Gå til innhold

Sykemeldt og nav mener jeg ikke har rett på sykepenger. Sjef vil ikke tilrettelegge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykemeldt med ryggsmerter forårsaket av jobben min. Stillingen min er 50% intens fysisk arbeid, på kontrakta mi har jeg også 50% kontorarbeid. Det er bare det at sjefen min vil ikke tilrettelegge slik at jeg kun gjør kontorarbeid. Han mener plutselig at jeg skal trekke fra tiden jeg har på fysisk arbeid til å lunne sitte ved telefonen. Jeg fungerer da som daglig leder. Men han tilrettelegger ikke.

Nav tar nå kontakt og mener jeg ikke har rett på sykepenger. De mener legens grunn ikke er sterk nok og vil ha mer grunnlag fra både lege og arbeidsgiver. Jeg har diskutert med arbeidsgiver i 8 uker angående å jobbe 50%, han er ikke interessert i dette i det hele tatt. Har en følelse på at om jeg mister sykemeldingen får jeg sparken også. 

Jeg har dokumentert nok hos lege til å føle meg ganske trygg på at legen kan skrive et godt dokumentert vedlegg til nav. Men nav forstår nok ikke hvordan sjefen min fungerer. 

Hva gjør jeg nå? 

Anonymkode: ad3b9...c86

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ber legen hjelpe deg i dialogen med NAV.

Anonymkode: d72f8...a20

• Liker 3
Skrevet

Jeg har i tillegg klart å bli gravid og sliter med ekstrem kvalme. Så de siste 5 ukene har jeg ikke beveget meg ut av huset annet enn til legetime. Dette er også noe legen har skrevet på blant annet siste sykemelding i starten av måneden. 

Skrevet

Dette kommer jo an på. Hvis du er leder, fungerer det ofte dårlig å jobbe 50 %, fordi en leder faktisk må være tilstede. 

En arbeidsgiver plikter ikke å tilrettelegge for enhver pris, ofte er det gode grunner til at tilrettelegging ikke er mulig. 

Bra at Nav tar tak her, du sier jo selv at du har ryggsmerter pga jobben din. Da må du finne deg ny jobb. 

Anonymkode: bf2a1...7cf

• Liker 2
Skrevet

Altså hypermesis. Med uvi, pusteproblemer, kramper i spiserøret etter for mye magesyre opp. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette kommer jo an på. Hvis du er leder, fungerer det ofte dårlig å jobbe 50 %, fordi en leder faktisk må være tilstede. 

En arbeidsgiver plikter ikke å tilrettelegge for enhver pris, ofte er det gode grunner til at tilrettelegging ikke er mulig. 

Bra at Nav tar tak her, du sier jo selv at du har ryggsmerter pga jobben din. Da må du finne deg ny jobb. 

Anonymkode: bf2a1...7cf

Jeg er gravid og mer informasjon Nedover. Hvis du ser har jeg en 50% leder stilling og 50% fysisk arbeid. Jeg kan altså fylle hele min lederstilling. 

Skrevet

Arbeidsgiver har ikke rett til å vite sykemeldingsgrunn, og skal ta hensyn når legen fraråder tungt fysisk arbeid.  

Men forstår jeg det rett når arbeidsgiver har gitt deg 100% kontortid istedenfor det opprinnelige 50% fysisk tunge arbeidet?  For da har faktisk arbeidsgiver og nav et poeng....

Anonymkode: 5d6ff...bfa

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver har ikke rett til å vite sykemeldingsgrunn, og skal ta hensyn når legen fraråder tungt fysisk arbeid.  

Men forstår jeg det rett når arbeidsgiver har gitt deg 100% kontortid istedenfor det opprinnelige 50% fysisk tunge arbeidet?  For da har faktisk arbeidsgiver og nav et poeng....

I følge legen kunne legen ha meg sykemeldt for de 50% jeg har tungt fysisk arbeid om sjefen min ville latt meg være 50% i jobb for kontorarbeid.  Men dette er vist vanskelig å få til. Dette er en jobb jeg kan tolbake til etter graviditeten og som jeg har jobbet hardt for å få. Så det er kjipt om jeg må søke ny jobb nå, da havner jeg mye lavere i lønn. Dessuten syns det at jeg er gravid med mindre jeg klarer å holde meg fra å spy 3x dagen og kan gå i svære klær. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjefen min ikke hjelpe meg i jobb. Han liker vist å ikke ha meg der 😉

Gjest Coolaid
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ber legen hjelpe deg i dialogen med NAV.

Anonymkode: d72f8...a20

Dette. 

Skrevet
2 minutter siden, Coolaid skrev:

Dette. 

Gjett om jeg skal. Jeg har ikke hatt fravær på jobb på tre år. Så det skal mye til for at jeg er her jeg er nå. Håper legen kan hjelpe meg stort her. Skal til legen på mandag. Må jeg ta kontakt med nav i mellomtiden?

Skrevet

Du har rett på sykepenger. Vil ikke arbeidsgiver tilrettelegge slik at man kan være delvis sykemeldt (50%) så er jo alternativet at du er helt sykemeldt (100%). Det får jo arbeidsgiver ta på sin kappe, og så må NAV snakke med arbeidsgiver slik at de forstår at det er slik ståa er. 

Anonymkode: 73e72...6b1

• Liker 2
Skrevet

At folk kan se på deg at du er gravid er da ingen grunn til å være sykemeldt, for en elendig unnskyldning. 

Anonymkode: 7662e...12e

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At folk kan se på deg at du er gravid er da ingen grunn til å være sykemeldt, for en elendig unnskyldning. 

Nei. Det sier jeg ikke. Det er vanskelig å få jobb noe jeg har prøvd. Å spy under jobb intervju er ikke kult. 

Hvis du leser litt mer så ser du årsakene til at jeg mener jeg har rett på sykemelding. 

Hadde jeg vært frisk, så hadde jeg funnet meg annen jobb bare så du vet det 😊

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså nav vil jo nå at jeg enten skal friskmeldes for å jobbe der jeg har jobb eller friskmeldes for å finne annen jobb. Når man spyr på jobbintervju og sliter fysisk med alt jeg gjør i denne graviditeten så sier det seg selv at dette blir vanskelig.

Skrevet

Men hva er egentlig problemet her? Du forteller om ryggproblemer som kommer av jobben, men nå er det plutselig graviditet og plager i forbindelse med dette? 

Anonymkode: 6d1bb...55d

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er egentlig problemet her? Du forteller om ryggproblemer som kommer av jobben, men nå er det plutselig graviditet og plager i forbindelse med dette? 

Jeg ble sykemeldt før je ble gravid. Ryggplager i forbindelse med jobben ja. Jeg skal egentlig til fysioterapeut for det, men ble gravid og fikk da hypermesis. 

Tidsperspektivet er ca slikt. I mai knakk ryggen min sammen etter rundt 6 mnd med overarbeid på den fysiske delen. Jeg jobbet ofte 180-200 timer i mnd med fysisk arbeid. 

Jeg ble da sykemeldt først i juni. I starten av juli hadde jeg uplanlagt positiv test. Hadde planer om å bli frisk fra ryggplagene og skaffe meg annen jobb. Før jeg rakk det ble jeg gravid, med hypermesis og alt av plager rundt graviditeten som jeg ellers har nevnt her. 

Så nå går jeg å venter på at den verste kvalmen skal gi seg slik at jeg får gått til fysio som planen var. Hadde jeg vært helt frisk hadde jeg søkt andre jobber og vært fort borte fra denne arbeidsplassen som jeg egentlig ikke har noen fremtid i. Jeg skal fylle ca 50% med kontorarbeid og oppfølging av kunder og ansatte, samt markedsføring. Jeg kunne godt (etter kvalmen gir seg) bare drive med dette, om sjefen lar det skje. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble sykemeldt før je ble gravid. Ryggplager i forbindelse med jobben ja. Jeg skal egentlig til fysioterapeut for det, men ble gravid og fikk da hypermesis. 

Tidsperspektivet er ca slikt. I mai knakk ryggen min sammen etter rundt 6 mnd med overarbeid på den fysiske delen. Jeg jobbet ofte 180-200 timer i mnd med fysisk arbeid. 

Jeg ble da sykemeldt først i juni. I starten av juli hadde jeg uplanlagt positiv test. Hadde planer om å bli frisk fra ryggplagene og skaffe meg annen jobb. Før jeg rakk det ble jeg gravid, med hypermesis og alt av plager rundt graviditeten som jeg ellers har nevnt her. 

Så nå går jeg å venter på at den verste kvalmen skal gi seg slik at jeg får gått til fysio som planen var. Hadde jeg vært helt frisk hadde jeg søkt andre jobber og vært fort borte fra denne arbeidsplassen som jeg egentlig ikke har noen fremtid i. Jeg skal fylle ca 50% med kontorarbeid og oppfølging av kunder og ansatte, samt markedsføring. Jeg kunne godt (etter kvalmen gir seg) bare drive med dette, om sjefen lar det skje. 

Tenker du da fulltid kontorarbeid? Men lar det seg gjøre da? Er det behov for det? Hvorfor er ikke sjefen villig til å tilpasse? Han er jo faktisk pliktig til dette. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du da fulltid kontorarbeid? Men lar det seg gjøre da? Er det behov for det? Hvorfor er ikke sjefen villig til å tilpasse? Han er jo faktisk pliktig til dette. 

Full tid lar seg nok ikke gjøre da firmaet ikke er så stort. Men 50% burde gå. Sjefen mener han har kontroll på det selv men jeg får meldinger på min private telefon av både kunder og kollegaer om at de ikke får tak i sjefen og generelle spørsmål. Over sommeren har jeg fått flere mailer av sjefen hvor han vil at jeg skal jobbe/ta kontakt med kunder for han mens jeg er sykemeldt. Svarer da at hvis han vil jeg skal gjøre dette må jeg gjøre om på sykemeldinga så jeg jobber 30-50%. Da slutter jeg bare å få svar eller får til svar at han fikser det selv. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Full tid lar seg nok ikke gjøre da firmaet ikke er så stort. Men 50% burde gå. Sjefen mener han har kontroll på det selv men jeg får meldinger på min private telefon av både kunder og kollegaer om at de ikke får tak i sjefen og generelle spørsmål. Over sommeren har jeg fått flere mailer av sjefen hvor han vil at jeg skal jobbe/ta kontakt med kunder for han mens jeg er sykemeldt. Svarer da at hvis han vil jeg skal gjøre dette må jeg gjøre om på sykemeldinga så jeg jobber 30-50%. Da slutter jeg bare å få svar eller får til svar at han fikser det selv. 

Da slutter HAN bare å svare* 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...