Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Blir oppfordret av banken til å gå over på denne. Er skeptisk og stoler ikke på blodsugerene. Har du peiling på om det er så lurt?

Endret av makkapakka
Skrevet

Aldri hørt om kontotypen før. Får heller ikke opp noe ved søk på google. Er det investeringskonto du mener? Aksjesparekonto? 

Anonymkode: a7c94...6cd

Skrevet

Superkonto? 

Anonymkode: 06d13...62d

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri hørt om kontotypen før. Får heller ikke opp noe ved søk på google. Er det investeringskonto du mener? Aksjesparekonto? 

Ja søren tok feil det var aksjesparekonto jeg mente

Skrevet (endret)

Askjesparekonto (ASK) er smart om du investerer i aksjer. Da kan du realisere gevinster uten å betale skatt. Uten slik konto må du betale skatt for gevinster, og har dermed mindre å kjøpe nye aksjer for.

Omtrent som å eie hus, det stiger i verdi, du selger for å kjøpe nytt, men betaler ingen skatt på gevinsten, dermed kan du kjøpe et som er dyrere enn om du måtte betale skatt.

Med ASK betaler du skatt når gevinsten tas ut fra kontoen. Altså ikke like skattemessig gunstig som å investere i hus, men det nærmer seg.

En ulempe med ASK er at du ikke får renter på pengene du har på kontoen. Med så lav rente som vi har nå vil ikke det ha nevneverdig betydning. Hvis du stort sett har pengene i aksjer, har det liten betydning uansett.

Endret av Horten Market
Skrevet (endret)

Han var nok ikke ute etter å suge blod denne gangen. Aksjesparekonto må man bare ha om man skal spare i fond eller aksjer. 

Godt forklart over her, men et enkelt eksempel:

Du skal spare i minimum ti år, og sparer månedlige beløp. Etter fem år ønsker du å bytte fond. Da må du først selge det du har, og skatte av verdiøkningen(gevinsten), før du kjøper det nye.

Med aksjesparekonto som kommer 1. september behøver du ikke skatte av gevinsten. Dermed kan du selge og kjøpe fond til krampa tar deg, uten beskatning. Og med alle fordeler det innebærer, f eks at det investerte beløpet i det nye fondet du velger ikke minker pga beskatningen.

Du behøver ikke betale skatt før du tar ut pengene fra aksjesparekontoen - genialt:)

Endret av Sommee
Skrevet

Dette er ikke noe bankene innfører fordi de har et motiv bak det, men noe staten har innført fordi de mener det vil øke incentivet for å investere og kjøpe/selge aksjer/aksjefond (aksjeverdi over 80 %). Som du vet; det eneste tidspunktet penger er ubrukelig er hvis du tar de ut kontant og legger de under madrassen. Så lenge du har penger i et banksystrem som er koblet til samfunnet så vil det være med på å bidra til verdiskapingen i samfunnet.

At det ikke er renter på det er irrelevant da renten i en sparekonto er rundt 2 %, som betyr at du får rundt 1 K for hver 100 K du har i banken, hvert år. Jeg vil heller risikere å vinne/tape 3 K på 100 K investering i løpet av en uke, så jeg kan ikke vente nesten til jeg kan begynne å ''gamble'' skattefritt.

Anonymkode: 6d197...372

Skrevet

Ja, om du skal spare i aksjer/fond, så er aksjesparekonto lurt, dette blir beskrevet som en gavepakke til småsparere av økonomer. Jeg skal absolutt skaffe meg den når den kommer 1 september.

Anonymkode: 74def...fff

Skrevet

ja men jeg forstår det slik at du ikke kan ta ut gevinsten uten å betale skatt for den. Du kan ta ut beløpet du setter inn og flytte det til annen aksje/eller fond, stemmer dette? 

Skrevet

Ikke TS, men jeg lurer likevel: vi sparer i globale indeksfond til barna, de har vel rundt 50.000 oppspart hver seg nå. Pengene skal ikke tas ut før om 15-20 år, når barna er voksne. Bør vi likevel endre til aksjesparekonto etter 1. september?? Sliter litt med å forstå dette- og skjønner ikke at vi trenger ask dersom vi kun skal fortsette å spare i de to samme indeksfondene vi alltid har gjort?!

Anonymkode: 1181d...8b3

Skrevet

Med mindre det kommer et indeksfond som er mye billigere enn de som DNB, KLP og Storebrand har nå, så er det ingen grunn til å ha ASK.

Anonymkode: 5c52c...b0b

Skrevet
2 hours ago, makkapakka said:

ja men jeg forstår det slik at du ikke kan ta ut gevinsten uten å betale skatt for den. Du kan ta ut beløpet du setter inn og flytte det til annen aksje/eller fond, stemmer dette? 

Hos banken/nettmegleren din kommer du mest sannsynlig til å ha en vanlig konto som ikke er aksjesparekonto og en konto som er aksjesparekonto. På aksjesparekonto kan du kjøpe og selge fond/aksjer fritt, uten tanke på skatt og hva som er gevinst og hva som er innskudd. Du kan overføre fra aksjesparekonto til den vanlige kontoen. Beløp tilsvarende det du har gjort i innskudd i aksjesparekontoen kan tas ut, uten å måtte skatte.

9 minutes ago, AnonymBruker said:

Ikke TS, men jeg lurer likevel: vi sparer i globale indeksfond til barna, de har vel rundt 50.000 oppspart hver seg nå. Pengene skal ikke tas ut før om 15-20 år, når barna er voksne. Bør vi likevel endre til aksjesparekonto etter 1. september?? Sliter litt med å forstå dette- og skjønner ikke at vi trenger ask dersom vi kun skal fortsette å spare i de to samme indeksfondene vi alltid har gjort?!

Anonymkode: 1181d...8b3

Aksjesparekonto er til en viss grad oppskrytt, da "gavepakken" det snakkes om ikke forstås. 

Det er et enormt antall sparere som eier fond som er dårlige, svindyre og med høy gevinst (dårlige fond vil naturligvis også gi god gevinst om markedet går oppover - bare ikke like bra som markedet/det du kunne fått i indeksfond). Disse sparerne har typisk ikke hatt lyst å selge og bytte til bedre fond, da det er bedre å eie et dyrt og dårlig fond enn å punge ut i gevinstskatt. I 2017 er det en overgangsregel som gjør at du kan flytte fond/aksjer som ikke er på aksjesparekonto, til aksjesparekonto. Alle som eier dyrt og dårlig kan nå opprette aksjesparekonto, bytte fond og fortsette å få utsatt skatt. Dette er gavepakken.

Ellers er det 2 store ulemper og 1 stor fordel.

Fordelen er at du kan ta ut innskudd før gevinst, altså ikke må skatte før alt av innskudd er tatt ut. En som har spart til pensjon og som skal gjøre uttak over lang tid, vil kunne utsette skatten rimelig lenge om uttaket er etter typiske råd på 4% av kontoen per år. si en har 1 million i innskudd og kontoen er på 2 mill ved pensjonstid. Ved å følge 4%-regelen, kan en ta ut 80 000 kr per år. På aksjesparekontoen tar en ut innskudd først, som betyr at det må gå 12,5 år før en betaler skatt. Om fondene er på vanlig konto, vil alle salg føre til skatt. Mao, fordelen her er utsatt skatt. 

Ulempene er 1. Utbytter beskattes løpende for aksjer, i motsetning til hva det ville gjort på en kapitalforsikringskonto. 2. Relativt til fond eid i vanlig konto eller gjennom investeringskonto, vil aksjesparekonto være ugunstig mtp overføring til neste generasjon. Ved arveoppgjør avsluttes aksjesparekontoen, gevinstskatt betales, og det som er igjen går til arvtakerne. For fond på vanlig konto, vil arvtaker arve din posisjon og kan fortsette å utsette skatt om de vil. På investeringskonto vil kontoen avsluttes og midlene overføres skattefritt (dette er dog foreslått endret for de fleste kapitalforsikringer. Nye forslag er at kapitalforsikringer vil behandles tilsvarende fond i vanlig konto, en vil altså arve skatteposisjonen og kontoen vil ikke avsluttes/selges.  

Skrevet

Legger til:

En annen fordel med aksjesparekonto er naturligvis at du kan kjøpe/selge uten å tenke på skatt mens du sparer. Jeg eier indeksfond og selger aldri, så jeg kom ikke på dette i farten. 

Investeringskonto = kapitalforsikringskonto. Brukte disse om hverandre, men det er samme kontoen.

Når jeg skriver "fond", mener jeg både aksjer og fond. 

Skrevet

Kan man ha flere enn én aksjesparekonto? F.eks. en aksjesparekonto i Nordea og en hos DNB? 

Anonymkode: a9aa2...324

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Kan man ha flere enn én aksjesparekonto? F.eks. en aksjesparekonto i Nordea og en hos DNB? 

Anonymkode: a9aa2...324

Ja.

Annonse
Skrevet

...dog ikke i samme bank. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...