Gå til innhold

7-åring med brune flekker på tennene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min var uheldig i barnehagen da han var 3 år og akte inn i en vegg. Han slo ut fire melketenner og gikk uten fortenner helt til de permanente tennene kom i fjor. 

De to forreste tennene i overkjeven hans har to brune flekker nederst på hver side av tannen. Dette må vel stamme fra skaden, da melketennene ble slått ut med roten? At de underliggende tennene ble skadet i det sammenstøtet? 

Er det noe som kan gjøres for å fjerne flekkene?

Anonymkode: da9fe...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vet sikkert en tannlege svaret på. Du får bestille en time til han i morgen.

Anonymkode: a2285...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min var uheldig i barnehagen da han var 3 år og akte inn i en vegg. Han slo ut fire melketenner og gikk uten fortenner helt til de permanente tennene kom i fjor. 

De to forreste tennene i overkjeven hans har to brune flekker nederst på hver side av tannen. Dette må vel stamme fra skaden, da melketennene ble slått ut med roten? At de underliggende tennene ble skadet i det sammenstøtet? 

Er det noe som kan gjøres for å fjerne flekkene?

Her må du kontakte tannlege. 

Anonymkode: cdf4d...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal ta han med til tannlegen. Har bare tenkt at det ikke haster, og jeg vil ikke at han skal bli selvbevisst på det, nå tror jeg ikke han vet om det selv engang.

Tenkte bare høre om noen hadde erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ikke tannlegen røntgen for å sjekke at blivende tenner var blitt skadet etter uhellet i barnehagen? Antar dere var til tannlegen etter ulykken?

Tennene kan ha tatt skade. Dere bør ta ungen med til tannlegen. 

Det kan også være misfarging etter f.eks medisiner. Eller begynnende karies.

Håper det ble skrevet skademelding i barnehagen. Hvis han får problemer med tennene i voksen alder som følge av ulykken så vil forsikring dekke tannbehandling. 

(har selv ei som slo ut to tenner)

Anonymkode: 562ee...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått et ansvarsskriv fra barnehagen, ikke sant? Hvis ikke må du skaffe et sånt, for dette er skader som barnehagens forsikring skal dekke kostnadene til, i tilfelle det må følges opp gjennom oppveksten og i voksen alder.

Anonymkode: cd61e...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skadet framtennene mine selv når jeg var liten. Og den ene tann har en stor gul flekk. Tannlegen har prøvd å pusse det ned, men flekken går gjennom tanna. Jeg får med jevne mellomrom pålagt litt dekke over, for det ser jo ikke ut som jeg har pussa tenna.

Anonymkode: 991f7...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg skal ta han med til tannlegen. Har bare tenkt at det ikke haster, og jeg vil ikke at han skal bli selvbevisst på det, nå tror jeg ikke han vet om det selv engang.

Tenkte bare høre om noen hadde erfaringer.

Dette haster i aller høyeste grad, når du relaterer flekkene på tennene til skade. Da kan dere ha en erstatninssak mot barnehagens forsikring/eier av barnehagen. Da skal dette undersøkes uten ugrunnetmopphold for å forhindre at et eventuelt erstatningskrav faller bort. 

Når dette er et barns varige tenner så kan dette lettmpåføre dere og barnet utgifter til tannlege i fremtiden. Utgifter dere skal ha dekket dersom det er sammenheng mellom skade og tennenes misfarging. Jeg tar her forbehold om at jeg ikke har sett tennene til barnet og hvor omfattende fargingen er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, vi har gått til tannlegen maaange ganger i etterkant av uhellet. Har skaderapport, og alle senskader som følge av ulykken dekkes av det offentlige inntil han er 18 år.

Det ble tatt røntgen før tennene kom ut, og der ble det ikke sett noen skade. Han har også vært hos tannlegen på 6-årskontroll i fjor, og da sa de ingenting om at tennene hans var skadet.

Når jeg tenker meg om så kom misfargingen faktisk etter en dobbel runde med penicillin (20 dager) i januar.. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan absolutt være skader fra uhellet, men dra til tannlege å få sjekket det opp.

Her slo mini tennene i barnehagen rundt ett års alder. De falt ikke ut her, men rev begge leppebåndene og fikk seg en trykk. Tannlege og barnehage skrev skademelding tilfelle noe skal vise seg på et senere tidspunkt- det er utrolig viktig å ha dokumentasjon på slike hendelser. Det ble ikke tatt røntgen. Små barn skal ikke stråles mer enn strengt nødvendig, og det er lite de får gjort på det tidspunktet annet enn å vente på at tennene vokser ut. 

Endel medisiner og hyppige antibiotikakurer kan også skade tennene som du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg tenker meg om så kom misfargingen faktisk etter en dobbel runde med penicillin (20 dager) i januar.. 🤔

Der har du nok svaret. 

Anonymkode: 562ee...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Én runde penicillin på 20dager? Det var da voldsomt. Eller hadde han to kurer fordi første ikke virket? 

Etter å ha lest de nye innleggene dine høres dette mer ut som penicillinens verk enn skaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada, vi har gått til tannlegen maaange ganger i etterkant av uhellet. Har skaderapport, og alle senskader som følge av ulykken dekkes av det offentlige inntil han er 18 år.

Det ble tatt røntgen før tennene kom ut, og der ble det ikke sett noen skade. Han har også vært hos tannlegen på 6-årskontroll i fjor, og da sa de ingenting om at tennene hans var skadet.

Det stemmer ikke penecillin misfarger ikke tenner. Tetracykliner og Doxilyner misfarger tenner enten den gravide kvinnen eller barnet får den typen antibiotika. Barn kan i tillegg få andre uheldige bivirkninger av denne typen antibiotika, og skal derfor ikke ha denne typen antibiotika, noe leger vet. Penecilliner misfarger ikke tenner. 

Hvorfor går du ikke bare til tannlegen med barnet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm. Men det er jo ni måneder siden? Kan penicillin gi permanente flekker altså? Ja, han hadde streptokokker i romjulen. Gikk 10 dager på penicillin. Så kom det tilbake tre dager etter avsluttet kur, og han måtte få 10 dager til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har fått et ansvarsskriv fra barnehagen, ikke sant? Hvis ikke må du skaffe et sånt, for dette er skader som barnehagens forsikring skal dekke kostnadene til, i tilfelle det må følges opp gjennom oppveksten og i voksen alder.

Anonymkode: cd61e...c1f

Feil.

Dette går innunder "yrkesskade" og dekkes av Folketrygden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier jo at jeg skal ringe tannlegen, men jeg må jo vente til i morgen. I mellomtiden må det vel være greit å spørre om noen har opplevd noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette haster i aller høyeste grad, når du relaterer flekkene på tennene til skade. Da kan dere ha en erstatninssak mot barnehagens forsikring/eier av barnehagen. Da skal dette undersøkes uten ugrunnetmopphold for å forhindre at et eventuelt erstatningskrav faller bort. 

Når dette er et barns varige tenner så kan dette lettmpåføre dere og barnet utgifter til tannlege i fremtiden. Utgifter dere skal ha dekket dersom det er sammenheng mellom skade og tennenes misfarging. Jeg tar her forbehold om at jeg ikke har sett tennene til barnet og hvor omfattende fargingen er. 

Sitter dere bare og finner på ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke penecillin misfarger ikke tenner. Tetracykliner og Doxilyner misfarger tenner enten den gravide kvinnen eller barnet får den typen antibiotika. Barn kan i tillegg få andre uheldige bivirkninger av denne typen antibiotika, og skal derfor ikke ha denne typen antibiotika, noe leger vet. Penecilliner misfarger ikke tenner. 

Jeg fikk KNALLgule tenner av apocillin da jeg var 10 år. Det gikk over etter en ukes tid dog. 

Anonymkode: 6432e...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rotemor skrev:

Feil.

Dette går innunder "yrkesskade" og dekkes av Folketrygden.

Det var det vi fikk beskjed om også. Barnehagen prøvde å sende skademelding til sitt forsikringsselskap, men det kom i retur. Folketrygden dekker visst slike skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det var det vi fikk beskjed om også. Barnehagen prøvde å sende skademelding til sitt forsikringsselskap, men det kom i retur. Folketrygden dekker visst slike skader.

Ja, selvsagt. Og ved at det regnes som yrkesskade så dekkes alle kostnader relatert til skade livet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...