AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #1 Skrevet 24. august 2017 Hei. Nå er ferien over, men feriekiloene har lagt seg. Jeg er student og er på skolen fra 9-4 hver dag. Har et treningsopplegg med styrketrening/kondisjon annenhver dag. Er 164 cm høy og veier 70 kg. Vil ned til max 62 i løpet av 1 år. Jeg skal kutte ut all annen drikke enn vann og kaffe. I helgene skal jeg unne meg kalorifri iste. Tenker å spise havregrøt/egg til frokost annenhver dag. Får gratis lunsj på skolen (brødskiver med pålegg + frukt). Tenker jeg skal ta med meg en ekstra frukt å spise på vei hjem som mellommåltid. Så vil jeg ha mest mulig sunn men også smaksrik og god middag. Jeg er fryktelig glad i pasta og poteter, men må nok kutte ned på dette. Også veldig glad i kylling, bacon, fisk, svin og unner meg en biff av og til. Vil prøve å spise 5 frukt/grønnsaker om dagen. Til kveldsmat tenker jeg å spise knekkebrød, yoghurt, egg etc. Ønsker å spise fisk til middag minst 2 ganger i uken. Og vegetar-middag minst 1 dag. Jeg drikker ikke melk, og klarer ikke spise tunfisk. Tar d-vitamin, krom, b-kompleks, betakaroten og magnesium hver dag, eller ingen form for proteinpulver-shaker eller noe sånt og ikke tenkt å begynne med det heller. Har matbudsjett på max 3000 i mnd, men må helst prøve å holde meg under 2500. Kan noen hjelpe meg å sette opp en grei kostholdsplan med disse forutsetningene. jeg er forresten flink til å kjøpe på tilbud og drar til Sverige ca en gang i mnd. Anonymkode: 7e0c1...a8e
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #2 Skrevet 24. august 2017 Hvis noen lurer så er jeg 28 år, og har fått 2 barn, hvis dette har noe å si. Anonymkode: 7e0c1...a8e
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #3 Skrevet 24. august 2017 Med et budsjett på 2500,- er ikke dette noe problem i det hele tatt. Du har jo allerede satt opp halve planen selv. Anonymkode: 9fb83...a7c
Pringle Skrevet 25. august 2017 #4 Skrevet 25. august 2017 Planen høres jevnt over veldig grei ut. Til sammenligning: Jeg bruker under 2000 kroner på mat pr måned, men jeg er i mindre aktivitet enn deg og har et lager av basisvarer som jeg bare trenger å fylle på, på den andre siden må jeg kjøpe alle måltidene mine selv og jeg kan ikke dra på Harrytur. Men har du ansvar for barn, så må jo disse også ha mat, regner du med utgifter til dette? Spiser du sammen med disse barna? Felles måltider er hyggelig og arbeidsbesparende. Må du se på utgiftene, er lavkarbo veldig vanskelig. Pasta, ris og poteter er noe av det billigste du kan spise. Ikke rot med måltidsoppsettet. Det er gjerne det man spiser mellom måltidene som får oss opp i vekt. Kanskje kan en halvfast ukesmeny for middager være noe for deg? Fisk, vegetar, kylling, vegetar, svin, fisk, biff? Husk på at du kan spise hva du vil til alle måltider unntatt lunsjen. Variasjon er bra. Du trenger ikke tunfisk og melk når du spiser hva som helst ellers. Liker du ost, yoghurt, smør? Jeg ville ha kuttet ut kosttilskudd. Det er dyrt, og du får alt gjennom maten, mye mer effektivt (og smakfullt). Du skal bare ned noen få kilo, og du har et langsiktig perspektiv, så du trenger bare å justere litt. Antakeligvis trenger du bare å gå tilbake til kostholdet og treningsrutinene du hadde før ferien. Utenom dette kan jeg bare linke til den ultimate veiledningen for den aspirerende husøkonom: http://fitnessbloggen.no/tips-okonomi-student-billig-student/
debattanten Skrevet 25. august 2017 #5 Skrevet 25. august 2017 Har ikke så mye å tilføye, men ikke dropp potet. Kokt potet er en av de matvarene som mettet mest i forhold til antall kalorier. Så kan være fint fyll i magen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå