Skyblue Skrevet 24. august 2017 #1 Skrevet 24. august 2017 Jenta mi på straks 2 år begynte i bhg for aller første gang for ca 2 uker siden. Jeg fikk være der sammen med henne hele tiden den første dagen og gikk etter 20 min på dag 2 og det gikk så bra at jeg ikke trengte å komme tilbake før etter 3 timer eller noe. Men da måtte jeg komme tilbake selv etter å ikke ha hørt noe fra de, selv om jeg sendte en mld. Dag 3 dro jeg ganske fort etter levering og da gråt hun litt etter meg, men det gikk bra. Både mandag og tirsdag denne uka har hun grått litt etter meg men etter hvert roet seg og hatt lengre lekeperioder og så grått litt igjen osv. Hun er også veldig avhengig av dyna si (som er kosekluten hennes) Jeg føler at barnehagen har vært hyggelige og samarbeidsvillige i et par dager og sendt meg mld om hvordan det går. I går, på onsdag, holdt jeg henne hjemme da hun var slapp og sliten og bare grinete. Følte det var god grunn til å holde henne hjemme, jeg følte hun trengte en hviledag. I dag virka hun i form igjen og jeg leverte henne i barnehagen. Men da ville hun ikke at jeg skulle gå og gråt med en gang. Jeg prøver å holde meg positiv og sier hade, forklarer at jeg kommer og henter henne etterpå og vinker med smil om munnen og går. Jeg vil gi henne positive følelser ved å si hade og at hun sal forstå at jeg kommer tilbake etterpå. Det jeg følte i dag var at hun ene ansatte virket irritert... Kanskje fordi jeg kom litt sent? Rundt 1015,men det var fordi bilen ikke starta så jeg måtte flytte bilstolen hennes over på mannens bil og det tar jo litt tid. Jeg forklarte dette til dem og det var helt greit. Men jeg kjenner jeg er skikkelig usikker noen ganger. For det første føler jg egentlig for å bli lenger enn bare 5 min da jeg ser hun ofte trenger litt tid på seg før hun er "varm i trøya" hun er litt sensitiv og blir fort usikker når andre barn er brå i leken eller noe. Men nå vet jeg ikke om det blir bedre av å bli lenger eller gå med en gang.. Og så vet jeg ikke hva de ansatte foretrekker. Føler de sier så lite eller ikke informerer meg noe særlig. Jeg har ikke fått kommet skikkelig igang med hverdagen min helt enda, men planen er å levere henne fast 0915 og hente 1530-16. Jeg skal gå skole 1130-1530 mandager og fredager mens jeg styrer min egen hverdag tir-tor. Så føler derfor drt ikke er nødvendig å levere henne tidligere enn 0915. Har spurt de når de forteller at alle er på plass og drt er før 0930, så da er jeg innafor. Jeg tenker kanskje bhg ønsker faste rutiner på hvert barn og det er jeg helt enig i, men det kommer seg etter hvert tenker jeg.. Jeg vil virkelig ha en god dialog med de. Noen dager har jeg følt at drt har gått bra, men i dag føler Jeg det ikke igjen. Jeg er veldig observant av mg og la merke til at hun ene ansatte hadde det "blikket" på hun andre ansatte, liksom "omg..." at hun var irritert på meg heller noe, uten at jeg skjønner helt hvorfor. Kanskje jeg bare innbiller meg det eller bare er supersensitiv... Jeg aner ikke. Kanskje jeg sender ut feil signaler.. Vetta f hva jeg gjør. Men jeg prøver så godt jeg kan å gjøre oss alle tilfredse. Jeg tenker på datteren min og vil at hun skal få en god start der og føle seg trygg der. Jeg tror nok hun gjør det for det virker som hun trives og har det bra når jeg henter henne, men samt føler jeg at de ansatte feks syns det er irriterende at hun er så avhengig av dyna si... Jeg har kun vært posiriv om barnehagen foran henne og spurt henne om hun har hatt det fint osv. Snakket pent om de voksne der. Alt for at hun kun skal ha positive følelser for barnehagen. Bør jeg være ærlig med de om det jeg føler? Kan noen veilede meg et sted her 😅 føler meg som en hysterisk og forvirra mamma som ikke har peil!
Minlillelykke Skrevet 24. august 2017 #2 Skrevet 24. august 2017 Jeg ville bedt om en samtale med ped leder, forklare situasjonen og be om tips. I barnehagen sønnen min går i plages dem ikke av at jeg er der litt lenger om han trenger det, men de ønsker beskjed om noe skjer og han blir levert etter kjernetid har startet. Det et hektisk for de ansatte i startfasen, mange barn trenger lang tilvenning, og de er veldig flinke, og mange av de har mye erfaring. Kanskje hun synes det er lettere å starte dagen med frokost i bhg? Hos oss var det det som fungerte det første halvåret. Etterpå ble han mer fleksibel. Jeg ville prøvd litt forskjellig, hos oss er feks mindre masnig støy ved 8 tiden, mulig hun trenger en rolig start, siden hun er sensitiv? Se litt på mulighetene for å gjøre dagen best mulig for henne, det gjør vondt å levere ett barn som er lei seg, og det gjør vondt å levere før man må. Men hvis det fungerer, er det jo bare å fortsette med det en stund, for så å prøve å leve litt og litt senere. Håper noe av det ga mening. Dette er min erfaring ihvertfall
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #3 Skrevet 24. august 2017 Nå høres det ut som om du venter på at de skal ta initiativ til å fortelle deg ting du lurer på. De er ikke tankelesere. Om du lurer på hva de foretrekker av at du er der litt, eller at du går med en gang, så SPØR dem. De kan ikke vite at du lurer på dette. Anonymkode: 06ccc...0ff
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #4 Skrevet 24. august 2017 De har mange barn i barnehagen, og er avhengig av struktur for å kunne legge til rette for et best mulig opplegg for barna. Dermed bør barnet leveres før "kjernetiden" som pleier å være halv ti eller ti. Spør barnehagen. Er du usikker i leveringssituasjon merker barnet det. Drar du ut leveringen blir barnet usikker. Gir du etter eller varierer veldig blir barnet usikker. Legg deg til EN leveringsstrategi og hold deg til den. Oppfører du deg som dette er helt normalt og ufarlig vil barnet også gå seg til med at det er en trygg situasjon. Anonymkode: f73c9...d4a
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #5 Skrevet 24. august 2017 Du må ikke være redd for å snakke med de ansatte om alt du lurer på, ikke vent på at noen skal gi deg informasjon. De vet jo ikke hva du lurer på Spør hvordan du skal forholde deg ved levering, om du skal være der lenge eller ikke, hva du gjør om hun gråter, osv. Når det gjelder det med blikkene er det vanskeligere - det blir kanskje litt rart å si at "jeg synes at jeg så X kaste et rart blikk til Y da jeg kom i dag, har jeg gjort noe som irriterer dere?" Men du kan kanskje si "Er det noe annet dere tenker på? Noe jeg burde gjort annerledes eller noe slik?" Altså et et helt åpent og ikke-konforonterende spørsmål hvor du inviterer dem til å komme med andre innspill hvis det skulle være noe. Anonymkode: 16f74...b9d 1
Papirfly Skrevet 24. august 2017 #6 Skrevet 24. august 2017 Jeg vet ikke om dette svaret er til hjelp, men jeg er selv pedagogisk leder på småbarnsavdeling og jeg hadde satt stor pris på om du fortalte meg akkurat hva du har skrevet her. I tilvenningsfasen, og med det mener jeg de første tre månedene, er oppgaven vår nærmest å ivareta de nye foreldrene like mye som vi skal ivareta de nye barna. Jeg vet hvordan det er å bli usikker rundt oppstarten, og skulle ønske jeg turte å være ærlig med personalet selv. Håper du blir møtt på en god måte hvis du tar deg en prat med dem. 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #7 Skrevet 24. august 2017 Jeg skjønner ikke helt greia. Du tror de ansatte er irritert på deg fordi du tror de himlet med øynene og det handlet om deg? Har de sagt til deg at datteren din ikke får ha med kosen/dyna? Anonymkode: 61196...d28
Skyblue Skrevet 24. august 2017 Forfatter #8 Skrevet 24. august 2017 Takk for svar, alle sammen! Det gikk bedre da jeg hentet henne igjen. Hun var i mye bedre humør etter å ha fått sovet litt i vogna. Og hun kontaktpersonen som følger oss har alltid vært veldig koselig, så jeg var nok bare litt stressa selv i dag morges. Og jeg får så dårlig samvittighet når hun blir lei seg når jeg drar, så er nok mye av det som henger over meg. Jeg må bare bli vant til det tror jeg At den ene ansatte ga et slags blikk skjønner jeg fortsatt ikke helt, men jeg prøver å heve meg over det. Jeg skal bli flinkere til å stille spm hvis det er noe jeg lurer på eller om jeg føler meg usikker på noe Et godt tips det å levere henne i bhg tidligere, ja! Men syns det blir sååå lange dager i bhg enda hun ikke trenger det engang... siden jeg ikke begynner på skole før 1130 liksom... så derfor tenkte jeg at det er greit å gå inn i en fast rutine ved å levere henne når det passer meg best, og som er innafor kjernetiden.. Men kan godt vurdere det hvis det ikke blir bedre etter hvert.. men forhåpentligvis blir det det! har tross alt bare gått 2 uker enda.
Minlillelykke Skrevet 24. august 2017 #9 Skrevet 24. august 2017 30 minutter siden, Skyblue skrev: Takk for svar, alle sammen! Det gikk bedre da jeg hentet henne igjen. Hun var i mye bedre humør etter å ha fått sovet litt i vogna. Og hun kontaktpersonen som følger oss har alltid vært veldig koselig, så jeg var nok bare litt stressa selv i dag morges. Og jeg får så dårlig samvittighet når hun blir lei seg når jeg drar, så er nok mye av det som henger over meg. Jeg må bare bli vant til det tror jeg At den ene ansatte ga et slags blikk skjønner jeg fortsatt ikke helt, men jeg prøver å heve meg over det. Jeg skal bli flinkere til å stille spm hvis det er noe jeg lurer på eller om jeg føler meg usikker på noe Et godt tips det å levere henne i bhg tidligere, ja! Men syns det blir sååå lange dager i bhg enda hun ikke trenger det engang... siden jeg ikke begynner på skole før 1130 liksom... så derfor tenkte jeg at det er greit å gå inn i en fast rutine ved å levere henne når det passer meg best, og som er innafor kjernetiden.. Men kan godt vurdere det hvis det ikke blir bedre etter hvert.. men forhåpentligvis blir det det! har tross alt bare gått 2 uker enda. Det blir lengere dager, men de dagene du har fri kan du jo hente tidligere? Det var slik vi gjorde det iallfall. Nå er vår så fleksibel at han springer mellom avdelingene i barnehagen. Men det tok endel jobb og komme dit.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #10 Skrevet 24. august 2017 Vår gutt har også alltid foretrukket å bli levert til frokost - det virker som det er lettere å si hadet når han har frokosten som en konkret, voksestyrt aktivitet å gå til. Pluss at det virker som han setter pris på å spise med fellesskapet. Leverer vi før eller etter frokost blir han mer usikker på hva han skal ta seg til og vil ofte ikke at vi skal gå, selv om det som regel går veldig fint nå som han er tre år MEN det er jo ingen fasit - hvis du foretrekker en litt senere start for jenta di ville jeg holdt på det en god stund til for å se hvordan det går Anonymkode: 65c9a...331
Gjest solavskjerming Skrevet 24. august 2017 #11 Skrevet 24. august 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vår gutt har også alltid foretrukket å bli levert til frokost - det virker som det er lettere å si hadet når han har frokosten som en konkret, voksestyrt aktivitet å gå til. Pluss at det virker som han setter pris på å spise med fellesskapet. Leverer vi før eller etter frokost blir han mer usikker på hva han skal ta seg til og vil ofte ikke at vi skal gå, selv om det som regel går veldig fint nå som han er tre år MEN det er jo ingen fasit - hvis du foretrekker en litt senere start for jenta di ville jeg holdt på det en god stund til for å se hvordan det går Anonymkode: 65c9a...331 Våre 2 barn har også foretrukket å bli levert til frokost i barnehagen. Tror det er fordi starten på dagen blir litt mykere, de får observere litt hva som skjer og kan delta når de selv er klar, uten at de blir stående på yttersiden av leken på en måte.
