Gå til innhold

Tilbake til arbeid etter langvarig sykdom med høyere utdanning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg trenger råd om hvordan jeg skal gå frem for å få en fot innenfor arbeidslivet igjen. Jeg er i starten  av 40 årene, og har en litt  brokete fortid mtp arbeid og utdanning bak meg. Jeg fikk barn tidlig , og har vært kronisk syk siden starten av 20 årene. Jeg har stort sett vært i jobb/utdanning hele tiden, men har nå vært for syk til å jobbe det siste halvannet året.

Jeg har høyere utdanning, som jeg fullførete for fem år siden, etter dette jobbet jeg 3,5 år i et stort selskap. Jeg har svært gode referanser fra denne jobben. Jeg sluttet pga nedbemanninger og sykdom, og har ikke kommet i jobb igjen siden da. Jeg har jo heller ikke veldig lang erfaring iforhold til alderen min siden jeg ok utdanning såpass sent i livet.

Jeg er nå ferdig med en lengre utrednng tilknyttet min sykdom, og skal starte i behandling.  Jeg ønsker veldig gjerne å kombinere behandling med arbeid, da i en form for arbeidpraksis, rundt 50 % stilling. Jeg føler meg verken frisk nok eller trygg nok til å ta ordinært arbeid enda.

Spm er hvordan jeg skal gå frem, det vil jo bli en praksis som NAV betaler for (jeg beholder aap) og får ikke lønn fra arbeidsgiver. Likevel vil jo arbeidsgiver måtte bruke noe ressurser på opplæring, vanlig utstyr som pc, kontorplass osv. Jeg synes det er vanskelig å vite hvordan jeg skal gå frem, skal jeg bare ringe og spørre? Hva skal jeg si? Jeg både er, og føler meg oppegende, jeg har en lang og "respektert" utdannelse og gode referanser, men jeg er redd eventuelle arbeidsgivere vil avfeie meg som "sosialt kasus" dersom jeg bare ringer og spør om praksis betalt av NAV. Det er mulig det er mine egne fordommer som slår tilbake, men i det miljøet jeg jobbet, og ønsker å jobbe var det ikke rom for mennesker som ikke kunne yte 120%.

Jeg tenker i første omgang å forsøke å få en plass innen det offentlige, ser for meg at det offentlige har en litt annen holdning enn det private næringslivet.

Jeg har desverre ingen bekjente eller nettverk som kan hjelpe meg å komme i kontakt med en aktuell arbeidgiver. 

Er det noen som har noen råd om hva jeg skal si og ikke si? Eventuelt har vært gjennom samme prosess selv, eller er i den posisjonen at dere får slike forespørsler? Hvordan er det isåfall lurt å legge frem "saken"?

il legge til at jeg har diskutert dette med NAV, og de kan forsøke å hjelpe, men at det er større sjangse for å lykes dersom jeg skaffer praksis selv. Dette er også noe jeg ønsker for min egen del.

Anonymkode: 7e52c...8e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

" jeg er redd eventuelle arbeidsgivere vil avfeie meg som "sosialt kasus" dersom jeg bare ringer og spør om praksis betalt av NAV. "

Også min erfaring. Dessverre!

Anonymkode: cd5f3...228

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...