Gå til innhold

Tørr orkidé og svigermorstunge. Kan de reddes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en ordidé som har tørket inn i ferien. Den har ikke fått nye skudd i år. Noen av bladene har tørket og falt av, men de fleste bladene er grønne, men litt slappe.

Svigermorstungen er grønn og ser normal ut bortsett fra at bladene har skrumpet litt inn og blitt mer stive og harde.

Kan de reddes og hvordan går jeg fram?

Anonymkode: 9be7b...ff0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge røttene på orkideen er fine, er det bare å vanne to ganger i uka, la den stå lunt og smøre deg med en solid dose tålmodighet.

Anonymkode: 082ed...e9d

• Liker 1
Skrevet

Bare å vanne, og se hva som skjer.

Anonymkode: f14b3...4c4

Skrevet

Det kan gå helt fint. Jeg tror svigermorstunger tåler såpass, bare pass på å ikke drukne den nå. For å hjelpe orkideen din litt ekstra er det fint å øke luftfuktigheten ved f.eks å dusje den jevnlig. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjorde som dere sa og vannet orkideen litt ekstra i går, og i dag har det kommet et 30 cm langt skudd! Den bare skjøt fram over natten! Tusen takk for råd, alle sammen!

Gjest Coolaid
Skrevet

Orkide vannes underifra, bare sånn om du ikke vet det. Jeg lar min stå over natten i en skål med vann, men man trenger det ikke. Du ser på røttene om de blir grønne, blir de det  så har den fått vannet sitt. Min blomstrer hele tiden selv om den er gammel. Ser her at noen vanner to ganger i uken. Jeg mener at det holder mer enn nok med en gang i uken eller faktisk sjeldnere. Har ofte hoppet over en vanning og da har det alltid gått like bra. De aller fleste planter har godt av for lite vann i stedet for for mye vann. 

Når det gjelder Zanserveria (Svigermors tunge) så tåler den mye tørke og lite lys. Bare la den drikke litt vann. Det du beskriver er helt vanlige tegn på at den har tørket litt inn (tidlig i fasen). Vann den forsiktig. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjorde som dere sa og vannet orkideen litt ekstra i går, og i dag har det kommet et 30 cm langt skudd! Den bare skjøt fram over natten! Tusen takk for råd, alle sammen! Anonymkode: 9be7b...ff0

? Det har jeg aldri opplevd noen gang på mine orkideer og ville ha sagt at det var en umulighet. Sikker på at den ikke var der fra før av? 

Anonymkode: a20b7...f72

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

? Det har jeg aldri opplevd noen gang på mine orkideer og ville ha sagt at det var en umulighet. Sikker på at den ikke var der fra før av? 

Anonymkode: a20b7...f72

Jeg synes at det er merkelig selv. Har hatt denne orkideen i 4 år nå. Hver høst så blomstrer den av, og så dør hele stengelen som blomstene stod på. Den tørker inn helt ned til plantens røtter og faller av. Så kommer det en ny neste år. Stanga til blomstene kommer veldig fort når den først begynner å komme, ofte over 1-2 dager. Da vokser den svært mye hver dag. Vet ikke hva slags orkidé det er eller hvorfor den oppfører seg sånn.

Skrevet

Fint å høre at det går bra :blomst: Er det noe annet enn en phalaenopsis? Phalaenopsiser (som det selges mest av ) er sterkt hybridiserte så det kan bare være en tilfeldighet at din vokser så fort i stengelen. 

Skrevet
5 timer siden, Coolaid skrev:

Orkide vannes underifra, bare sånn om du ikke vet det. Jeg lar min stå over natten i en skål med vann, men man trenger det ikke. Du ser på røttene om de blir grønne, blir de det  så har den fått vannet sitt. Min blomstrer hele tiden selv om den er gammel. Ser her at noen vanner to ganger i uken. Jeg mener at det holder mer enn nok med en gang i uken eller faktisk sjeldnere. Har ofte hoppet over en vanning og da har det alltid gått like bra. De aller fleste planter har godt av for lite vann i stedet for for mye vann. 

Når det gjelder Zanserveria (Svigermors tunge) så tåler den mye tørke og lite lys. Bare la den drikke litt vann. Det du beskriver er helt vanlige tegn på at den har tørket litt inn (tidlig i fasen). Vann den forsiktig. 

Det er ingen regel at de skal vannes slik, men det går an (med phalaenopsiser). Egentlig er de jo epifyttiske og tilpasset et liv i trekronen med hyppige regnskyll/høy luftfuktighet. Ikke stående vann. 

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, Frøkensina skrev:

Fint å høre at det går bra :blomst: Er det noe annet enn en phalaenopsis? Phalaenopsiser (som det selges mest av ) er sterkt hybridiserte så det kan bare være en tilfeldighet at din vokser så fort i stengelen. 

Jeg vet ikke hvilken orkidé det er. Som dere sikkert har skjønt så har jeg ikke så god greie på planter. Kjøpte den i en liten litt dyrere blomsterbutikk, så det er godt mulig at det er en spesiell type.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvilken orkidé det er. Som dere sikkert har skjønt så har jeg ikke så god greie på planter. Kjøpte den i en liten litt dyrere blomsterbutikk, så det er godt mulig at det er en spesiell type.

Ok, hvis du vil kan jeg hjelpe deg å finne det ut. Men det er ikke viktig så lenge den trives med stellet du gir den, og det gjør den jo når den sender opp en ny stengel hvert år.

Gjest Coolaid
Skrevet
1 time siden, Frøkensina skrev:

Det er ingen regel at de skal vannes slik, men det går an (med phalaenopsiser). Egentlig er de jo epifyttiske og tilpasset et liv i trekronen med hyppige regnskyll/høy luftfuktighet. Ikke stående vann. 

Det kan godt være. Jeg har fått tipset mange ganger og det ser ut til å virke greit. Tror det er mange muligheter her. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...