Gå til innhold

Hvordan oppføre seg om hund angriper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har snakket litt med en kompis av meg. Han har hund og har hatt et par litt ekle opplevelser med andre hunder (løse hunder). Selv har jeg ikke hund, men jeg passer noen av og til. Lurer derfor litt på hvordan dere tenker en bør oppføre seg i slike situasjoner. 

En gang kom en stor hund løpende mot han og hunden hans. Han trakk han og hunden unna, men hunden kom etter og han måtte fysisk dytte hunden vekk (bra det gikk fint og den ikke angrep). Eier kom etter, men hjelper jo ikke om eier ikke har oppdragelse på hunden (hunden hørte ikke på eier). 

En annen gang opplevde han at sin egen hund angrep hunden som var løs (hans hund var i bånd og han prøvde jo selvsagt å dra den vekk). Det endte selvfølgelig med at den andre hunden angrep også. Det gikk heldigvis fint uten bittskader. 

Selv har jeg passet en del små og mellomstore hunder. En gang kom en hund løs løpende mot oss og jeg løftet opp min hund (jeg vet det er dumt, men tenkte jeg måtte beskytte den da den andre hunden var stor). Så ut som den andre hunden var snill og bare ville hilse/leke, men jeg tok meg ikke tid til å tenke og se etter oppførselen til den andre hunden. Jeg tenkte bare på å få hunden i sikkerhet, da jeg ikke klarte å konsentrere meg om oppførselen til den andre (for hva om den hadde angrepet?). 

Lurer derfor på hva dere gjør i lignende situasjoner? Hva er det beste å gjøre? Skal man beskytte hunden eller skal man prøve å se an kroppsspråket til hunden som kommer løpende? Det kan jo hende den bare vil hilse (men hva om hunden jeg har er aggressiv/misforstår situasjonen)?

Hadde hundene jeg passer kommet seg løs ville jeg gjort alt i min makt for å stoppe et evt. angrep. Men virker som det finnes mange som ser for lett på det og tenker kun godt om hunden sin. 

Anonymkode: 53dad...c25

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I de fleste tilfeller så går møtene bra så lenge begge hundene er løse og eierne ikke blander seg. Kommer det en løs hund når jeg er ute med min så slipper jeg båndet og går noen meter unna. Da hilser de (om enn noen ganger litt stivbeint) og går som regel altlid videre til sitt. 

Hvis du ikke ønsker slik hilsing så kan du helt fint løfte opp din hund. Jeg har også hatt suksess med å trampe i bakken, løfte hånda rett ut i et stopp-tegn, stirre den andre hunden i øynene og si bestemt "stopp!" Nøyaktig hva man gjør og sier betyr ikke noe, men at man er litt teatralsk og direkte i kroppspråket. For mange hunder vil det være nok til at de stopper og blir stående på avstand. En annen ting du kan gjøre er å kaste godbiter på den andre hunden. Kast dem gierne rett på hunden så den blir litt forfjamset. Det kan avlede mange hunder slik at de begynner å lete etter godbiter i stedet.

Skulle det i verste fall bli slåsskamp så vil det i mange tilfeller gå over av seg selv etter noen sekunder om eier ikke griper inn. Skulle den ene hunden bite seg fast og/eller begynne å riste i den andre hunden, så må man inn og skille. Da er det å ta i hale/bakbein og dra (ikke ta i halsbånd, da er sjansen stor for at hunden vil snu seg og bite deg i kampens hete). 

Skrevet
29 minutter siden, Tabris skrev:

I de fleste tilfeller så går møtene bra så lenge begge hundene er løse og eierne ikke blander seg. Kommer det en løs hund når jeg er ute med min så slipper jeg båndet og går noen meter unna. Da hilser de (om enn noen ganger litt stivbeint) og går som regel altlid videre til sitt. 

Hvis du ikke ønsker slik hilsing så kan du helt fint løfte opp din hund. Jeg har også hatt suksess med å trampe i bakken, løfte hånda rett ut i et stopp-tegn, stirre den andre hunden i øynene og si bestemt "stopp!" Nøyaktig hva man gjør og sier betyr ikke noe, men at man er litt teatralsk og direkte i kroppspråket. For mange hunder vil det være nok til at de stopper og blir stående på avstand. En annen ting du kan gjøre er å kaste godbiter på den andre hunden. Kast dem gierne rett på hunden så den blir litt forfjamset. Det kan avlede mange hunder slik at de begynner å lete etter godbiter i stedet.

Skulle det i verste fall bli slåsskamp så vil det i mange tilfeller gå over av seg selv etter noen sekunder om eier ikke griper inn. Skulle den ene hunden bite seg fast og/eller begynne å riste i den andre hunden, så må man inn og skille. Da er det å ta i hale/bakbein og dra (ikke ta i halsbånd, da er sjansen stor for at hunden vil snu seg og bite deg i kampens hete). 

Takk for gode tips! Tror det er lurt å gjøre seg noen tanker om hva en vil gjøre i en slik situasjon så man er litt bedre forberedt. Det er lett å bli forfjamset og ikke helt vite hva man skal gjøre. 

Anonymkode: 53dad...c25

Gjest NotNaomi
Skrevet

Kommer det løse hunder,gir jeg dem ikke en sjanse til nå vise noe kroppsspråk. Jeg jager de bort. Står som regel stille for at min hund skal bli stående,og høy bestemt stemme og et skritt fram er ofte nok. Blitt redd et par ganger med min forrige og mye større hund.

Det er det dummeste å bli redd. Men jeg klarte ikke kontrollere det da den ene hunden var rimelig 'på" og sta. Heldigvis kom eieren. Og nei,jeg var ikke veldig blid nei. 

Skrevet

Har en hund som ikke takler andre dyr (blir veldig redd), så jeg går mest hvor vi får gå alene som i skogen/på fjellet. Kjenner jeg blir sint når jeg møter hunder som ikke er i bånd når jeg går tur. Tar vanligvis en omvei eller "jogger" raskt forbi, men har ved flere anledninger hatt nødt til å løfte opp min 30kg tunge hund når hun har hatt løpetid fordi en idiot lar hannhunden sin løpe fritt. 

Anonymkode: f5d74...2e8

Skrevet

Da avliver jeg den. Synes ikke noe om agressive villhunder.

Skrevet

Mine tyr med en gang til bjeffing (en av oppspilthet og en av usikkerhet) så jeg ser fort om den andre hunden er vennlig innstilt eller ikke, hvertfall de jeg har møtt hittil. Som oftest har det kommet en eier i fult firsprang (mine bjeffer høyt!) i panikknår bikkjene dems stopper og svarer, ellers har vi møtt en som har vært vennlig innstilt og den stoppet da den ble usikker på mine.

Heldigvis ikke møtte noen som har svart aggresivt på bjeffing enda, men i det tilfelle vil jeg først prøve å jage den bort, og hadde det blitt fullt angrep ser jeg meg nødt til å forsvare hundene som det så er med spark e.l.  Har møtt andre hunder på tur som har vært litt for nærme fordi eier ikke greier holde de igjen, da har samboer tatt bikkjene og jeg har tatt tak i den andre bikkja for å holde den unna. Jeg vil heller ha et bitt og tur på legevakta enn at en allerede usikker hund skal bli bitt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...