AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #1 Skrevet 24. august 2017 Handlet noen få varer på en dagligvarehandel i dag, vanlige varer som kjøttdeig, bær, frukt, noe pasta, litt godterier.. og når jeg skal betale så sier kassadamen "det blir 2140 kroner". Jeg stoppet bare helt opp og så på henne, hun virket ikke som om hun mente noe var rart. Så jeg sa til henne at dette hørtes jp veldig, veldig dyrt ut?? Hun lette lenge før hun oppdaget at hun hadde trykket inn plu koden på bærene i stede for prislappen! Og dette er en oppegående dame, handler der hele tiden, men nå skal jeg alltid be om kvitering. Anonymkode: 9c17b...909
Lollipop1 Skrevet 24. august 2017 #2 Skrevet 24. august 2017 (endret) Nå er det en sjelden gang jeg har gjort dette. Men merker det alltid når jeg sier summen høyt. Men selvfølgelig noen ganger er man i sin helt egen verden. Sitter du der lenge nok så går ting bare på automatikk. Er selvfølgelig ikke meningen av den ansatte :-) Endret 24. august 2017 av Lollipop1 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #3 Skrevet 24. august 2017 Vet du hva? Man soner faktisk mye ut i kassa. Du blir som en robot. Eks. Da jeg jobbet i kassa kunne det skje at jeg la til side skillepinnen og bare fortsatte og scanne varene til neste kunde. Man blir helt borte av og til. Anonymkode: 0ab1a...9c9 17 1
tussi84 Skrevet 25. august 2017 #4 Skrevet 25. august 2017 Har jobbet i mat butikk og det er ikke alltid jeg la merke til at jeg hadde slått feil før totalsummen var ferdig. Som regel var det hvis jeg skulle taste manuelle priser. Si at en vare ikke gikk inn, da måtte jeg slå feks 29,90 og så trykke på Vare tast.. av og til kom ikke komma med så det ble 2990 kr isteden. Eller så hendte det at man tastet feil plu koder. Men det er jo bare å korrigere vekk.. Stort sett fikk jeg med meg feilen med engang men ikke alltid. Mange varer går gjennom en kasse i løpet av dagen og det går til slutt mye på autopilot. Det er mennesker som sitter i kassa så lov å gjøre feil bare det blir rettet opp før kunden betaler. 5
TMB Skrevet 25. august 2017 #5 Skrevet 25. august 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Handlet noen få varer på en dagligvarehandel i dag, vanlige varer som kjøttdeig, bær, frukt, noe pasta, litt godterier.. og når jeg skal betale så sier kassadamen "det blir 2140 kroner". Jeg stoppet bare helt opp og så på henne, hun virket ikke som om hun mente noe var rart. Så jeg sa til henne at dette hørtes jp veldig, veldig dyrt ut?? Hun lette lenge før hun oppdaget at hun hadde trykket inn plu koden på bærene i stede for prislappen! Og dette er en oppegående dame, handler der hele tiden, men nå skal jeg alltid be om kvitering. Anonymkode: 9c17b...909 Har du aldri gjort feil i jobben din? Mennesker gjør feil en gang iblant 6 1
Timsy Skrevet 25. august 2017 #6 Skrevet 25. august 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Handlet noen få varer på en dagligvarehandel i dag, vanlige varer som kjøttdeig, bær, frukt, noe pasta, litt godterier.. og når jeg skal betale så sier kassadamen "det blir 2140 kroner". Jeg stoppet bare helt opp og så på henne, hun virket ikke som om hun mente noe var rart. Så jeg sa til henne at dette hørtes jp veldig, veldig dyrt ut?? Hun lette lenge før hun oppdaget at hun hadde trykket inn plu koden på bærene i stede for prislappen! Og dette er en oppegående dame, handler der hele tiden, men nå skal jeg alltid be om kvitering. Anonymkode: 9c17b...909 Jeg ber ALLTID om kvittering, og jeg sjekker den kjapt med en gang. Kjøper jeg kjøttvarer og andre varer som det kan være feil med sparer jeg alltid kvitteringen til varen er åpnet. Jeg irriterer meg grønn på butikker som ikke spør om jeg vil ha kvittering. Såklart skal jeg ha kvittering! Hvordan skal jeg ellers være sikker på at det er riktig beløp? En handlevogn på 1000kr er det ikke bare å oppdage om en vare er slått inn 2 ganger eller andre feil. Kvitteringen er nettop det, min kvittering. Så kaster jeg den gjerne før jeg forlater butikken, men jeg forbeholder meg retten til å selv sjekke at alt er ok. 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #7 Skrevet 25. august 2017 Jeg jobbet i kassen i en dagligvare som student, og jeg må innrømme at jeg sonet ut av og til. Var alltid hyggelig og smilende, men falt noen ganger inn en flow-rytme hvor alt gikk mekanisk. Syns det var et deilig avbrekk fra hyperkonsentrasjonen på lesesalen. Anonymkode: a10d4...652 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #8 Skrevet 25. august 2017 7 timer siden, Timsy skrev: Jeg ber ALLTID om kvittering, og jeg sjekker den kjapt med en gang. Kjøper jeg kjøttvarer og andre varer som det kan være feil med sparer jeg alltid kvitteringen til varen er åpnet. Jeg irriterer meg grønn på butikker som ikke spør om jeg vil ha kvittering. Såklart skal jeg ha kvittering! Hvordan skal jeg ellers være sikker på at det er riktig beløp? En handlevogn på 1000kr er det ikke bare å oppdage om en vare er slått inn 2 ganger eller andre feil. Kvitteringen er nettop det, min kvittering. Så kaster jeg den gjerne før jeg forlater butikken, men jeg forbeholder meg retten til å selv sjekke at alt er ok. Vi ser dette og tolker det som at dere ikke tror vi kan gjøre jobben vår. Direkte smålig. Gå ut og sjekk den i bilen. Anonymkode: b7869...10f 8
The Kitten Skrevet 25. august 2017 #9 Skrevet 25. august 2017 Jeg har gjort samme feil som henne, men oppdagt det underveis. Jeg ser ikke på summen for hver vare, men hvis kunden handler mye følger jeg med underveis. Men tro meg det er fort gjort å gjøre feil når man sitter i kassen. 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #10 Skrevet 26. august 2017 Minner meg om en episode jeg var vitne til. Mannen foran meg i køen skulle betale, men betalingen gikk ikke igjennom. Måtte gjøre han oppmerksom på at totalsummen muligens inneholdt en 0 for mye. Det stod tydelig og klart på skjermen vendt mot kunden, men verken mannen i kassa eller kunden la merke til at det stod 15 000 kr å betale istedenfor 1500 kr Anonymkode: b973c...730 4 1
Timsy Skrevet 26. august 2017 #11 Skrevet 26. august 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi ser dette og tolker det som at dere ikke tror vi kan gjøre jobben vår. Direkte smålig. Gå ut og sjekk den i bilen. Anonymkode: b7869...10f Når dere scanner 15.000 varer iløpet av en arbeidsdag så sier det seg selv at det oppstår feil fra tid til annen. Jeg foretrekker å sjekke mens varene fortsatt ligger klar til pakking. Hvis jeg handler en vogn til 1500kr, hvordan skal jeg da kunne bevise at dere har slått inn en vare to ganger, men jeg har kjøpt kun en? Pakker jeg varene, forlater butikken og oppdager det hjemne eller i bilen blir det påstand mot påstand. Hvem blir da trodd, en kunde dere ikke kjenner? Og jeg er ikke interessert i å betale for en vare jeg ikke har fått, kun fordi kassadama ikke klarte å slå inn riktig antall, av prinsipp. Maten er dyr nok som den er. Jeg dør ikke av å betale for en xtra pakke vaskepulver, men jeg forbeholder meg retten til selv å bestemme hva mine penger skal brukes til. Den 50-lappen kunne heller blitt gitt til et veldedig formål. Den skal ikke i lomma til Reitan eller Coop som sitter godt i det fra før. Jeg gir i grunn beng i hva dere i kassa tenker. Det er jobben deres å sørge for at alt blir riktig. Men jeg som kunde forbeholder meg retten til å korrigere dere de gangene dere gjør feil. Og det er faktisk overraskende ofte at noe ikke er som det skal. En vare for mye, en vare på tilbud som slås inn til fullpris eller utgåtte/ødelagte varer. Det blir noen kroner iløpet av et år. Som ville gått rett i lomma til allerede søkkrike selskaper. 1
Gjest Tamsi Skrevet 26. august 2017 #12 Skrevet 26. august 2017 Det er sant det de andre sier om at man soner helt ut. Om kunden sier av seg selv at han skal ha pose kommer jeg 9/10 ganger til å svare noe sånt som "ok. Skal du ha pose?"
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #13 Skrevet 26. august 2017 Okei, visste ikke at det var vanlig å sone ut, de fleste ganger jeg handler så ser set ut som at personen i kassa følger veldig godt med på skjermen foran seg, men kan skjønne at det bare ser sånn ut og at de egentlig går mye på autopilot. ts Anonymkode: 9c17b...909
Aires Skrevet 26. august 2017 #14 Skrevet 26. august 2017 (endret) 38 minutes ago, Timsy said: Jeg gir i grunn beng i hva dere i kassa tenker. Det er jobben deres å sørge for at alt blir riktig. Men jeg som kunde forbeholder meg retten til å korrigere dere de gangene dere gjør feil. Og det er faktisk overraskende ofte at noe ikke er som det skal. En vare for mye, en vare på tilbud som slås inn til fullpris eller utgåtte/ødelagte varer. Det blir noen kroner iløpet av et år. Som ville gått rett i lomma til allerede søkkrike selskaper. Prising på varer er satt sentralt. Vi har ingenting med dette å gjøre - men må ta stordelen av kjeften for at den lyspæra du kjøpte ikke gikk inn på halv pris. Tar du det opp på en pen måte må vi uansett sjekke for å være sikre. Forstå posisjonen vår også - hvis du sier du plukket den opp fra en 50%-kurv, så kan vi enten ta dette for god fisk - og risikere å få kjeft av sjefen og dårlig notis i margen senere, eller dobbeltsjekke slik at det garantert blir riktig. Vår jobb er å sjekke ut varene dine. Det er ikke vårt ansvar å oppdage om noe ikke er riktig ift pris, da vi ikke har mulighet til å ha oversikt over den til enhver tid gjeldende pris for hver vare. Det er du som kunde som har plukket varen, og det er du som kunde som må følge med på at det som slås inn er riktig når det kommer til pris ift det du så på hyllekanten. Selvfølgelig har vi ansvar for å ikke slå inn dobbelt osv, men dette retter vi som regel automatisk - det ligger i muskelminnet så snart vi hører dobbelt pip. Disclaimer: Jeg sier "vi", men jobber ikke i dagligvare. Har dog gjort det ved en tidligere anledning - og har opplevd litt av hvert av sure/sinte kunder for ting jeg ikke kan noe for. Endret 26. august 2017 av Aires 5
Aires Skrevet 26. august 2017 #15 Skrevet 26. august 2017 (endret) 17 minutes ago, AnonymBruker said: Okei, visste ikke at det var vanlig å sone ut, de fleste ganger jeg handler så ser set ut som at personen i kassa følger veldig godt med på skjermen foran seg, men kan skjønne at det bare ser sånn ut og at de egentlig går mye på autopilot. ts Anonymkode: 9c17b...909 Kan også nevne at PLU-knappen på tastaturet er rett under "div. frukt og grønt"-knappen. Et feil tastetrykk er alt som trengs for at PLU-koden, f.eks 4015 for røde epler, blir til 4015 kroner, ikke 29,90 per kg*vekt. Ansatte måles på scanningsprosent, antall varer scannet per tidsenhet osv. De har statistikker på alt. Man må rett og slett være rask for å ikke få kjeft. Da er det lett å gjøre feil. Endret 26. august 2017 av Aires 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #16 Skrevet 26. august 2017 7 minutter siden, Aires skrev: Kan også nevne at PLU-knappen på tastaturet er rett under "div. frukt og grønt"-knappen. Et feil tastetrykk er alt som trengs for at PLU-koden, f.eks 4015 for røde epler, blir til 4015 kroner, ikke 29,90 per kg*vekt. Ansatte måles på scanningsprosent, antall varer scannet per tidsenhet osv. De har statistikker på alt. Man må rett og slett være rask for å ikke få kjeft. Da er det lett å gjøre feil. Aha takk for oppklaring, har lurt på h ordan plu ble til pris, det forklarer. Ts Anonymkode: 9c17b...909 1
Simbyxor Skrevet 26. august 2017 #17 Skrevet 26. august 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, visste ikke at det var vanlig å sone ut, de fleste ganger jeg handler så ser set ut som at personen i kassa følger veldig godt med på skjermen foran seg, men kan skjønne at det bare ser sånn ut og at de egentlig går mye på autopilot. ts Anonymkode: 9c17b...909 Det er selvsagt greit å gjøre feil en gang innimellom, men godt at du fulgte med. Det bør alle kunder gjøre uansett hvor de er.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #18 Skrevet 26. august 2017 Åhh gjorde det selv mange ganger den gang jeg jobbet på matbutikk. Etter å ha vært på skole/praksis i 8 timer, for å så jobbe ettermiddag 8/9 timer, gikk jeg kun på autopilot. Var smilende, så på skjermen, så på hver kunde - men det går helt automatisk. Sjeldent jeg gjorde feil, og så det som regel med en gang, men det hente at jeg gikk på en smell jeg også. Alle er bare mennesker, og å være på "jobb/skole" fra tidlig om morgenen, til langt på kveld tar på hodet haha. Anonymkode: bc875...dc3 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #19 Skrevet 26. august 2017 Fort gjort å trykke feil, og eksempelvis skrive "Derr" istedenfor "Dere" i en overskrift. Det er menneskelig å feile. Anonymkode: e98d2...d62 7
Miah Skrevet 26. august 2017 #20 Skrevet 26. august 2017 42 minutes ago, Timsy said: Når dere scanner 15.000 varer iløpet av en arbeidsdag så sier det seg selv at det oppstår feil fra tid til annen. Jeg foretrekker å sjekke mens varene fortsatt ligger klar til pakking. Hvis jeg handler en vogn til 1500kr, hvordan skal jeg da kunne bevise at dere har slått inn en vare to ganger, men jeg har kjøpt kun en? Pakker jeg varene, forlater butikken og oppdager det hjemne eller i bilen blir det påstand mot påstand. Hvem blir da trodd, en kunde dere ikke kjenner? *snip* Jeg gir i grunn beng i hva dere i kassa tenker. Det er jobben deres å sørge for at alt blir riktig. Men jeg som kunde forbeholder meg retten til å korrigere dere de gangene dere gjør feil. Og det er faktisk overraskende ofte at noe ikke er som det skal. En vare for mye, en vare på tilbud som slås inn til fullpris eller utgåtte/ødelagte varer. Det blir noen kroner iløpet av et år. Som ville gått rett i lomma til allerede søkkrike selskaper. Jeg synes det er greit å sjekke kvitteringen ved kassen / før pakking så lenge det ikke fører til at ting går saktere siden kassereren ikke får plass til flere varer på båndet før du har pakket ferdig. Ja, det tolkes jo som om at kassereren ikke kan jobben sin, men jeg tror alle som har jobbet som kasserer vet at de gjør feil fra tid til annen. Så lenge du ikke står med verdens sureste uttrykk i trynet mens du sjekker kvitteringen, så synes jeg som tidligere kassearbeider at det er greit. Jeg likte det ikke selv, men det var jo en del av jobben. Bare ikke forsink hele kassearbeidet. Selv sjekker jeg alltid kvitteringen ute i bilen igjen. Om du skulle komme inn igjen i butikken like etter å ha handlet varene, så kommer nok butikkarbeiderne til å tro på deg seg selv om ikke varene ligger rett foran deg. De kommer jo aldri i livet til å drasse med seg varene dine inn igjen i butikken for å sjekke at du faktisk bare kjøpte en pakke vaskemiddel, og ikke to som du faktisk har betalt for. Vi tok i alle fall alltid kundens ord for god fisk. Så ikke bekymre deg for å ikke bli trodd om du skulle sjekke kvitteringen i bilen istedenfor før du har pakket varene. 4 minutes ago, Aires said: Prising på varer er satt sentralt. Vi har ingenting med dette å gjøre - men må ta stordelen av kjeften for at den lyspæra du kjøpte ikke gikk inn på halv pris. Tar du det opp på en pen måte må vi uansett sjekke for å være sikre. Forstå posisjonen vår også - hvis du sier du plukket den opp fra en 50%-kurv, så kan vi enten ta dette for god fisk - og risikere å få kjeft av sjefen og dårlig notis i margen senere, eller dobbeltsjekke slik at det garantert blir riktig. Vår jobb er å sjekke ut varene dine. Det er ikke vårt ansvar å oppdage om noe ikke er riktig ift pris, da vi ikke har mulighet til å ha oversikt over den til enhver tid gjeldende pris for hver vare. Det er du som kunde som har plukket varen, og det er du som kunde som må følge med på at det som slås inn er riktig når det kommer til pris ift det du så på hyllekanten. Selvfølgelig har vi ansvar for å ikke slå inn dobbelt osv, men dette retter vi som regel automatisk - det ligger i muskelminnet så snart vi hører dobbelt pip. Nja, her er jeg uenig med deg. Det er i alle fall ikke kunden sitt ansvar å følge med på at prisen blir riktig; det er jo butikken sitt. Selvsagt bør alle kunder selv sjekke kvitteringen siden feil skjer, men det er først og fremst butikkens ansvar. Jeg jobbet selv nesten fire år i matbutikk, og jeg arbeidet kun i kassen. Dette var i tiden da det ikke var elektroniske etiketter, og de som jobbet på gulvet var så dårlig bemannet / ikke flinke i jobben sin at det var mye feil med prisene. De glemte/hadde ikke tid til å oppdatere etiketter, satte varer på galt sted, glemte fjerne tilbudsplakatene etter tilbud etc etc. Jeg som satt i kassen hadde ingenting med det å gjøre, men jeg tok all kjeften jeg fikk. Idiotiske kunder som tror at kasserer husker alle priser i hodet vil alltid eksistere. Jeg var tross alt butikkens representant, og ofte den eneste kunden kunne si fra til siden det var jo nettopp i kassen de oppdaget at noe var feil. Noen ganger kunne disse kundene være direkte sinte på meg og veldig uhøflige, og det er ikke greit, men hvem andre skal de egentlig si i fra til? Jeg synes f.eks ikke at man kan forvente at de skal sende mail til butikksjefen eller hovedkontoret - det var heller jeg som kasserer som måtte si i fra til min overordnede, som måtte si i fra til en annen avdelingsleder etc om feilprisene. Også nå som ca. alle butikker har elektroniske etiketter er det fortsatt butikken som en helhet sitt "ansvar" på den måten at det i alle fall ikke er kundens ansvar. Ja, det er hovedkontoret som styrer prisene, men når en kunde oppdager at det er noe som er feil så bør den som sitter i kassen bare beklage, og så si i fra til butikksjefen som kan si i fra til hovedkontoret om at her har de rotet det til. Det er forskjell mellom å være personlig ansvarlig for noe, og å være den som står ansvarlig overfor kunden. Det er en del av gamet når en sitter i kassen at en må takle sure og irriterte kunder, og noen ganger er det helt forståelig at en kunde kan være ganske sur. Uansett om feilen er noe en personlig ikke har hatt noe med å gjøre - eventuelt også noe som butikken ikke har noe med å gjøre - så er det fortsatt heller butikkens ansvar. Ikke kundens. Jeg hadde et problem med et leiebilselskap for noen uker siden. De hadde overfakturert meg, og jeg hadde snakket med kundeservice i flere måneder uten at noe hadde blitt gjort. Jeg ble drittlei, og da jeg snakket med kundeservice den siste gangen var jeg litt krass på den måten at jeg sa at det var helt uakseptabelt at tilbakebetaling hadde tatt så lang tid, og at jeg ikke kom til å tolerere det lenger. Kundebehandleren svarte da meg at dette er ikke min personlige feil, jeg har ikke hatt noe med det å gjøre. Hva er det for et svar å gi? Ordene jeg sa var krasse, men jeg snakket rolig og skjelte ikke ut vedkommende som en person. Dette var altså da en kundebehandler som ikke hadde lært seg at frustrete kunder er en del av jobben, og noe en må takle uten å tro at "surheten" kunden kommer med går på person. Det er en del av jobben. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå