare hvordan et forsøk skal utføres, men kan det forbedres? 

En toppkarakter krever at man ikke bare kan gjengi fagstoffet, men også anvende det i nye situasjoner. 

Lykke til. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...