AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #1 Skrevet 24. august 2017 Hei, våknet opp med sopp på tungen. Leser nå om det (dumt, jeg vet :p) og blir jo ganske stresset når jeg ikke kjenner meg særlig igjen vanlige årsaker til sopp, altså typ alvorlig sykdom, antibiotika og rusmisbruk - altså svekket immunforsvar. Jeg drakk dog alkohol i går. Røyker ikke fast, men bommer av og til fra folk på byen. Røykte litt i går, ikke mye. Kan det være dette som har gitt meg soppen? Nei, dere er ikke leger eller synske, men jeg spør kanskje mer om det er noen som har fått sopp uten at det skulle være noen spesiell grunn til det, siden det virker som at det alltid ligger noe alvorlig bak. Og ja; har hatt vondt i halsen de siste dagene, men vært i god form ellers. Anonymkode: f23ed...50e
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #2 Skrevet 24. august 2017 Jeg får det av astmamedisin, antibiotika og hvis jeg spiser mye snop/sukker. Har du kastet opp? Hvitt belegg på tungen kan stamme fra oppkast/halsbetennelse også? Ikke alle halsbetennelser merkes så godt.. Har du drukket melk? Anonymkode: 2d2c3...6db
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #3 Skrevet 24. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg får det av astmamedisin, antibiotika og hvis jeg spiser mye snop/sukker. Har du kastet opp? Hvitt belegg på tungen kan stamme fra oppkast/halsbetennelse også? Ikke alle halsbetennelser merkes så godt.. Har du drukket melk? Anonymkode: 2d2c3...6db Nei på alt, bortsett fra det med halsen. Jeg har ikke hatt halsbetennelse, men de tre siste dagene har jeg hatt ganske irritabel hals der det var spesielt ille i går eller dagen før (husker ikke). Vondt i svelget, men gikk over. Drakk litt sjokomelk her om dagen da Anonymkode: f23ed...50e
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #4 Skrevet 24. august 2017 Du gåknet neppe over natten med sopp i munnen. Den kommer langsomt ikke dluppet ned i helikopter. Det er heller ikke enkelt å få bort sopp i munnen, hva sa legen når hsn diagnostiserte sopp i munnhulen din? 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg får det av astmamedisin, antibiotika og hvis jeg spiser mye snop/sukker. Har du kastet opp? Hvitt belegg på tungen kan stamme fra oppkast/halsbetennelse også? Ikke alle halsbetennelser merkes så godt.. Har du drukket melk? Anonymkode: 2d2c3...6db Sopp er en vanlig bivirkning sv astmamedisin med kortison. Derfor dkal munnen slltid skylles og halsen gurgles med vann etter innhalasjon av astmsmedisin med kortison. Kombinerer du antibiotika med bruk av astmamedisin med kortison og eller søtsaker, så gir dette lettere ubalanse i phen i munnen og soppen som naturlig er der, tar overhånd. Anonymkode: f3937...3fc
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #5 Skrevet 24. august 2017 Sopp i munnen gjør som oftest vondt. Et hvitt belegg og virker sår og vond under belegget. Det er ofte veldig rødt og betent under, om du skraper vekk belegget. Mild form trenger ikke å være så vondt, mer.. ubehagelig. Tungen føles tørr og ekkel. Sopp i munnen kan du få av å være tørr i munnen også. Røyking og alkohol kan gjøre deg tørr i munnen. Mange snorker og sover med åpen munn etter å ha drukket alkohol. De behøver ikke å gjøre det til vanlig. Alkohol svekker immunforsvaret. Noe som kan gi sår hals og forkjølelsesymptomer. Sukker og medisiner kan ødelegge balansen i munnen, som kan føre til sopp. Også munntørrhet, som igjen kan føre til sopp. Anonymkode: 6e638...c94
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #6 Skrevet 24. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du gåknet neppe over natten med sopp i munnen. Den kommer langsomt ikke dluppet ned i helikopter. Det er heller ikke enkelt å få bort sopp i munnen, hva sa legen når hsn diagnostiserte sopp i munnhulen din? Sopp er en vanlig bivirkning sv astmamedisin med kortison. Derfor dkal munnen slltid skylles og halsen gurgles med vann etter innhalasjon av astmsmedisin med kortison. Kombinerer du antibiotika med bruk av astmamedisin med kortison og eller søtsaker, så gir dette lettere ubalanse i phen i munnen og soppen som naturlig er der, tar overhånd. Anonymkode: f3937...3fc Har ikke blitt diagnostistert av lege, hørte med nær familie som har jobbet med blant annet munnhelse. Er godt mulig det ikke er det altså, men hva ellers kan det være...? Har ikke lagt merke til noe på tungen før i dag. Får ikke legetime før senest tirsdag, kanskje mandag om jeg er heldig. Anonymkode: f23ed...50e
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #7 Skrevet 25. august 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Du gåknet neppe over natten med sopp i munnen. Den kommer langsomt ikke dluppet ned i helikopter. Det er heller ikke enkelt å få bort sopp i munnen, hva sa legen når hsn diagnostiserte sopp i munnhulen din? Sopp er en vanlig bivirkning sv astmamedisin med kortison. Derfor dkal munnen slltid skylles og halsen gurgles med vann etter innhalasjon av astmsmedisin med kortison. Kombinerer du antibiotika med bruk av astmamedisin med kortison og eller søtsaker, så gir dette lettere ubalanse i phen i munnen og soppen som naturlig er der, tar overhånd. Anonymkode: f3937...3fc Siden jeg har hatt sopp sikkert 300 ganger vet jeg hva det kommer av ja:-) 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ikke blitt diagnostistert av lege, hørte med nær familie som har jobbet med blant annet munnhelse. Er godt mulig det ikke er det altså, men hva ellers kan det være...? Har ikke lagt merke til noe på tungen før i dag. Får ikke legetime før senest tirsdag, kanskje mandag om jeg er heldig. Anonymkode: f23ed...50e Haster ikke med legetime for sopp på tungen. Før det blir krise kommer du til å få sinnsykt vondt i kjeften, følelse av hår på tungen, blemmer og kvelningsfornemmelse (klump i halsen-ish). Jeg var på ferie i 3 uker med sopp, gikk helt fint utenom at jeg ikke spiste noe de siste dagene pga ømhet. Anonymkode: 2d2c3...6db
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #8 Skrevet 25. august 2017 Hvis du har drukket eller røyket av samme som en annen person så kan du ha blitt smittet. Sopp er smittsomt. Anonymkode: bdad8...f63
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå