AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #1 Skrevet 24. august 2017 Hei! Er det noen som har tips til gode studieteknikker da man skal lese pensum og ta notater? Jeg har alltid vært den som tar masse notater (enten på pc eller i skrivebok) mens jeg leser. Etter hvert tema lager jeg meg et oversiktsark i a5-format. Dette oversiktsarket har jeg vanligvis brukt for å pugge, og få oversikt over pensum. MEN - er det lurt å droppe og ta notater, og heller skrive rett på dette oversiktsarket mitt? Føler det blir dobbelt opp med arbeid. I tillegg til dette har studiet mitt svært detaljerte læremål. Derfor må jeg i tillegg til å ta notater til alt pensum og lage oversiktsark - også skrive en lang oppsummering som dekker hvert læremål. Det høres ut som det blir _veldig_ mye. Noens om har tips? Evt. andre studieteknikker jeg bør prøve ut? Anonymkode: 8ca74...73a
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #2 Skrevet 25. august 2017 Les pensum og marker det viktige med markeringstusj. Føler du behov for å notere noe skriver du dette så kort som mulig i margen. Skriv ned spørsmål om ting du ikke forstår, noe du skal se nærmere på etc. Etter at du har lest pensum lager du oversiktsark basert på det du har markert, samtidig som du sjekker ut notatene du har gjort i margen. Jeg skulle gjennom så mye pensum at det var best å bare komme seg gjennom - der det var noe jeg ikke forstod satte jeg et stort spørsmålstegn. Da jeg skulle lage oversiktsark før eksamen forstod jeg alt, det jeg ikke hadde forstått tidligere ble gjerne løst i en forelesning, kollokvie, oppgave etc. Anonymkode: 0a1d3...4e4 1
Skravla Skrevet 25. august 2017 #3 Skrevet 25. august 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Er det noen som har tips til gode studieteknikker da man skal lese pensum og ta notater? Jeg har alltid vært den som tar masse notater (enten på pc eller i skrivebok) mens jeg leser. Etter hvert tema lager jeg meg et oversiktsark i a5-format. Dette oversiktsarket har jeg vanligvis brukt for å pugge, og få oversikt over pensum. MEN - er det lurt å droppe og ta notater, og heller skrive rett på dette oversiktsarket mitt? Føler det blir dobbelt opp med arbeid. I tillegg til dette har studiet mitt svært detaljerte læremål. Derfor må jeg i tillegg til å ta notater til alt pensum og lage oversiktsark - også skrive en lang oppsummering som dekker hvert læremål. Det høres ut som det blir _veldig_ mye. Noens om har tips? Evt. andre studieteknikker jeg bør prøve ut? Anonymkode: 8ca74...73a For meg var det dette "dobbelt opp" som ga best resultat. Notatene under forelesning ble ofte stikkordsmessige og da var det greit å få renskrevet og fyllt på fra pensumbøkene til notater jeg kunne bruke senere. Ga en umiddelbar repetisjon av forelesning. 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2017 #4 Skrevet 25. august 2017 Jeg pleier å ta notater på pcen på forelesningene fordi jeg rekker ikke å følge med samtidig som jeg skriver i ei bok. Så når jeg kommer hjem fyller jeg ut og finner mer info, også skriver jeg alt som er på word dokumentet i notatboka. Ekstra mye arbeid å skrive det to ganger, men jeg lærer best av å skrive det i en notatbok. Anonymkode: ef630...9f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå