Gå til innhold

Hvilken Macbook skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har følgende kriterier:

- Rask behandling (åpne filer, oppstart, enkle oppgavebehandlinger).

- Pris spiller ingen rolle.

- Lagringskapasitet spiller ingen rolle med mindre det påvirker første punkt.

Endret av Prinsesse788
skrivefeil
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes bare en...

Skrevet (endret)

MacBook kommer i to typer, Macbook og Macbook Pro

Siden deres første utgivelse , har det vært åtte varianter av Macbook.

Så la meg "refrase": Hvilken VARIANT skal jeg velge...?

Endret av Prinsesse788
Skrevet

Tror alle variantene oppfyller dine krav.

Macbook air er min favoritt på grunn av at den er så lett.

Skrevet

Jeg bruker den til samme som deg og har den som bare heter Macbook. Den er helt suveren, lynrask, god lagringsplass (for worddokument og bilder :P ) og ikke minst veier den nesten ingenting og er kjempe lett å dra med seg :) 

Skrevet

Vil tro at en Macbook air 13 tommer er stor nok for deg. eller den nye macbook som du får fra 14.tusen

Skrevet
16 minutter siden, Prinsesse788 skrev:

Jeg har følgende kriterier:

- Rask behandling (åpne filer, oppstart, enkle oppgavebehandlinger).

- Pris spiller ingen rolle.

- Lagringskapasitet spiller ingen rolle med mindre det påvirker første punkt.

Ah. Skulle akkurat til å si "pass på at du har nok lagringskapasitet til alle filene du ønsker å ha der", for jeg gjorde en stor tabbe med å velge en alt for liten, så nå må jeg alltid drasse rundt på en stor ekstern harddisk. 

Anyway....

Skrevet

Jeg kjøpte den nye (ikke fullt så ny lenger nå da) MacBook 12". Er utrolig fornøyd med den! 

Anonymkode: 68d40...306

Skrevet

husk at du også kan "bygge" din mac. = velge str på HD bla. 

Skrevet (endret)

Jeg sliter bare litt med å finne ut hva jeg skal velge ut i fra. Forstår at GB er lagringskapasitet, og feks at i7 er den "beste" prosessoren. Eller har jeg misforstått? Påvirker de hverandre?

På iPhone har jeg alltid valgt høyest GB, fordi jeg har mange bilder og apper. På en Mac tenker jeg å bruke mer skybasert lagring enn jeg gjør i dag.

Har en PC (helt ny) men bare å åpne internett, eller åpne word, eller bare å skru den på tar minst  ett minutt... 

Tusen takk for alle flotte svar!!!

Endret av Prinsesse788
Skrevet

Hva skal du bruke Macen til? Jeg har både Pro og Air og bruker dem til forskjellige ting. Airen er genial på word, facebook osv osv. Skal jeg redigere bilder/filmer osv er det proen som duger. 

Skrevet (endret)

Da holder det sikkert med Air @Sirah 

Jeg bruker mye tid med Office-greiene. Og trenger sømløsheten og at jeg fort kan legge ned /åpne og lagre dokumenter, nettsider osv.

Det viktigste er at jeg slipper å vente på alt:alice:

Endret av Prinsesse788
Skrevet
21 minutter siden, Prinsesse788 skrev:

Da holder det sikkert med Air @Sirah 

Jeg bruker mye tid med Office-greiene. Og trenger sømløsheten og at jeg fort kan legge ned /åpne og lagre dokumenter, nettsider osv.

Det viktigste er at jeg slipper å vente på alt:alice:

Da vil du mest sannsynlig bli knallfornøyd med en Air :) Jeg er superduperfornøyd med min til alt bortsett fra de tyngste programmene :) Der må jeg hanke inn Proen :P 

Skrevet

Jeg kjøpte nettopp MacBook Pro 13 tommer. Jeg er kjempe fornøyd. 

Skrevet (endret)

Jeg kjøpte MacBook pro 13" forrige uke og er kjempe fornøyd, den er også lettere enn air utgaven.

Endret av moroklompen
Skrevet (endret)

Jeg hadde aldri kjøpt air. Den er ikke oppdatert på flere år nå og henger etter i teknologiutviklingen. 

Du sier pris ikke er viktig, og da er du heldig. Mac koster flesk, men er sabla bra :)

Anbefaler deg helt klart Macbook pro, det er den beste du kan få tak i. 

For Pro så kan du tilpasse ganske mye, og jeg anbefaler deg å ta en med 8GB RAM, 512 GB SSD-lagring (lagringskapasitet) , skjermstørrelse er litt opp til hva du er komfortabel med, og for prosessor er i7 best, men i5 funker veldig bra for hverdagsbruk.

For første punktet ditt ang rask behandling så er alle typene fra Mac med SSD disk, som betyr at det går veldig raskt å lese og skrive til fil. Med 8GB RAM så går dette kjemperaskt. Hvis du er bekymret for at det skal gå for tregt, så kan du øke RAMet til 16GB. Men det koster vel over 2000 kr ekstra. 

Jeg tipper prisen vil kommer over 20 000 kr for dette. 

Endret av GirlGeek
Skrevet

Wow @GirlGeek, takk for utfyllende og flott svar!

Jeg har bestemt meg for at jeg nekter å la pris være vurderende fordi jeg prøvde det med PC'en og jeg har aldri vært så misfornøyd (kjøpt en ny Acer). Tenkte at "pytt san, trenger ikke så mye, skal jo bare skrive".... så feil kan en ta!

Takk for svar alle!

Skrevet
2 timer siden, Prinsesse788 skrev:

Wow @GirlGeek, takk for utfyllende og flott svar!

Jeg har bestemt meg for at jeg nekter å la pris være vurderende fordi jeg prøvde det med PC'en og jeg har aldri vært så misfornøyd (kjøpt en ny Acer). Tenkte at "pytt san, trenger ikke så mye, skal jo bare skrive".... så feil kan en ta!

Takk for svar alle!

Kjøper du den billigste "møkkapc'en" så får man de du betaler for. Min erfaring er dog, både fra profesjonelle og private IT sysler at Windows 10 slår Mac OS selv om bruksopplevelsen nok ikke er så stor. Men nok om det. Til syvende og sist kommer det ned til hva man liker og er vant til og hverken Windows 10 eller Mac OS har et dårlig brukergrensesnitt. 

Skal du først ha bærbar mac, så hold deg unna air hvis du er interessert i ytelse. Det har kommet en oppdatert air også så vidt jeg husker, men den er fortsatt tilbake for Macbook pro. Macbook air fungerer fint hvis man trenger en ren reisemaskin, men ikke skal jobbe med så tunge ting. Air - hvertfall de tidligere modellene - har også en vifte som bråker som et sagbruk, vifta på macbook pro bråker også litt, men en del mindre enn Air i mine øyne. MBP er heller ikke særlig mye større eller tyngre enn Air, forskjellen er rett og slett mye mindre enn den var før (gamle MBP var vesentlig større). 

For god ytelse, anbefaler jeg i7 med så høy frekvens som mulig, 16 gb minne og 512 gb harddisk - sistnevnte har ikke si mye å si for hvilken ytelse du opplever, men har en del å si hvis du skal lagre mye på selve maskinen. Den aller nyeste serien av MBP har også en "touchbar" som kan bytte ut innhold i forhold til hvilke programmer som benyttes, men jeg hadde ikke giddet å betale ekstra for dette. Dessuten er det for min del mer praktisk å ha de tradisjonelle tastene der istedet. 

Anonymkode: 6e36a...f52

• Liker 1
Skrevet

MacBook Pro er for de som skal jobbe med tunge program og redigering innen film, foto etc.

Macbook holder i massevis for ditt bruk og den er ny. Ser ut som den kun leveres som 12 tommers. Hvis det er nok, hadde jeg valgt denne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...