Gå til innhold

Øl-julekalender til mannen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker å lage øl-julekalender til samboeren til jul. Men hvilke øl burde jeg ha med? Og hvor mye sånn ca koster det for 24 øl?

Han elsker nordlandspils, men blir for kjedelig å ha 24 bokser av samme øla, men er ikke øldrikker selv så trenger tips til forskjellige øltyper! Noen?

Anonymkode: 1ebb4...9c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer helt ann på hvaslags øl du kjøper. Det som er kjekt med øl i dag, er at det er veldig mye å velge mellom. Alt fra veldig lyste øl (Lager, Blonde, Wit) helt ned til ganske mørke alternativer (Brown ale, Stout, Porter). Du kan få det meste av de forskellige sortene på butikker med godt utvalg. Vil alikevel råde deg å komme deg innom nærmeste ølutsalg, der kan du få hjelp med hvilke sorter du vil ha, samt du kan velge ferdiglagte kalendere. Dette kommer selvfølgelig ann på om utsalgsstedet selger kalender, noe som hvertfall Gulatinget gjørt, om jeg ikke tar feil. Prisene på en kalender med øl hos et ølutsalg ligger på fra 900-1200, det kommer helt ann på ølet du kjøper. Kan også få billigere eller dyrere, men det er ca der det ligger.

Håper jeg har hjulpet deg!

- Selger på ølbutikk

Anonymkode: c0553...612

• Liker 1
Skrevet

Vil anbefale deg og enten gå innom en matvarebutikk med stort utvalg. Eller en spessial forretning.

Venter du en stund til kommer også øl kalenderene til matbutikkene og gulating. I disse inneholder det som oftest noen som er spessiallaget for kalenderen og ikke er og kjøpe utenom.

Du kan jo eventuelt nå begynne og grave litt anngående hva han liker. Om det er lyst eller mørkt, mye eller lite smak osv. 

Skrevet
2 minutter siden, Thisisnotmyname skrev:

Og hvis du bor så du kan kjøre til Sverige så er det billigere dær:)

Kalender uten øl i så fall, så fyller du på med norsk øl.  Du kan ikke gi mannen SVENSK ØL !  :grine:

Stakkars jævel !     Det er jo skilsmissegrunn ( og nærmest selvmordsgrunn )

Anonymkode: e18f4...cae

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kalender uten øl i så fall, så fyller du på med norsk øl.  Du kan ikke gi mannen SVENSK ØL !  :grine:

Stakkars jævel !     Det er jo skilsmissegrunn ( og nærmest selvmordsgrunn )

De selger også øl fra mange andre land på Systembolaget i Sverige :jepp:

Anonymkode: f78d3...b83

• Liker 2
Skrevet

Tillogmed norsk øl har de der :ol:

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tenker å lage øl-julekalender til samboeren til jul. Men hvilke øl burde jeg ha med? Og hvor mye sånn ca koster det for 24 øl?

Han elsker nordlandspils, men blir for kjedelig å ha 24 bokser av samme øla, men er ikke øldrikker selv så trenger tips til forskjellige øltyper! Noen?

Prøv å finn ut hvilke andre ølsorter han liker. Spør han.

Gjest hva som helst
Skrevet

Hvis han elsker nordlandspils, kan du jo kjøre på med en ren pils-kalender. Jeg hadde i alle fall vært fornøyd med det. Stikk innom et par store matbutikker (Meny, Coop Mega etc) og plukk med deg alle forskjellige pils-typer (omtales også som lager, pilsner) som koster over 25 kroner. Hvis du ikke finner 24 forskjellige bokspils, kan du kjøpe noen flottere på flaske eller fra polet som du har i kalenderen på helgedagene. 

Standard øl koster fra 25 til 50 kroner for halvlitere, så total pris på kalenderen vil vel ligge på 700-1000kr fort. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gå på polet å se. Der har de plenty av juleøl, det er alltid spennende. Men du må nok vente til november før du får kjøpt. Nøgne Ø har også mye spennende. Men da må han like øl, ikke bare "kjip" butikkpils.

Skrevet

Jeg ville laget noe blanding. 
Som sagt er Gulating en god plass å begynne lete. Det er litt som en godtebutikk for oss som liker øl! 
Der kan du si at du ser at han stortsett drikker pils, så vil dem kunne plukke ut litt ulike pilsner/lager. 
Men putt i noen juleøl også :) For eksempel hver søndag kan han få en juleøl! 
Og for eksempel gi Nordlands jul på julaften. 

Mange pol begynner også få ett godt utvalg, så det er ikke dumt å gå innom der heller, men jeg opplever iallefall en helt annen service og kunnskap på Gulating sine utsalg! 

Skrevet

Hvis det ikke er langt til Sverige så er det faktisk et godt tips. De har mye spesialøl på Systembolaget (også norsk), og de kan også bestille opp en del ting. Prismessig ligger de til dels mye lavere enn i Norge, typ 20 kroner for en flaske mot 60 for tilsvarende i Norge.

Når det er sagt så kjøpte jeg selv på Gulating til mannen i fjor, og det var stor suksess. Pluss for at de var fint innpakket! (Tok vare på eskene så de kan brukes på bytt i år :) )

Anonymkode: 7c6c2...10d

Skrevet

Anbefaler å stikke innom Gulating hvis du har det i nærheten :) 

Anonymkode: d31b6...d93

Skrevet

Unnskyld men ..... Hva og hvor er Gulating ?   Aldri hørt om det.

Skrevet
29 minutes ago, AnonymBruker said:

Unnskyld men ..... Hva og hvor er Gulating ?   Aldri hørt om det.

Gulating er kjede med ølutsalg og pub :) 
Dem har åpnet mange puber og utsalgssteder over hele landet. 
https://www.gulating.net/olutsalg
Min opplevelse av utsalgene er at det er mennesker med genuin interesse for øl der, og dermed kan anbefalle noe for de aller fleste. Dem har også veldig bra utvalg :) 
På pubene har dem også godt utvalg i øl, men kunnskapen blandt de som står bak disken der er ofte veldig varierende... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...