Gå til innhold

Flytte til Sverige på AAP?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har gjort dette og som kan dele litt? Jeg vurderer nemlig det. Har Ingen barn og ingen dyr. Hvordan er det med skatt?

Jeg har familie i Sverige (mor og mine nærmeste familie medlemmer bor her i Norge). 

Anonymkode: d78f4...df7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke du kan det siden du da er i tiltak. Om du får uføretrygd søk an du derimot flytte over grensa. 

Skrevet
5 minutter siden, Wenda skrev:

Tror ikke du kan det siden du da er i tiltak. Om du får uføretrygd søk an du derimot flytte over grensa. 

Okei. Jeg leste at dersom flyttingen ikke er et hinder for behandling/tiltak så kan man flytte. Tok det som at man da kunne fortsette videre behandling/tiltalt dit en flytter. Kanskje jeg har lest det feil :P da får jeg vente til jeg blir ufør :) 

Skrevet

Ville tro det blir som en arbeidstaker som flytter iver grensa. Det går noen mnd også så er men ikke "norsk" lengre.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okei. Jeg leste at dersom flyttingen ikke er et hinder for behandling/tiltak så kan man flytte. Tok det som at man da kunne fortsette videre behandling/tiltalt dit en flytter. Kanskje jeg har lest det feil :P da får jeg vente til jeg blir ufør :) 

Ja altså jeg er ikke hundre prosent sikker. Om du blir ufør så må du vente til du har hatt trygden i over ett år. Og jeg tror du må være over 35 år eller noe for du må ha bodd i Norge i x antall år

Husker ikke helt siden jeg er både godt over 35 og har hatt ufør en stund. Har planer om å flytte til Sverige siden min mann er svensk og gjerne ønsker å flytte hjem, og husker at det ble fort veldig trøblete når vi sjekket ut dette mens jeg gikk på aap og at det ville bli mye enklere etter at jeg fikk ufør og nådde en viss alder. Men så fikk han en bra jobb og vi ble boende her noen år til så da glemte jeg bort hele greia, men nå begynner vi å snuse litt på flytteplaner igjen

Skrevet

Du kan søke.

Sitat

Det er kun innen EØS-området og Sveits du kan søke om å få beholde AAP når du skal flytte til andre land. Hvis du skal flytte til et land utenfor EØS, kan du ikke søke om å få beholde AAP.

For å kunne ta med seg AAP, er det et vilkår at det er mulig for deg å gjennomføre arbeidsrettede tiltak og/eller behandling i landet du skal flytte til.

Anonymkode: 96881...ba7

Skrevet

Hvilke arbeidsrettede tiltak skal du gjennomføre i Sverige?

Anonymkode: 93121...862

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Det skal ikke være til hinder for behandling og tiltak du blir tilbudt i Norge. Du mottar penger fra norske skattebetalere, selvfølgelig skal du ikke ha rett til å få de pengene når du flytter til et annet land og ikke har tenkt å skatte til Norge igjen når, og om, du blir frisk (som det virker som du ikke har noen planer om).

Anonymkode: cd6c3...bd2

• Liker 1
Skrevet
På 25.8.2017 den 7.58, AnonymBruker skrev:

Det skal ikke være til hinder for behandling og tiltak du blir tilbudt i Norge. Du mottar penger fra norske skattebetalere, selvfølgelig skal du ikke ha rett til å få de pengene når du flytter til et annet land og ikke har tenkt å skatte til Norge igjen når, og om, du blir frisk (som det virker som du ikke har noen planer om).

Anonymkode: cd6c3...bd2

:klappe::sprettoy:

Anonymkode: 3fb7f...337

• Liker 2
Skrevet
På 24.8.2017 den 22.22, AnonymBruker skrev:

Noen som har gjort dette og som kan dele litt? Jeg vurderer nemlig det. Har Ingen barn og ingen dyr. Hvordan er det med skatt?

Jeg har familie i Sverige (mor og mine nærmeste familie medlemmer bor her i Norge). 

https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Arbeid+og+opphold+i+utlandet/Ytelser-fra-NAV-og-utland/arbeidsavklaringspenger-aap-ved-flytting-til-utlandet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...