Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er endelig begynt med masterfag og endelig skal jeg få prøve meg på en skole. Vi har hatt mindre praksisperioder før, men det har vært observasjon. Jeg har vært lektorstudent i flere år, og jeg har undervist i én dobbeltime som jeg måtte dele med to andre studenter! Jeg har heller aldri fått være med mens lærer retter prøver og oppgaver. Som lærer vil jeg gi elevene karakterer, men jeg vet jo ikke helt hva standarden er, for jeg hat aldri lest prøvene deres eller oppgavene deres. Noen studenter har fått være med på sånn, men praksisopplevelsen er så forskjellig fra skole til skole. Jeg føler at jeg har vært uheldig med nesten alle skolene jeg har vært på, fordi lærerne ikke har inkludert oss selv om vi har bedt om det. 

Jeg gleder meg til praksis, men jeg er også skikkelig nervøs fordi jeg føler ikke at jeg har peiling på hva jeg driver med. Ja, jeg kan fagene, ja jeg har tatt pedagogikk og didaktikk, men jeg har jo ingen erfaring. Jeg er usikker på hvordan jeg bør planlegge timene, og tenkt om elevene bestemmer seg for å hate meg? 

Noen som har gode råd? 

Anonymkode: 36dd9...4a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha fokus på et godt opplegg. Forbered deg godt. Det som er viktigst er at du trives og er komfortabel med å stå foran elevene. 

Alt annet kommer etterhvert. Når det gjelder retting så er det ganske vanlig å samarbeide om prøver og rettingen. Men det har vært alt for lite om dette med vurdering i studiet. (Kanskje det er blitt bedre?) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...