Skyblue Skrevet 25. september 2017 Forfatter #12 Skrevet 25. september 2017 Hei igjen! En liten oppdatering: Frøkna STORtrives i bhg nå virker det som! Det tok ca 3 uker så snudde det seg på dagen og hun sier hade med et smil og hei med et smil. Har også begynt å levere henne tidligere, så nå blir hun levert til frokosttid Og blir henta litt senere å siden hun nesten ikke vil bli med hjem hehe... jeg leverer ca 0815 og henter 1530 stort sett. Og så var jeg på foreldremøte for 2 uker siden og da følte jeg meg litt dum.. for hun ene ansatte som jeg trodde himlet med øynene har visst aspergers eller noe.. så akkurat da jeg så på henne den dagen jeg trodde hun himla med øynene så var det bare en rykning.. haha.. herregud, følte meg litt teit som hadde gått rundt og trodd hun var en bitch. Men alle sammen er snille og hyggelige og frøkna mi trives, så da er jeg fornøyd 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #14 Skrevet 25. september 2017 Jeg er selv ped. Leder og har et barn på samme alder, som foretrekker å bli levert til frokost. Ved frokost er det stille på avdelingen og da må ikke barnet prøve å finne sin plass i leken, hvis jeg hadde levert senere. Ta en prat med personalet dersom du lurer på noe. Å starte i bhg er nytt for både barnet og deg. Dere tilvennes begge to. Anonymkode: 77817...8f1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #15 Skrevet 25. september 2017 I vår barnehage har jeg inntrykk av at det er null problem at foreldrene leverer litt på sin måte. Noen leverer i døren, og det går fint. Andre setter seg ned og er der under hele frokosten før det er greit for barnet at foreldrene går, og de har gjort det på denne måten siden barnet begynte i barnehagen, som er over et år siden nå. Kanskje det er en god løsning for deg, om du har god tid på morgenen? Da får du levert tidlig, barnet kommer inn i samme rytme som de andre barna, men barnet har deg der en god stund før du drar. Anonymkode: 92286...62b
våren14 Skrevet 26. september 2017 #16 Skrevet 26. september 2017 For vår del så startet vesla på 19 mnd i bhg for snart 8 uker siden. Gikk strålende første 4 uker, så ble hun syk og borte en hel uke. Etter det var det bare gråt ved levering og hun fantes ikke trygg dessverre... Det som etterhvert har funket er dønn faste rutiner. Hun har det best levert først. Hadde aldri tenkt vi skulle være de som venter på at bhg åpner omtrent, men er vi inne døra rundt 7.05, før andre barn, går det lekende lett. Hun løper rett til de ansatte og er klar for å kose seg med frokosten sin. Leverer vi senrere når det er mange barn der blir hun utrygg ser det ut til. Så nå leverer vi kjempetidlig fast hver dag. Pga gravid har jeg hjemmekontor to dager i uka for å ha roligere dager, allikevel i bhg 7.05 slik at hun får en fin start på dagen. Også henter vi heller tidlig og har mer tid sammen på ettermiddagen. Ville prøvd å være veldig fast i rutinene på tidspunkt og ikke variere fra dag til dag. Ser ut til å hjelpe mye her. Og gå hver dag, gi heller kortere dager (hente tidligere) om du ønsker det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå