Gå til innhold

Når på året planter man om inneplantene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis det er det det heter, da. Altså at man gir dem ny jord. 

Pluss, setter man dem tilbake i de plastpottene de kom i fra butikken? Bruker såklart potteskjulere i tillegg. 

Anonymkode: 9eac3...858

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme tid som uteplante vil jeg tro? Har man plantelys så kan man sikkert gjøre det året rundt. 

• Liker 1
Skrevet

Inneplanter kan du plante om når du vil. Jeg planter dem bare om når de har vokst ut av potta. 

Anonymkode: a795e...419

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Pluss, setter man dem tilbake i de plastpottene de kom i fra butikken? Bruker såklart potteskjulere i tillegg. 

Når man potter om en plante, er det normalt at den også har behov for å komme over i en større potte og få bre røttene sine litt mer ut, sammen med den nye jorda.

Noen planter trenger å pottes om en gang i året, andre sjeldnere. Som kaktuser f.eks. De liker å ha det trangt og kummerlig. Men de fleste andre grønne vekster trenger større potte nå og da. Kanskje ikke hvert år, men det ser man an når potten tas av. Sprenger røttene omtrent potta og det er mer røtter enn jord der, er det på høy tid med ny og større potte og mere jord.

Veldig store potteplanter, som f.eks. står i store leirkrukker på gulvet, er verre å potte om. Da graver man gjerne bare ut topplaget med gammel jord i potta, og legger oppi ny.

Anonymkode: ad876...511

• Liker 2
Skrevet

Man potter om når vekstsesongen begynner. Det vil si om våren.

Anonymkode: ad876...511

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Betyr dette at dere kaster de plastpottene de kommer i, og heller planter rett i potteskjuleren? Blir det ikke vanskelig å unngå drukning da? 

Ts 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Betyr dette at dere kaster de plastpottene de kommer i, og heller planter rett i potteskjuleren?
Blir det ikke vanskelig å unngå drukning da? Ts Anonymkode: 9eac3...858

Planter skal ikke plantes rett i en potteskjuler. De må ha en potte med huller i bunnen så overflødig vann kan renne ut...og så må potteskjuleren holdes øye med så det vannet kan tømmes ut. Drukning er uønsket uansett hva man kaller potta. ;) 

Jeg potter om i en str. større enn kjøpepotta. Unntaket er blomster som bare varer "litt". Sparer noen av pottene som de kommer i for å ha til stiklinger etc. senere. I år har jeg ikke pottet om min middels store grønne plante slik som jeg pleier sånn annenhvert år...og den har heller ikke kommet med sine vanlige tyve cm forlengelse på grenene. På den måten forteller planten meg at den egentlig ikke har plass nok til å gro i, men jeg utsatte det bevisst for planten blir større enn jeg har plass til. På tide å lage en ny liten plante i Hoppeheimen.

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar. 

Det var lurt å spare på de man bytter ut. Regner med man får kjøpt i butikk også da, for de største plantene her har ingenting større å flytte over i. De minste kan jo arve av de største. Phew. For et prosjekt, egentlig. 

Hvilken jord går man for? 

Ts

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøper min jord på plantasjen stort sett. I tillegg kan man kjøpe litt lecakuler å ha i bunnen av pottene (under jorda) så de ikke står i vann. Da kan en strømpebukse brukes å ha dem i, så faller de ikke ut gjennom hullene i bunnen. 

• Liker 4
Skrevet

Glimrende! Takk! 

Skrevet

Bare hyggelig - spør om du skulle lure på noe. :)  

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

På våren når det lysner mer trenger pottepkanter ny og næringsrik jord. Du bytter fra en mindre plastpotte med hull i til en litt større så røttene får litt mer plass til å voksen og gro.

Potter du om når sommeren er på hell, eller høst og viterstid når plantene på grunn av lyset går inn i hviletid, så forvirrer du plantene. Se på naturen ute og lær av busker og trær. 

Anonymkode: 8cd33...ceb

Skrevet
5 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Jeg kjøper min jord på plantasjen stort sett. I tillegg kan man kjøpe litt lecakuler å ha i bunnen av pottene (under jorda) så de ikke står i vann. Da kan en strømpebukse brukes å ha dem i, så faller de ikke ut gjennom hullene i bunnen. 

Nei, noe, nei, ikke strømpebukser eller andre tekstiler i kombinasjon med jord og vann. Da gror muggsoppen i strømpebuksene og lager luftproblemer i all luften vi skal puste i inne i stuer og andre rom. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, noe, nei, ikke strømpebukser eller andre tekstiler i kombinasjon med jord og vann. Da gror muggsoppen i strømpebuksene og lager luftproblemer i all luften vi skal puste i inne i stuer og andre rom. 

Hmm...i mine pottepanter funker det fint. Ikke noen problemer av noe slag der. :) 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Hoppetaujenta skrev:

Hmm...i mine pottepanter funker det fint. Ikke noen problemer av noe slag der. :) 

Det vet du neppe, fordi du ikke alltid kan se muggsopp med det blotte øye. Hadde du lagt potteplantenes strømpepukser under mikroskopets linse, så hadde du fått sjokk. 

Skrevet

:laugh: Så pirkete er jeg ikke. Jeg bygger min uttalelse på erfaring. Det har gått helt greit i all min voksne levetid, så da er det nok ikke den helt store katastrofen å fortsette med det og ja, til og med anbefale det til andre, men det er jo en helt valgfri ting å gjøre for alle. Ts får velge selv. 

• Liker 3
Skrevet
På 25.8.2017 den 11.33, AnonymBruker skrev:

Det vet du neppe, fordi du ikke alltid kan se muggsopp med det blotte øye. Hadde du lagt potteplantenes strømpepukser under mikroskopets linse, så hadde du fått sjokk. 

?

Anonymkode: e5b5e...11d

Skrevet
På 25.8.2017 den 11.24, AnonymBruker skrev:

Kan man i steden bruke plastnetting (slik som clementiner og nøtter er pakket i)?

Skrevet
På 25.8.2017 den 11.17, Hoppetaujenta skrev:

Slike? :jepp:

Str%C3%B8mpebukser-blomster-gule.jpg

• Liker 1
Gjest Coolaid
Skrevet

Mitt inntrykk er at plantene som blir solgt på hagesentrene har akkurat stor nok potte der og da. Det går ikke lang tid før planten trenger mer plass. 

På 25.8.2017 den 10.55, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Betyr dette at dere kaster de plastpottene de kommer i, og heller planter rett i potteskjuleren? Blir det ikke vanskelig å unngå drukning da? 

Ts 

Kaster aldri, den kan nemlig brukes til å nye planter man sår selv. Planter aldri rett i potteskjuleren innendørs fordi, som du sier, drukning og vann - man kan borre hull selv om man har fat under - da går det greit. Du kan plante rett ned i potten dersom du feks har sånne bruke leirpotter som står på et fat, de er ypperlig. De er også flott å male slik at du får akkurat den fargen du selv ønsker.... :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...