miracle Skrevet 14. januar 2005 #1 Skrevet 14. januar 2005 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=102314 jeg kjenner sinnet inne i kroppen min når jeg ser slikt som dette... denne unge mannen på 31 år hadde store problemer psykisk og var sikkert dermed en enkel "fangst" for guttegjengen som fant det for godt å banke han opp og stjele det lille han hadde.... det er helt sykt å tenke på, hadde jeg fått tak i noen av disse hadde jeg slått og sparka til det uendelige! tenk på bakgrunnen til denne mannen, han har sikkert hatt en vond oppvekst og slikt fra før, som om det ikke var nok skulle de ødelegge enda mer.. han var såpass oppegående at han alene ferdes ute men allikevell!!!! eier de ikke skam???? og til de vitner, hvorfor i all verden bare sitte der og glane? og ikke i det hele tatt foreta seg noe? selv ikke i ettertid gidder d eå stille opp for medmennesker ved å melde seg! nå går vel denne guttegjengen straks fri ettersom ingen vitner mot dem! er det slik vi skal ha det i norge? ja da blir det trygt i lengden!! denne mannen ligger bevisstløs og ingen vet hva som vil skje dersom han våkner..... åå jeg blir så hissig!
Gjest Valhalla Skrevet 14. januar 2005 #2 Skrevet 14. januar 2005 Det er en skam! Holmlia er ikke akkurat kremen av Oslo heller da.
Arkana Skrevet 14. januar 2005 #3 Skrevet 14. januar 2005 Helt enig. Ufattelig at så mange mennesker sitter der hjemme og nekter plent å hjelpe denne stakkars mannen. Jeg kan forstå at man ikke blander seg inn der og da, en enkeltperson mot en guttegjeng. Men å ikke melde seg i ettertid? At det er mulig å være så totalt blottet for empati, tenk om det var dem som ble overfalt (ja, det er nesten så jeg ønsker at de ble det, og ingen vitner meldte seg...). De skulle skamme seg. :evil:
Gjest Kari N Skrevet 14. januar 2005 #4 Skrevet 14. januar 2005 Hva faen "!%&¤)#?! :evil: Jeg vet at man ikke skal gå inn i kamper når man er alene, og det er jo forståelig, selv om jeg har vanskelig for å lå være. Men 30-40 busspassasjerer mot en liten gjeng er en no-brainer da! Herregud, tenkt at han ble banket opp inne i bussen og ikke en eneste sa eller gjorde noe! Snakk om surrelaistisk skrekkhistorie. Stakkars, stakkars mannen. Tenker at så få har meldt seg som vitner, rett og slett fordi de skjems av at ingen av de grep inn.
Gjest Melk Skrevet 14. januar 2005 #5 Skrevet 14. januar 2005 Jeg hadde garantert IKKE meldt meg inn i en slik slosskamp. Selv politiet sier at man bør holde seg unna når man ser folk sloss på byen. Men at de ikke melder seg som vitner er en skam.
Gjest TomKrus Skrevet 14. januar 2005 #6 Skrevet 14. januar 2005 Helt enig. Ufattelig at så mange mennesker sitter der hjemme og nekter plent å hjelpe denne stakkars mannen. Jeg kan forstå at man ikke blander seg inn der og da' date= en enkeltperson mot en guttegjeng. Men å ikke melde seg i ettertid? At det er mulig å være så totalt blottet for empati, tenk om det var dem som ble overfalt (ja, det er nesten så jeg ønsker at de ble det, og ingen vitner meldte seg...). De skulle skamme seg. :evil: 30-40 enkeltpersoner var det på den bussen.
aline Skrevet 14. januar 2005 #7 Skrevet 14. januar 2005 det er greit nok at man som enkeltperson ikke skal blande seg inn i en slosskamp på byen, men når det er snakk om en BUSS, der det er mange andre vitner + en bussjåfør som faktisk burde være istand til å gjøre noe!!!! så mener jeg det er en uting at INGEN gjør noe!! jeg vet ikke om jeg hadde gått direkte imellom, men jeg hadde ihvertfall ikke sittet stille å sett på det skje uten å prøve å få folk med på å reagere!! fatter ikke at dette er mulig! at ikke bussen ble stoppet og politi ble kontaktet umiddelbart er helt vanvittig!
Gjest TomKrus Skrevet 14. januar 2005 #8 Skrevet 14. januar 2005 jeg vet ikke om jeg hadde gått direkte imellom' date=' men jeg hadde ihvertfall ikke sittet stille å sett på det skje uten å prøve å få folk med på å reagere!! [/quote'] Skammen hadde svidd så mye mer enn en blåveis eller brukket ribbein, så hadde jeg fått et overblikk over situasjonen vet jeg hva jeg ville ha gjort. Tross alt er man den angripende parten hvis man ønsker å hjelpe mannen, og man ville raskt kunne fått kontroll over en eller to av gutta. Videre måtte man bare satse på at andre ville tenkt likt. Jeg vil iallfall ikke la frykten holde meg nede.
Gjest Valhalla Skrevet 14. januar 2005 #9 Skrevet 14. januar 2005 Skammen hadde svidd så mye mer enn en blåveis eller brukket ribbein En viktig tankegang, håper jeg ville tenkt likt, jeg liker i hvert fall å tro det.
Samantha Skrevet 14. januar 2005 #10 Skrevet 14. januar 2005 Akkurat no tenker eg selfølgelig at eg hadde gjort noko for å stoppe det, men eg er ganske sikker innerst inne på at eg ikkje hadde våga å bevege meg frå setet i frykt for at dei skulle gå løs på meg. Synd å seie det, men det er nok sannheta. Men hadde fleire reist seg opp og gjort noko hadde eg og gjort det. Men aldri i verden om eg hadde gjort det aleine/først. Så tøff er eg nok ikkje...
Arkana Skrevet 14. januar 2005 #11 Skrevet 14. januar 2005 Hvordan kan man vite at de andre vil komme etter og hjelpe til bare du er den som er først reiser deg for å gjøre noe? Man kan risikere å være den eneste som kjemper mot gjengen. Jeg innrømmer gjerne at jeg ikke hadde blandet meg inn, men jeg hadde sannsynligvis ringt politiet og jeg hadde i hvertfall meldt meg som vitne.
Samantha Skrevet 14. januar 2005 #12 Skrevet 14. januar 2005 Hvordan kan man vite at de andre vil komme etter og hjelpe til bare du er den som er først reiser deg for å gjøre noe? Man kan risikere å være den eneste som kjemper mot gjengen. Jeg innrømmer gjerne at jeg ikke hadde blandet meg inn' date= men jeg hadde sannsynligvis ringt politiet og jeg hadde i hvertfall meldt meg som vitne. Akkurat det eg mente. At en ikkje kan vite om fleire kjem etter og hjelper til, derfor hadde ikkje eg tatt sjansen på å vere den første til å hjelpe. Hadde nok ikkje heller ringt politiet mens den gjengen var der. Vanskelig å seie, spørs kor i bussen eg satt og sånn. Men eg hadde garantert meldt meg som vitne.
Gjest lurven Skrevet 14. januar 2005 #13 Skrevet 14. januar 2005 lett å sitte her å si at man hadde grepet inn. men vil tro det er annerledes hvis man er oppe i en sånn situasjon selv
Gjest TomKrus Skrevet 14. januar 2005 #14 Skrevet 14. januar 2005 Hvordan kan man vite at de andre vil komme etter og hjelpe til bare du er den som er først reiser deg for å gjøre noe?Og ved aldri å gjøre noe, er man med på å opprettholde status quo. Selv om skammen oppleves som så mye verre enn noen fysisk skade. Ønsker du i det hele tatt å delta i et samfunn hvor ingen ønsker å hjelpe deg i en slik situasjon? Hva hvis de velger ut deg neste gang, da du som kvinne ser ut som den svakeste?
Gjest TomKrus Skrevet 14. januar 2005 #15 Skrevet 14. januar 2005 lett å sitte her å si at man hadde grepet inn. men vil tro det er annerledes hvis man er oppe i en sånn situasjon selv Selv har jeg grepet inn i flere slosskamper hvor jeg har følt at jeg har bedre kontroll over situasjonen enn den antatte overgriperen. Også gått inn i kamper hvor den verste av dem fint sikkert kunne ha banket meg, men jeg taklet rett og slett ikke å se på at en livredd person ble banket livskiten ut av. Ville gjort det samme her og, forutsatt at jeg fikk en hvis oversikt over situasjoen. Husk at disse plukker ut den svakeste, fordi den personen vil kunne gjøre minst mulig skade. Det er noe annet når du som voksen og frisk mann stiller opp for ham. Du representerer en større fare. Men en vanskelig situasjon da man er på en buss i bevegelse. Sjåføren skulle ha stoppet bussen, og lukket opp dørene. Derfra hadde det vært lettere å kvitte seg med guttene.
Gjest Litjmæ Skrevet 14. januar 2005 #16 Skrevet 14. januar 2005 Enig! Jeg må si at jeg hadde forventa meg at noen hjalp til dersom JEG skulle bli overfalt på bussen eller på gata for den saks skyld (hadde ikke DU!?), og det betyr jo at man er nødt til å stille opp på en eller annen måte selv også.
Gjest Melk Skrevet 14. januar 2005 #17 Skrevet 14. januar 2005 Tom: selv argumenterer du ut fra at du er en stor mann. Selv er jeg en liten kvinne. Det er en viss forskjell i våres forutsetninger for å gripe inn. Har selv blitt truet med vold fordi jeg ringte politiet da noen sloss. Jeg kommer til å ringe igjen. Men å gripe inn? Nei, det gjør jeg nok ikke, med mindre det er barn som sloss.
Superlammet Skrevet 14. januar 2005 #18 Skrevet 14. januar 2005 Det er flere ting man kan gjøre i en slik situasjon.. Man behøver ikke gripe inn ved å ty til vold, men man kan også bruke den mer passive metoden som å legge seg over offeret og beskytte offeret's og sitt eget hodet. Sjansen er dermed større for at angriperen/angriperne roer seg istedet for å bli mer provosert dersom man går fysisk til verks. Man må selvsagt se ann situasjonen. Man gjør ikke noe sånt no dersom en står med et balltre, og er det 10-12 stykker burde man holde seg unna. Er det snakk om 3-4 er sjansen større for at de trekker seg tilbake. Men man kan si at man hadde reagert sånn og sånn, men i situasjonen kan man like gjerne reagere anderledes.. Dette vet man ikke før man står oppi det.. Jeg hadde iallefall meldt meg som vitne.
Gjest TomKrus Skrevet 14. januar 2005 #19 Skrevet 14. januar 2005 Tom: selv argumenterer du ut fra at du er en stor mann. Selv er jeg en liten kvinne. Det er en viss forskjell i våres forutsetninger for å gripe inn. Har selv blitt truet med vold fordi jeg ringte politiet da noen sloss. Jeg kommer til å ringe igjen. Men å gripe inn? Nei, det gjør jeg nok ikke, med mindre det er barn som sloss. Det er det, men det er fortsatt mye en kvinne kan gjøre, særlig da menns terskel for å slå (iallfall slå i hjel) en kvinne er høyere enn for å slå en mann. Men jeg diskuterer på et generelt grunnlag. Hvordan ville du følt det hvis du som kvinne ble overfalt på denne måten, og flere av de som ventet på bussen var menn som fint var like sterke som disse overgriperne? Stå der, titte en annen vei, og ikke gjøre noe med det hele? Det kan jo fint skje at du blir angrepet på denne måten. Og det kan fint skje at ingen velger å gjøre noe. Frykten immobiliserer den sterkeste parten (flertallet). Er det sånn vi vil ha det?
aline Skrevet 14. januar 2005 #20 Skrevet 14. januar 2005 greit nok at man aldri kan vite om noen andre reagerer også, men man har da talen i behold har man ikke?? jeg mener, det går da an å snakke med sidemannen og flere av de andre som er vitner, og sammen reagere?? nei, i voksen alder har jeg ikke vært borti dette, men jeg var borte mange slosskamper mens jeg var 18-25, og jeg stod ALDRI bare å så på! Selv om jeg bare var kvinne og ikke veldig sterk, så gjorde jeg alltid NOE for at det skulle blir slutt på det! hadde det vært to gjenger som føyk i tottene på hverandre, så hadde jeg nok ikke fysisk blandet meg, men i denne situasjonen, da en rimelig forsvarløs og helt uskyldig person blir banket opp så voldsomt.... så er jeg faktisk ikke i tvil om at jeg ville reagert! selv om jeg ikke vet sikkert hvordan! som tommern sier, samvittigheten ville ikke latt meg bare sitte å se på, det ville gjort FOR vondt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå