AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #1 Skrevet 24. august 2017 Vet ikke helt hvor i forumet dette passer, men det får bare flyttes dersom det passer bedre ett annet sted. Jeg lurer på hvorfor det er så utrolig mange som skriver lange innlegg på facebook hver gang de har kjøpt en kaffe til en uteligger eller tigger? Virker ofte som de er mer opptatt av anerkjennelsen de får fra andre etter å ha gjort en god gjerning enn det de er av å faktisk hjelpe vanskeligstilte. Jeg gir gjerne til tiggere en gang i blant, klær, mat, drikke, småpengene jeg har i lommeboken, men føler ikke noe behov for å skryte av det i sosiale medier etterpå. Også kommer all rosen da, om at de er så gode mennesker og at alle skulle ha vært som dem osv osv. Er det bare jeg som reagerer negativ på den type statuser? Syns selvfølgelig det er helt topp å engasjere seg og gjøre slike ting, men måten de aller fleste slike ting blir delt på får det til å handle mer om personen som har gjort gjerningen og oppmerksomheten de ønsker på seg selv. Er jeg sær som tenker sånn? Anonymkode: 8be7d...b1f 8
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #2 Skrevet 24. august 2017 Jeg er helt enig med deg. Jeg synes ikke den gode gjerningen virker helhjertet når det venter en Facebookoppdatering i etterkant. Fint at man ønsker å oppfordre andre til å gi, dele eller hjelpe på en annen måte, men jeg tror ikke dette er årsaken til hvorfor de deler, og jeg synes definitivt at det finnes bedre måter til å påvirke andre til å bidra. Det er noe selvglorifiserende med dette som gjør at jeg finner det ganske usmakelig. Jeg liker eller kommenterer aldri slike statuser. Eneste unntaket er rene oppfordringer til å bidra eller informasjonsstatuser, men slike mennesker oppfatter jeg som mer ydmyke som har et genuint ønske om å utgjøre en forskjell, eller i det minste øke bevisstheten blant folk. Anonymkode: 898c4...18b 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #3 Skrevet 24. august 2017 Eller de som alltid publiseres at de er syke med feber/forkjølelse, at det regner ute og at naboen bråker. Arghh. Finnes virkelig større problemer enn det. Anonymkode: b80b8...0c7 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #4 Skrevet 24. august 2017 Det er forskjell på følgende scenarioer: 1: Bilde fra delt fra organisasjon, med "Røde Kors gjør en super jobb, noe jeg har vært så heldig å se i praksis gjennom å få være besøksvenn hos dem. Det kan virkelig anbefales! Om du er på jakt etter å være frivillig et sted, så har disse bruk for deg. Leter du etter en organisasjon å støtte, les hva de skriver blablabla " og 2: Lang jævla tåredryppende og usammenhengende status om hvor flink man var som gjorde handling X, og fikk reaksjon Y fra den stakkaren de hjalp. Kvasifilosofisk moralsk slutt om at det ikke skal så mye til å glede andre. Se ikke bort fra at den inneholder en selfie. Begge deler er personlige, men det handler om måten det gjøres på. Anonymkode: b894d...c2a 4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #5 Skrevet 24. august 2017 40 minutes ago, AnonymBruker said: Jeg lurer på hvorfor det er så utrolig mange som skriver lange innlegg på facebook hver gang de har kjøpt en kaffe til en uteligger eller tigger? Det kan oversettes til "I am amazing and the world needs to know it". Anonymkode: 47f71...26b 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #6 Skrevet 24. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er forskjell på følgende scenarioer: 1: Bilde fra delt fra organisasjon, med "Røde Kors gjør en super jobb, noe jeg har vært så heldig å se i praksis gjennom å få være besøksvenn hos dem. Det kan virkelig anbefales! Om du er på jakt etter å være frivillig et sted, så har disse bruk for deg. Leter du etter en organisasjon å støtte, les hva de skriver blablabla " og 2: Lang jævla tåredryppende og usammenhengende status om hvor flink man var som gjorde handling X, og fikk reaksjon Y fra den stakkaren de hjalp. Kvasifilosofisk moralsk slutt om at det ikke skal så mye til å glede andre. Se ikke bort fra at den inneholder en selfie. Begge deler er personlige, men det handler om måten det gjøres på. Anonymkode: b894d...c2a Enig. Det er akkurat det jeg syns, men ser oftere eksempel på nr 2 enn 1, og det er også oftest nr 2 som får mest kommentarer og oppmerksomhet. TS Anonymkode: 8be7d...b1f
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #7 Skrevet 24. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Eller de som alltid publiseres at de er syke med feber/forkjølelse, at det regner ute og at naboen bråker. Arghh. Finnes virkelig større problemer enn det. Anonymkode: b80b8...0c7 Ja, det er jo ganske kjedelig å lese om det også, men ikke så plagsomt som disse gode gjerningene Anonymkode: 8be7d...b1f 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #8 Skrevet 24. august 2017 Er enig med deg i at det ofte virker mer som selvskryt enn som et oppriktig ønske om å hjelpe andre. I mange tilfeller er det nok også det, men jeg tror nok også det fins en del som genuint ønsker å hjelpe, og å inspirere andre til å gjøre tilsvarende, men som ikke klarer å falle ned på riktig side av det som i mange tilfeller kan være en uklar grense mellom å oppfattes som selvglorifiserende eller inspirerende. Det er lettere å holde seg på "riktig" side av den linjen hvis man kan referere til en organisasjon, sånn som i eksempelet ovenfor, enn hvis man bare vil oppfordre andre til å generelt være rausere med hverandre. Derfor tenker jeg at det kanskje er greit å la tvilen komme folk tilgode, også gidder jeg rett og slett ikke å bruke energi på å irritere meg. En ting jeg også tenker er at, så lenge den eller de man hjelper ikke blir eksponert, så er det jo egentlig bare positivt at folk som bryr seg om hva andre måtte mene om hva de gjør, velger å gjøre gode gjerninger for å bli bedre likt. Hvis man er blakk og sulten, er vel det å få tak i mat viktigere enn motivene medmennesker skulle ha for å gi bort maten. Man blir like mett av en brødskive uansett om giveren gir den bare for å være snill, eller for å kunne skryte på facebook så alle tror han/hun er snill? (Selvsagt forutsat at selveden gode gjerningen utføres med respekt). Anonymkode: d7da8...351
Zoey Skrevet 24. august 2017 #9 Skrevet 24. august 2017 Jeg liker de som har skrevet innlegg om at "jeg gir faen I de kryptiske hjertene deres, dere gjør ikke noe nytte for saken selv om dere føler dere gode. Her er info om kreften disse folka med hjertestatusene støtter og sånn har du gi dem penger. Se, jeg har vippsa kr X. Men jeg poster ikke noe hjerte."-postene som har blitt en liten farsott på min newsfeed. Men disse lange postene om at man betalte brødet til en gammel mann i køen på REMA er irriterende. Jeg får bestandig lyst til å svare at det er fint de utøver høvelig folkeskikk, men orker ikke å havne på kant med enkelte (kollegaer og familie), så da bare skjærer jeg litt tenner. 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #10 Skrevet 24. august 2017 Er enig med deg. Tenker at dem om skryter mest av sine gode gjerninger, er de som gjør færrest gode gjerninger. Anonymkode: f7726...a19 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #11 Skrevet 24. august 2017 Ingenting å irritere seg over. Om de dere irriterer dere over ikke hadde spandert lunch/cola/sjokolade/Laban på den narkomane mannen, så hadde han kanskje ikke fått seg noe mat den dagen. Istedet for å irritere seg kan man gjøre samme handling sjæl, - uten å lage en milelang post på FB etterpå. Fiks lunch til en kar som ellers ikke får seg mat i magen, adopter en hjemløs katt, gi penger til en organisasjon du liker, smil og spør damen med 2 tunge kofferter om du får lov til å hjelpe henne inn på toget, spander et kavrter på en hyggelig prat med den gamle damen som skal hente sin sønn på stasjonen og er ute i veldig god tid. Om det ikke passer deg, så ikke si det til noen. Om det gir deg glede å dele din egen glede med andre, så del det der du føler for. Hjelpen blir hverken større eller mindre av du deler eller ikke deler. Anonymkode: 5af4c...c77 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #12 Skrevet 25. august 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Er enig med deg. Tenker at dem om skryter mest av sine gode gjerninger, er de som gjør færrest gode gjerninger. Anonymkode: f7726...a19 Det tenker jeg også, selv om det selvfølgelig kan være noe de gjør ofte. Det er oftest måten disse innleggene er skrevet på som får meg til å tenke slik, ikke at de har hjulpet noen. Anonymkode: 8be7d...b1f
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #13 Skrevet 26. august 2017 Irriterer meg mest over de som svarer i sånne tråder: Åhhh, Anne altsååhh! Hjerte hjerte! Du er så snill og såh goood! Hvorpå Anne selvsagt svarer med nye hjerter og smaskemunner, og så har vi det gående. Anonymkode: e0a88...26a 2
Marie90 Skrevet 26. august 2017 #14 Skrevet 26. august 2017 Godhetstyrannene er noe av det verste jeg vet. Det er noe typisk norsk ved å forelske seg i sin egen godhet. 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #16 Skrevet 26. august 2017 Ja. De gjør det for egen beundring. Anonymkode: 172bd...e2e
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #17 Skrevet 26. august 2017 På 24.8.2017 den 21.58, Zoey skrev: Jeg liker de som har skrevet innlegg om at "jeg gir faen I de kryptiske hjertene deres, dere gjør ikke noe nytte for saken selv om dere føler dere gode. Her er info om kreften disse folka med hjertestatusene støtter og sånn har du gi dem penger. Se, jeg har vippsa kr X. Men jeg poster ikke noe hjerte."-postene som har blitt en liten farsott på min newsfeed. Men disse lange postene om at man betalte brødet til en gammel mann i køen på REMA er irriterende. Jeg får bestandig lyst til å svare at det er fint de utøver høvelig folkeskikk, men orker ikke å havne på kant med enkelte (kollegaer og familie), så da bare skjærer jeg litt tenner. Det er jo nøyaktig det samme! "Se her! Jeg har donert penger, men jeg skryter ikke av det", skrives skrytende i statsen. Hadde siste setning vært kuttet ut hadde jeg vært enig med deg. Anonymkode: 69d58...aa7
Zoey Skrevet 26. august 2017 #18 Skrevet 26. august 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo nøyaktig det samme! "Se her! Jeg har donert penger, men jeg skryter ikke av det", skrives skrytende i statsen. Hadde siste setning vært kuttet ut hadde jeg vært enig med deg. Anonymkode: 69d58...aa7 Ja, det er ganske likt, derfor jeg nevnte det. Jeg liker de som bryter med kjedebrevene, da er det kult synes jeg. Selv om det er to sider av nøyaktig samme sak. Disse oppfordrer/utfordrer i alle fall kjedebrev-fantastene til å gjøre noe mer. 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 26. august 2017 #19 Skrevet 26. august 2017 Jeg blir alltid flau på vedkommendes vegne når jeg leser sånt. Bedre med åpenbar skryting enn sånn liksom-skjult.
Weekend Skrevet 27. august 2017 #20 Skrevet 27. august 2017 Jeg syns nesten det er verre når det er fra den andre siden: "Hei, du som ga min sønn 10 kroner så han kunne kjøpe en tyggispakke til sin gamle mor, jeg vil takke deg for din godhet. Han hadde spart i flere dager, men så ble prisene satt opp. Han har aspergers. Så du vet ikke hvor mye dette betød." Blablabla, 10k likes og oppslag i alle nettaviser. Er det virkelig slik at det ikke er en ordentlig god gjerning før det er delt på some? Kan man ikke gjøre en døyt uten at alt skal hylles? For min del betyr det mer når jeg kan ha slike opplevelser litt for meg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå